Gekleurde poedersuiker winnaar MKB Export Award 2018

Gekleurde poedersuiker winnaar MKB Export Award 2018
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2019 @ 10:26
  • 12541 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Award

Leentjes Poeder Pret is uitgeroepen tot winnaar van de MKB Export Award 2018. De jury roemt het bedrijf om de snelheid waarmee het erin is geslaagd om met een nieuw product de Nederlandse markt te veroveren.

Eigenaren van het bedrijf, Marleen de Haan (43) en Willem Kors (53) ontvingen de prijs op 19 maart tijdens het evenement ‘Klaar voor de start? Export’. De MKB Export Award is een initiatief van MKB-Nederland, TNT en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in samenwerking met Language Institute Regina Coeli en is bedoeld om mkb-ondernemers te stimuleren de grens over te gaan of bestaande internationale activiteiten uit te breiden.

Winstgevend

Leentjes Poeder Pret is pas een jaar operationeel, maar levert zijn gekleurde poedersuiker – in geel, oranje, roze en blauw- nu al aan ruim 2.000 Nederlandse supermarkten en diverse groothandels. En daar komen dit jaar nog eens 1.000 verkooppunten bij. De poedersuiker wordt gemaakt van Belgische suikerbieten en gekleurd met natuurlijke stoffen uit groente en fruit. De productie vindt plaats in een suikerfabriek in Duitsland, die exclusief voor Leentjes Poeder Pret werkt. Het bedrijf groeit flink en is ondanks zijn korte bestaan al winstgevend. Volgens de jury van de MKB Export Award zijn De Haan en Kors een ‘typisch voorbeeld van ondernemers die een kans zien, het avontuur aangaan en in korte tijd heel ver zijn gekomen.’ De Nederlandse markt hebben ze in een jaar tijd zo goed als veroverd. Ze zijn nu klaar voor de volgende stap, over de grens.

The Color Run

Het idee voor de ‘poederpret’ ontstond aan de keukentafel van De Haan terwijl ze met haar kinderen pannenkoeken zat te eten. Ze was betrokken bij de organisatie van The Color Run,  een internationaal loopevenement waarbij deelnemers onderweg worden ondergedompeld in diverse kleurpoeders. Tijdens het eten legde ze de link: hoe leuk het (vooral) voor kinderen zou zijn als de gewone, witte poedersuiker ook in andere kleurtjes verkrijgbaar zou zijn. Marleen de Haan had al langer de wens om voor zichzelf te beginnen en belde vriend Willem Kors, met wie ze had samengewerkt in een mediabedrijf. Niet veel later was de oprichting van Leentjes Poederpret een feit. De twee ondernemers hadden niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Hun kennis van en netwerk in de wereld van commercie en media heeft daar zeker bij geholpen. Daarbij is de gekleurde poedersuiker ‘gewoon een makkelijk product met een hoge funfactor’, aldus de jury van de MKB Export Award.

Bakcultuur

Het ondernemers duo gaat het product de komende tijd doorvertalen naar het buitenland: met eigen productnamen en op het land gespecificeerde marketing. Te beginnen in Duitsland en België, daarna  het Verenigd Koninkrijk en de VS. ‘Niet overal worden immers zoveel pannenkoeken gegeten als in Nederland,’ aldus De Haan. ‘In Duitsland is er bijvoorbeeld veel meer een bakcultuur, dus zoomen we daar op in.’ Met de MKB Export Award wint Leentjes Poeder Pret een transporttegoed van TNT ter waarde van €15.000, een jaar lidmaatschap van MKB-Nederland, een taaltraining naar keuze bij Language Institute Regina Coeli en een zakenpartnerscan van RVO.nl. Het bedrijf uit Amsterdam laat in de eindronde van de verkiezing CloudCuddle (Delft) en Lekker in een Potje (Utrecht) achter zich.

Lees verder op MarketingTribune: [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - founders en foodmarketeers Leentjes Amsterdam & Poeder Pret

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken