Supermarkten ontketenen groente-oorlog

Supermarkten ontketenen groente-oorlog
  • Food-en-retail
  • 7 feb 2019 @ 09:07
  • 10288 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsoorlogFoodMarketing

Gezonde eters, Schijf van 5-fans en andere groenteliefhebbers krijgen ondanks de verhoogde BTW nu hulp van een paar grote supermarkten. Plus en Jumbo hebben namelijk een prijzenoorlog ontketend op de groente- en fruitafdeling.

De prijs van onder meer andijvie en komkommer is de afgelopen dagen met soms meerdere dubbeltjes gedaald, meldt vakblad Distrifood op gezag van prijzenvergelijker Superscanner. Dirk van de Broek en Vomar volgen Plus en Jumbo inmiddels met prijsverlagingen. Er wordt nog net niet met tomaten gegooid, signaleert de Telegraaf die onderstaand prijsvergelijk voor andijvie uittekende.



Ook Business Insider ging los op de aangescherpte groente-prijzen en maakte deze creatie over avocado's:



Eetrijpe avocado’s kosten bij Plus door de prijzenoorlog minder dan 1 euro, alleen Picnic is net zo goedkoop constateert Herwin Thole: 'Jumbo kan zich op één cent na meten met Plus. Bij de gele grootgrutter kost een eetrijpe avocado 1 euro. Albert Heijn is echter een stuk duurder, met een stuksprijs van 1,54 euro en dan weet je niet eens zeker of-ie ook echt eetrijp is. Wil je guacamole maken, dan kun je de Spar beter mijden. Daar moet je voor een Eat Me-avocado maar liefst 1,70 euro neertellen.'

Plus verlaagde eind januari de prijzen op 49 gangbare groente- en fruitartikelen, zoals bloemkool, broccoli en paprika’s. Heel mooi. Dit portfolio wordt 'de Laagblijvers' genoemd, meldt de retailketen: 'jaarrond scherp geprijsd'.

Verlaging in de buurt van Plus
Jumbo volgde snel in een kwart van de winkels – de vestigingen waar volgens Distrifood een Plus in de buurt zit. 'Elders houdt de nummer twee van de supermarktbranche de prijzen vooralsnog gelijk.' AH lijkt zich nog niet bij de groentenoorlog te hebben aangesloten met een eigen offensief. Marqt pioneerde wel door direct te weigeren de BTW-verhoging op gezond fruit en groente door te voeren. Laaghangend fruit voor het kabinet in het belang van de volksgezondheid om deze BTW-verhoging snel terug te draaien, zou je zeggen. Snel terugverdiend met daarna afnemende zorgkosten. Of belast ongezonde en/of milieu-onvriendelijke waar juist extra, in plaats het gezonde aanbod hoogdrempeliger te maken. De groente-oorlog komt in elk geval goed uit.
(PvWK)

beeld: Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken