Ikea zoekt nieuwe koers voor extra shopperverleiding
- Food-en-retail
- 4 mrt 2019 @ 11:19
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - ConsumentenInspiratie
- 4 mrt 2019 @ 11:19
- Hugo Schrameyer
Ikea-oprichter Ingvar Kamprad, die ruim een jaar geleden overleed, gaf zijn managers vlak voor zijn dood de opdracht mee om na te denken over de toekomst van het woonwarenhuis. Daar zijn ze nu volop mee bezig.
Meest recente wapenfeit in de lange lijst met nieuwe initiatieven is een vendingmachine, die sinds medio februari een plek heeft gekregen in het centraal station van het Zwitserse Zürich. Wie een Ikea-gloeilamp, fotolijstje, viltstiften of andere Ikea-hardloper nodig heeft, hoeft zodoende niet naar een vestiging in een buitenwijk, maar kan nu ook slagen in het hartje van de grote stad. De grote blauw doos die dienst doet als vendingautomaat staat middenin de stationshal opgesteld.
Niet permanent
De blauwe vendingmachine heeft er geen permanente plek. Na Zürich zijn er andere Zwitserse steden aan de beurt, zoals Basel, Bern en Luzern. Bovendien moet het project worden uitgelegd als experiment, benadrukt een Ikea-woordvoerder. Met de vendingautomaat wil Ikea zich meer in de nabijheid profileren, dus niet ver weggestopt op een terrein aan de periferie van de stad. Dit is zeker niet de eerste keer dat Ikea dichter tegen zijn doelgroep aankruipt. Het woonwarenhuis heeft inmiddels een forse dosis aan ervaring met het openen van stadswinkels, zelfs tot in Utrecht toe. Daar ging eind 2017 een tijdelijke cadeauwinkel op het Vredenburgplein open, die vooral was gericht op cadeaus voor de feestdagen.
Duurzaamheid
Het zijn niet alleen kleinschalige initiatieven die afwijken van het standaardbeeld met grote blauwe weidewinkels. In de zoektocht naar nieuwe kansen is er bovendien meer nadruk komen te liggen op duurzaamheid. Recent werden daar twee nieuwe wapenfeiten aan toegevoegd: in Schotland wil Ikea een experiment met het verkopen van gebruikte meubels verder uitbreiden. En in Zwitserland is Ikea bezig met een experiment waarbij keukens en meubels worden verhuurd.
Waardecheque
De Ikea-vestiging in het Schotse Edinburgh heeft al meer dan een jaar ervaring met het verkopen van tweedehandsjes. Nu breidt dit experiment zich uit naar Glasgow, terwijl deze aanpak inmiddels tevens is geland in Spanje en Japan. Op de Spaanse website van Ikea staat stapje voor stapje uitgelegd hoe je er als shopper gebruik van kunt maken. Ten eerste dien je een foto te maken van het meubel en een formulier in te vullen. Vervolgens rij je ermee naar een Ikea-vestiging, waar een medewerker de staat van het Ikea-meubel beoordeelt. En op basis daarvan ontvang je een waardecheque waarmee je opnieuw aankopen kunt doen.
Koopjeshoek
Als het ingenomen meubel voldoet aan minimum kwaliteitseisen komt het opnieuw in de roulatie. Wie belangstelling heeft voor dit recyclemeubilair kan uitgebreid rondsnuffelen in de koopjeshoek, waar de meubels worden verkocht tegen dezelfde prijs van de waardecheque die de verkoper heeft ontvangen. Ikea speelt dus volledig quitte. Als het ingenomen meubel tenminste opnieuw wordt verkocht. Vooral opvallend aan deze move is dat Ikea hiermee de vraag naar nieuwe meubels letterlijk afremt: wie een gerecyclede Billy in huis haalt, koopt er waarschijnlijk geen nieuwe boekenkast erbij.
Leaseconstructie
Nog even terug naar Zwitserland. Want daar kent Ikea niet alleen het initiatief met een vindingmachine, maar bestaat er bovendien een abonnementsservice voor meubels. Het gaat om een leaseconstructie, waarbij de meubels na een huurperiode worden opgeknapt en daarna in de verkoop gebracht. Het is de bedoeling dat de meubels daarmee een langere levenscyclus krijgen. Dit fenomeen is niet helemaal onbekend. Sterker nog, sinds december verhuurt Ikea meubelpakketten aan jongeren in het circulaire gebouw Stek Oost in Amsterdam. Voor circa 20 euro per maand kunnen ze twee jaar lang een set van vijf meubels huren: een bedbank, kledingkast, opklapbare tafel, stoel en fauteuil. In de winkel kost dit pakket bijna 470 euro. Omgerekend betaalt een huurder dus ongeveer een tientje meer. Voor dat bedrag zorgt Ikea er dan wel voor dat een kapot meubel weer gemaakt wordt. En één keer per jaar komt er een interieur-ontwerper langs om te kijken ‘of jij nog blij bent met de huidige inrichting’.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing