Seafoodchef Van Olphen start 'Stop Foute Tonijn'

Seafoodchef Van Olphen start 'Stop Foute Tonijn'
  • Food-en-retail
  • 25 mrt 2019 @ 10:14
  • 9735 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCampagnesMVOMarketing

De meeste supermarkten doen het goed qua duurzaam gecertificeerde verse vis. Maar juist het zo geliefde blikje tonijn kent vaak een slechte oorsprong. Bart van Olphen (Fishes) spreekt zich nu serieus uit tegen de 'plofkip van de zee' zonder MSC-keurmerk.

Tonijn uit blik is het meest gegeten visproduct in Nederlandse huishoudens (gevolgd door verse haring en vissticks). Wie heeft er niet een blikje in de voorraadkast staan voor een snel te maken salade, pasta of borrelsnack? Maar juist dit zo geliefde blikje wordt over het hoofd gezien als we bewust boodschappen doen in de supermarkt.

Onderzoek
Van alle in de Nederlandse supermarkten verkochte tonijn uit blik is maar liefst 93 procent als ‘foute tonijn’ te kwalificeren. Ofwel tonijn die niet gegarandeerd duurzaam is gevangen (tonijn zonder onafhankelijk MSC-keurmerk). Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI waarbij 51 varianten tonijn uit blik van alle Nederlandse supermarkten -inclusief Lidl en Aldi- onder de loep zijn genomen. Ten opzichte van 2017 is er in 2018 zelfs relatief minder MSC-gecertificeerde tonijn uit blik verkocht in de supermarkt. 'Niet duurzame tonijn zorgt voor onnodige bijvangst en zware overbevissing. Het is roofbouw op onze oceanen', stellen de mensen achter de campagne. En daarom komt duurzame vis-expert en seafoodchef Bart van Olphen nu in actie.

Campagne
Met de door de bedenkers zelf in kapitalen gespelde campagne 'STOPFOUTETONIJN', roept Van Olphen consumenten en producenten op om te kiezen voor bliktonijn 'zonder nare bijsmaak'. Zodat ook toekomstige generaties kunnen blijven genieten van tonijn uit blik. Op de website Stopfoutetonijn.nu vinden consumenten informatie over wat goede en foute tonijn is en waar ze op kunnen letten als ze voor het blikschap staan. Inclusief het manifest waarin Bart oproept te kiezen voor goede tonijn en met videobeelden van ‘foute’ en ‘goede’ tonijnvangstmethodes.

Plofkip van de zee
Van Olphen: 'Tonijn uit blik is in feite de plofkip van de zee. Grote visconservenproducenten stunten met lage prijzen. Twee blikjes voor de prijs van één. En dat gaat ten koste van een gezonde visstand in de zee. Terwijl er genoeg alternatieven voorhanden zijn. Zoals MSC-gecertificeerde tonijn die met een hengel, één voor één, is gevangen. Dat is volgens Greenpeace de enige echte duurzame methode. Of tonijn uit blik die niet hengel is gevangen maar wel gecertificeerd is met het MSC-keurmerk. Duurzaam gevangen tonijn is afkomstig uit een gezond visbestand, is volledig traceerbaar en levert nagenoeg geen bijvangst op van kwetsbare en bedreigde soorten als schildpadden, marlijnen, haaien en andere tonijnsoorten zoals grootoog- en blauwvintonijn. Je steunt er bovendien lokale vissersgemeenschappen mee in ontwikkelingslanden, die geheel afhankelijk zijn van tonijnvangst.'

Green washing
Grote industriële blikvisproducenten maken volgens Van Olphen goede sier met twijfelachtige duurzaamheidsclaims om een groen imago te creëren. Kreten als ‘dolfijnvriendelijk’ en ‘responsiby sourced’ blijken bij nadere beschouwing afkomstig te zijn van door producenten zelf in het leven geroepen instituten die - anders dan MSC – niet onder onafhankelijke toezicht opereren. Van Olphen: 'Giganten zoals John West, Princess en Rio Mare vangen slechts een fractie van hun tonijn duurzaam, blijkt uit dit onderzoek. Het is de hoogste tijd dat zij eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen en overstappen op MSC-gecertificeerde en hengelgevangen tonijn-uit-blik.'

* Bekijk hieronder hoe het ook kan i.v.m. de nieuwe campagne: duurzaam hengelgevangen tonijn
* Zie hier een filmpje over 'foute' vangstmethoden van tonijn (bron: Greenpeace)
* Hoor hier de recente podcast van onze reporter Marcus Polman in gesprek met Bart van Olphen


Over Bart van Olphen (foto)
'Seafoodchef en visexpert Bart van Olphen zet zich sinds 2004 in voor duurzame vis. Zijn missie is om meer mensen van duurzame vis te laten genieten. Hij is auteur van bekroonde kookboeken over vis en is maker van kookvideo’s waaronder voor de Instagram-hit World’s Shortest Cookingshow (@bartsfishtales, 68K volgers). Hij is de enige Nederlandse chef die met zijn YouTube-kanaal Bart’s Fish Tales deel uit maakt van Jamie Oliver’s FoodTube, met 4.1 miljoen abonnees het grootste online videoplatform ter wereld. Met zijn eigen merk Fish Tales brengt hij sinds enkele jaren duurzaam gevangen vis op de markt.'
(bron: Nieuwe Haring)



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken