Eerste museumrestaurant in Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees
- Food-en-retail
- 5 mrt 2019 @ 09:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 5 mrt 2019 @ 09:03
- Peter van Woensel Kooy
De Hermitage Amsterdam gaat meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees (11–17 maart 2019), als eerste museum in Nederland. De initiatiefnemers roepen alle Nederlanders op om een week lang geen vlees en vis te eten.
Zo wil deze toonaangevende culturele instelling bijdragen aan een positieve impact op mens, dier en milieu. 30.000 Nederlanders doen al mee aan de tweede editie van deze landelijke campagne en besparen zo ruim 4 miljoen liter water en meer dan 23.000 kilo vlees. De Hermitage doet mee omdat chef-kok Patrick Goijaerts en souschef Mark van Oostveen de bezoekers willen laten zien dat ze ook zónder vlees en vis kunnen verrassen. Het sluit bovendien aan bij de ambitie van de Hermitage om het meest duurzame museum van Nederland te worden.
Culinaire kunst in de Hermitage Amsterdam: Vegetarische schatten
Speciaal voor deze week hebben de chefs een bijzondere driegangenlunch samengesteld, meldt het museum: Vegetarische schatten. De gerechten zijn geïnspireerd op de huidige jubileumtentoonstelling 'De schatkamer! Meesterwerken uit de Hermitage' en geven een indruk van de diversiteit en creativiteit van de vegetarische keuken. Het voorgerecht is een verrassende salade van quinoa, linzen en avocado met een parel van gerookte paprika. In het Aziatische hoofdgerecht wordt een Japanse aubergine met bloemkool en enoki (paddenstoel) geserveerd. Het frisse dessert bestaat uit een panna cotta en sorbet van citrus. In het café zijn heerlijke vegetarische broodjes, soepen en salades verkrijgbaar, aldus de chef.
Naar de titel van duurzaamste museum in Nederland
Sinds de opening in 2009 initieert de Hermitage Amsterdam groene projecten, met als doel het duurzaamste museum in Nederland te worden. De Hermitage is een van de musea van 'Breeam-NL In-Use', die samen concreet aan de slag zijn gegaan om te verduurzamen. De afgelopen jaren is het energieverbruik van de Hermitage sterkt teruggebracht dankzij slimme innovaties op het gebied van isolatie en klimaatbeheersing. Een voorbeeld is het in 2016 gestarte WKO-project Tussen Kunst en Kas in samenwerking met de Hortus Botanicus. De Hermitage en de Hortus delen hun warmte- en koude-overschotten om energie te besparen. Later dit jaar maakt de Hermitage Amsterdam nieuwe plannen bekend op het gebied van duurzaamheid.
(PvWK)
Fotocredit food: Delphine Chevalier. Foto Hermitage: Janiek Dam
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- chef
- vegetarische schatten
- gerechten
- Mark van Oostveen
- Meesterwerken
- museum
- mitage
- chef-kok
- jubileumtentoonstelling
- Hermitage
- De schatkamer!
- indruk
- Culinaire kunst
- souschef
- vega
- duurzaam museum
- Patrick Goijaerts
- NWZV
- Nationale Week Zonder Vlees
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing