Bamboo Brands wil flopkans van innovaties minimaliseren

Bamboo Brands wil flopkans van innovaties minimaliseren
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2019 @ 08:52
  • 9053 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Sieds Rienks en Theo Toering willen met hun start up Bamboo Brands de kans op mislukte productinnovaties aanzienlijk verkleinen en tegelijkertijd A-merken sneller laten groeien.

Beide insiders hebben meer dan dertig jaar ervaring opgedaan bij merkfabrikanten in de FMCG-wereld. Die deskundigheid willen ze nu benutten om A-merken te ondersteunen met hun eigen bureau Bamboo Brands. Rienks en Toering hebben daarbij hun activiteiten opgeknipt in twee deeldisciplines. Zo concentreren de heren deels op strategisch consultancywerk, waarbij beiden net een nieuw ontwikkelde methode merken helpen om sneller te laten groeien. Daarnaast is er de B/Best methode ontwikkeld (Bramboo Brands Empirical Shelf Test), die bestaat uit een kleinschalige test waarbij wordt beoordeeld of innovaties inderdaad schapwaardig zijn.

Kunstmatige omgeving

Theo Toering: ‘Tachtig procent van nieuwe introducties mislukt in het eerste jaar nadat het product op de markt verscheen. Dat is doodzonde voor alle energie en het geïnvesteerde budget. Marketeers hebben hun huiswerk op orde, uitputtend onderzoek gedaan, maar toch sluit de introductie onvoldoende aan bij belangstelling van shoppers. Probleem met de huidige onderzoeksmethodieken is dat die gedaan worden in een kunstmatige omgeving. Daarbij wordt onvoldoende rekening gehouden met de interactiviteit van de variabelen waarop een consument uiteindelijk wel of niet een aankoop doet.’

Verwachtingen

Ondanks die grote flopkans geldt bij supermarkten een heel andere realiteit. Retailers verwachten immers dat de industrie met kansrijke innovaties op de markt komt om de omzetgroei verder te stimuleren. Tegelijkertijd weten ze weinig geduld op te brengen: een introductie wordt slechts weinig tijd gegund om hun succes te bewijzen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel met uitsluitend verliezers.

Doorbreken

Bamboo Brands wil dat patroon van mislukte introducties en de samenhangende investeringen doorbreken. Sieds Rienks: ‘Door in een vroeg stadium te valideren of een innovatie schapwaardig is of niet, kan je als merken-organisatie je meer focussen op projecten met meer garantie op succes. Dat is me dunkt slimmer in plaats van te investeren in resources met een enorme inefficiency.’

Daarbij hebben beide oprichters zich vooral laten inspireren door andere sectoren, waaronder de fashionbranche en online. Rienks en Toering kunnen bedrijven helpen met het ontwikkelen van testproducten om deze eerst op kleine schaal te testen en na de schapwaardigheids-validatie groter op te schalen.

Tientallen ondernemers

Voor de schapwaardigheidstest heeft Bamboo Brands inmiddels contact opgebouwd met enkele tientallen supermarktondernemers. Afhankelijk van de vraag bij de opdrachtgever wordt een deel van hun ingezet om de innovatie daadwerkelijk in het fysieke schap te testen. ‘We hebben contacten met AH-, Jumbo- en Plus-ondernemers. Wil je een afspiegeling van een landelijke introductiekans, dan kun je volstaan met een tiental testsupermarkten verspreid over verschillende formules.’

Deelnamebereidheid

De manier van onderzoeken word positief ontvangen door ondernemers. Ze maken deel uit van het innovatiesproces en kunnen zo testen of nieuwe producten in hun omgevingsgebied aan slaan of niet. Er zit tevens een goede marges op de producten en de ondernemers worden compleet ontzorgt.

Leermeester

‘De praktijk blijkt de beste leermeester. Als de praktijktest duidelijk maakt dat de innovatie geen kans van slagen heeft, dan is dat natuurlijk geen hoopgevend bericht, maar dat voorkomt in ieder geval verdere onnodige investeringen’, vertelt Theo Toering, die verder benadrukt dat deze methode bovendien een grote bijdrage doet aan de duurzaamheidsdoelstellingen van A-merken. De kans op restpartijen, voorraad van ongebruikte verpakkingen en storten van grondstoffen zijn drastisch gereduceerd.

Geen namen

Toering kan geen namen en rugnummers noemen. Wel vertelt hij dat er inmiddels meer dan zeventig innovaties zijn getest voor 6 grote A-merken en dat er acht concepten op deze manier zijn gevalideerd. Ook hierbij geldt dat acht van de tien innovaties over het algemeen falen, maar het verschil is dat verdere introductie wordt gestaakt om een nog grotere schade te voorkomen. Sieds Rienks:  ‘Het grote voordeel voor de marketeer is dat hij meer houvast krijgt om beter zicht krijgen op succesvolle innovaties. Die extra zekerheid kan ook de ‘drive’ binnen de organisatie weer doen toenemen om met meer enthousiasme te bouwen aan innovaties.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken