'Plaats notoire retourneerders op zwarte lijst'

'Plaats notoire retourneerders op zwarte lijst'
  • Food-en-retail
  • 13 mrt 2019 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Consumenten die overmatig veel – voornamelijk kleding - retourneren, moeten op een zwarte lijst komen te staan. Dat bepleit hoogleraar e-commerce Cor Molenaar.

Dat zei Molenaar tegenover BNR Nieuwsradio. Volgens hem is het normaal dat mensen bij kledingwebshops een paar artikelen bestellen en één of twee producten die niet passen retourneren. ‘Daar is niets mis mee. Maar er is een notoire groep van kopers die veel te veel kopen, zonder koopintentie. Dat is een groot probleem.’

Webwinkel in Twente
Het gaat hierbij om een beperkt deel van de consumenten, benadrukt Molenaar. Maar dat beperkte deel zorgt er volgens hem wel voor dat veel middelgrote webwinkels in de problemen komen, omdat de retourservice vaak gratis wordt aangeboden. Dat kost een webwinkel naar schatting tussen de tien en vijftien euro per retour. Veel webshops raken daardoor in de problemen, aldus Molenaar. ‘Omdat het te veel is en omdat ze ook met concurrentie te maken hebben. Vandaar dat er nu een webwinkel in Twente is, die consumenten laat betalen voor een retourlabel. Dat vind ik een goed initiatief.’

Molenaar doelt op webwinkel Sans, die vorige week aankondigde voortaan 2,95 euro te rekenen per retour. Volgens eigenaar Tom Sans valt het financieel niet meer te bolwerken om retouren gratis te houden, zo liet hij weten tegen Tubantia. ‘Retour sturen is niet gratis. Voor de klant vaak wel, maar voor ons niet en voor DHL ook niet.’

Meer maten
Een oplossing is volgens Molenaar dan ook een zwarte lijst, met daarop consumenten die vaak te veel artikelen retour sturen. Die lijst kan dan door webwinkels onderling worden gedeeld, mits er op het gebied van privacy nog het één en ander geregeld wordt, aldus Molenaar. Ook een boeteregeling is wat hem betreft een idee. Onzin, stelt woordvoerder Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. Volgens hem is het helemaal niet vreemd dat er veel retour wordt gestuurd. ‘Als je online bestelt dan moet je nu eenmaal wat meer maten bestellen omdat je niet in de winkel kunt kijken of het goed staat.’ Een boete noemt hij ‘out of the question’.

Realistische prijs betalen
Recentelijk stelde de Belgische Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) nog in DeMorgen een klimaattarief voor retourpakketjes voor. Volgens bestuurder Danny van Assche moeten kopers een ‘realistische prijs’ betalen voor retourdiensten. Lees hier verder.
(bronnen: Jelle Kempe, Twinkle, BNR)

Credits tekkel: Erda Estremera / Unsplash

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken