Ikea zoekt nieuwe koers voor extra shopperverleiding

Ikea zoekt nieuwe koers voor extra shopperverleiding
  • Food-en-retail
  • 4 mrt 2019 @ 11:19
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ConsumentenInspiratie

Ikea-oprichter Ingvar Kamprad, die ruim een jaar geleden overleed, gaf zijn managers vlak voor zijn dood de opdracht mee om na te denken over de toekomst van het woonwarenhuis. Daar zijn ze nu volop mee bezig.

Meest recente wapenfeit in de lange lijst met nieuwe initiatieven is een vendingmachine, die sinds medio februari een plek heeft gekregen in het centraal station van het Zwitserse Zürich. Wie een Ikea-gloeilamp, fotolijstje, viltstiften of andere Ikea-hardloper nodig heeft, hoeft zodoende niet naar een vestiging in een buitenwijk, maar kan nu ook slagen in het hartje van de grote stad. De grote blauw doos die dienst doet als vendingautomaat staat middenin de stationshal opgesteld.

Niet permanent

De blauwe vendingmachine heeft er geen permanente plek. Na Zürich zijn er andere Zwitserse steden aan de beurt, zoals Basel, Bern en Luzern. Bovendien moet het project worden uitgelegd als experiment, benadrukt een Ikea-woordvoerder. Met de vendingautomaat wil Ikea zich meer in de nabijheid profileren, dus niet ver weggestopt op een terrein aan de periferie van de stad. Dit is zeker niet de eerste keer dat Ikea dichter tegen zijn doelgroep aankruipt. Het woonwarenhuis heeft inmiddels een forse dosis aan ervaring met het openen van stadswinkels, zelfs tot in Utrecht toe. Daar ging eind 2017 een tijdelijke cadeauwinkel op het Vredenburgplein open, die vooral was gericht op cadeaus voor de feestdagen.

Duurzaamheid

Het zijn niet alleen kleinschalige initiatieven die afwijken van het standaardbeeld met grote blauwe weidewinkels. In de zoektocht naar nieuwe kansen is er bovendien meer nadruk komen te liggen op duurzaamheid. Recent werden daar twee nieuwe wapenfeiten aan toegevoegd: in Schotland wil Ikea een experiment met het verkopen van gebruikte meubels verder uitbreiden. En in Zwitserland is Ikea bezig met een experiment waarbij keukens en meubels worden verhuurd.

Waardecheque

De Ikea-vestiging in het Schotse Edinburgh heeft al meer dan een jaar ervaring met het verkopen van tweedehandsjes. Nu breidt dit experiment zich uit naar Glasgow, terwijl deze aanpak inmiddels tevens is geland in Spanje en Japan. Op de Spaanse website van Ikea staat stapje voor stapje uitgelegd hoe je er als shopper gebruik van kunt maken. Ten eerste dien je een foto te maken van het meubel en een formulier in te vullen. Vervolgens rij je ermee naar een Ikea-vestiging, waar een medewerker de staat van het Ikea-meubel beoordeelt. En op basis daarvan ontvang je een waardecheque waarmee je opnieuw aankopen kunt doen. 

Koopjeshoek

Als het ingenomen meubel voldoet aan minimum kwaliteitseisen komt het opnieuw in de roulatie. Wie belangstelling heeft voor dit recyclemeubilair kan uitgebreid rondsnuffelen in de koopjeshoek, waar de meubels worden verkocht tegen dezelfde prijs van de waardecheque die de verkoper heeft ontvangen. Ikea speelt dus volledig quitte. Als het ingenomen meubel tenminste opnieuw wordt verkocht. Vooral opvallend aan deze move is dat Ikea hiermee de vraag naar nieuwe meubels letterlijk afremt: wie een gerecyclede Billy in huis haalt, koopt er waarschijnlijk geen nieuwe boekenkast erbij.

Leaseconstructie

Nog even terug naar Zwitserland. Want daar kent Ikea niet alleen het initiatief met een vindingmachine, maar bestaat er bovendien een abonnementsservice voor meubels. Het gaat om een leaseconstructie, waarbij de meubels na een huurperiode worden opgeknapt en daarna in de verkoop gebracht. Het is de bedoeling dat de meubels daarmee een langere levenscyclus krijgen. Dit fenomeen is niet helemaal onbekend. Sterker nog, sinds december verhuurt Ikea meubelpakketten aan jongeren in het circulaire gebouw Stek Oost in Amsterdam. Voor circa 20 euro per maand kunnen ze twee jaar lang een set van vijf meubels huren: een bedbank, kledingkast, opklapbare tafel, stoel en fauteuil. In de winkel kost dit pakket bijna 470 euro. Omgerekend betaalt een huurder dus ongeveer een tientje meer. Voor dat bedrag zorgt Ikea er dan wel voor dat een kapot meubel weer gemaakt wordt. En één keer per jaar komt er een interieur-ontwerper langs om te kijken ‘of jij nog blij bent met de huidige inrichting’.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken