Eerste museumrestaurant in Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees

Eerste museumrestaurant in Nederland doet mee aan Week Zonder Vlees
  • Food-en-retail
  • 5 mrt 2019 @ 09:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

De Hermitage Amsterdam gaat meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees (11–17 maart 2019), als eerste museum in Nederland. De initiatiefnemers roepen alle Nederlanders op om een week lang geen vlees en vis te eten.

Zo wil deze toonaangevende culturele instelling bijdragen aan een positieve impact op mens, dier en milieu. 30.000 Nederlanders doen al mee aan de tweede editie van deze landelijke campagne en besparen zo ruim 4 miljoen liter water en meer dan 23.000 kilo vlees. De Hermitage doet mee omdat chef-kok Patrick Goijaerts en souschef Mark van Oostveen de bezoekers willen laten zien dat ze ook zónder vlees en vis kunnen verrassen. Het sluit bovendien aan bij de ambitie van de Hermitage om het meest duurzame museum van Nederland te worden. 

Culinaire kunst in de Hermitage Amsterdam: Vegetarische schatten
Speciaal voor deze week hebben de chefs een bijzondere driegangenlunch samengesteld, meldt het museum: Vegetarische schatten. De gerechten zijn geïnspireerd op de huidige jubileumtentoonstelling 'De schatkamer! Meesterwerken uit de Hermitage' en geven een indruk van de diversiteit en creativiteit van de vegetarische keuken. Het voorgerecht is een verrassende salade van quinoa, linzen en avocado met een parel van gerookte paprika. In het Aziatische hoofdgerecht wordt een Japanse aubergine met bloemkool en enoki (paddenstoel) geserveerd. Het frisse dessert bestaat uit een panna cotta en sorbet van citrus. In het café zijn heerlijke vegetarische broodjes, soepen en salades verkrijgbaar, aldus de chef. 

Naar de titel van duurzaamste museum in Nederland
Sinds de opening in 2009 initieert de Hermitage Amsterdam groene projecten, met als doel het duurzaamste museum in Nederland te worden. De Hermitage is een van de musea van 'Breeam-NL In-Use', die samen concreet aan de slag zijn gegaan om te verduurzamen. De afgelopen jaren is het energieverbruik van de Hermitage sterkt teruggebracht dankzij slimme innovaties op het gebied van isolatie en klimaatbeheersing. Een voorbeeld is het in 2016 gestarte WKO-project Tussen Kunst en Kas in samenwerking met de Hortus Botanicus. De Hermitage en de Hortus delen hun warmte- en koude-overschotten om energie te besparen. Later dit jaar maakt de Hermitage Amsterdam nieuwe plannen bekend op het gebied van  duurzaamheid.
(PvWK)
 


Fotocredit food: Delphine Chevalier. Foto Hermitage: Janiek Dam

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken