[interview] Gezonde Bourgondiër wint titel Vega-kookboek van het Jaar

[interview] Gezonde Bourgondiër wint titel Vega-kookboek van het Jaar
  • Food-en-retail
  • 5 apr 2019 @ 11:21
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodAward

Het boek 'De Gezonde Bourgondiër' Jacinta Bokma, uitgegeven door Nw. A'dam, won recent de titel 'Kookboek van het Jaar' van de Vegetariërsbond. Nu haalt ze een project van Noma Kopenhagen naar Nederland.

Jacinta Bokma noemt zich 'creative foodconsultant en smaakontwikkelaar/ receptuurschrijver/ foodstylist voor retail en horeca'. Over haarnieuwe boek is ze duidelijk. Bokma: 'Met mijn laatste kookboek wil ik mensen uitdagen te eten volgens de vijf vuistregels van mijn "Vrolijk Voedingshart". Dat is gebaseerd op de nieuwste voedingsrichtlijnen en meer dan 700 onderzoeken naar gelukkig en gezond oud worden. Ook wil ik de wereld graag een beetje mooier maken en mensen verleiden duurzamer te eten en te leven.'

De laatste keer dat we je spraken was je bezig met Joyce Pherai, voor haar nieuwe duurzame food & videosite CookingToday. Je zag toen een nieuw type zich voedende mens opstaan: 'de Gezonde Bourgondiër noem ik het zelf, de consument die gezond, bewust -ook in prijs- wil genieten, met aandacht voor de ander, de dieren en de planeet.' Heeft deze ontwikkeling inmiddels een serieuze omvang gekregen?

'Dat denk ik zéker! Veel mensen vragen zich af: Hoe kan ik in mijn drukke leven goede, échte aandacht geven aan wat ik eet? En hoe doe ik dat voor de ander? Wat zijn de geheimen van een lang en gelukkig leven? Hoe maak ik de juiste keuzes? Allemaal vragen die een gezonde Bourgondiër zichzelf stelt. Het boek geeft hoop ik al veel antwoorden en maakt dat je enthousiast aan de slag gaat. En ik ben alweer daarop aan het voortborduren. Zoals: hoe presenteer je groente en plantgebaseerd eten aantrekkelijk? Daar zit mijn expertise én mijn missie: Heel Holland Gezond. Het ziet er fantastisch uit, smaakt verrukkelijk en is óók nog eens gezond.'

Je nieuwste, net verschenen kookboek heeft nu zelfs de titel De Gezonde Bourgondiër. Een logische follow up?

'Heel logisch! De Gezonde Bourgondiër en het Vrolijk Voedingshart zie ik als  onderdeel van een beweging. Er is een hele grote groep mensen, dwars door alle leeftijdscategorieën, die steeds meer behoefte krijgt aan echte, éérlijke informatie voor de langere termijn.'

Waarin onderscheidt dit boek zich van andere kookboeken?

'De titel zegt het al: Gezond en lekker, Bourgondisch eten kan prima samen gaan. Het zijn die smaken van vroeger, die je weer wilt proeven en als je het proeft, komen verhalen samen, mensen die je mist, mensen die je lief hebt, liefdevolle gebeurtenissen keren terug in je hoofd, je proeft ze, letterlijk. Dat is wat gezonde Bourgondiërs doen.'

Waarom zouden mensen die zich met merken bezighouden je boek ‘moeten’ lezen/kopen?

'Als trendforecaster zie ik dat het op het gebied van gezond en duurzaam eten nu zó hard gaat dat bij wijze van spreken wat ik vorig jaar nog inschatte als een duurzaam toekomstscenario voor 2022 in 2019 -nú al- volop kan worden uitgerold naar een groot publiek. De Gezonde Bourgondiër visualiseert dat. Consumenten gaan steeds meer voor kwaliteit. Want dat duurt écht het langst. Voor vintage, voor het échte verhaal, voor compassie, voor echt contáct. Aan de ene kant is alles steeds meer data driven, aan de andere kant zal je ‘onderbuikgevoel’ en ons unieke collectieve ‘Hollandse gevoel’ steeds meer prevaleren. Op dat laatste, het creëren, vormgeven en visualiseren van die Níeuwe Hollandse Keuken zit ik. En die is rijk, weelderig, warm. Omdat we daar énorm behoefte aan hebben. Een soort Gouden Eeuw meets de knusse vijftiger jaren, maar dan helemaal van nú. Nóg persoonlijker/individueler gericht, maar met meer oog voor de ánder, zachter ook. Voor je gezin, voor jouw peergroup (als single -er komen er steeds meer- kunnen je vrienden net zogoed je ‘gezin’ vormen). Eten om te delen, genieten voor iedereen. En dat mag heel kwetsbaar en open ook. Ceo Wouter Kolk zegt dat mooi in het boek Appie Tomorrow: ‘Albert Heijn moet het voortouw nemen. We weten samen veel meer als we gebruik maken van het collectieve bewustzijn en het talent om ons heen.’ Het zegt iets over dat dingen niet zo snel meer ‘raar’ worden gevonden. En met dat warme bedoel ik dat we beter voor onszelf en de ander gaan zorgen. Socialer, gezonder en duurzamer, want dat krijg je altijd terug. We worden ons steeds bewuster. Met echte áándacht voor dingen. Oog voor schoonheid ook, bereikbaar voor iedereen. Vandaar dat op het omslag met dat grote, kleurrijke hart ook staat ‘Culinair genieten op een makkelijke manier.’ Duurzame kwaliteit voor iedereen. Een fantastisch voorbeeld daarvan vind ik de app Too Good to Go, die voedselverspilling tegen gaat. Voor 5 euro krijg je bij geselecteerde winkels en restaurants een tas vol verrassingen, met prima eten om dezelfde of de volgende dag te consumeren.'

Wil je je favo recept uit DGB met ons delen? Met uitleg waarom je juist dit kiest?

'Eigenlijk is driekwart van De Gezonde Bourgondiër wel m’n favoriet. Pasta bolognese met venkel en chocolade, smokey stroganoff of avocado met zeekaviaar. Maar ook feestpastei met abrikozen, pistache en zoete kastanjes. Of mijn ‘eitje van Columbus’ , de Fabergé Avocado Burger, een avocado als broodje en m’n snelste rauwe notenburger in het hart. Als ik dan toch moet kiezen: Doperwten-Dragonsoep. “Jongens, vanavond eten we dropsoep”, roep ik dan. Een heerlijk zachte, crèmige soep met een bijzondere anijsachtige smaak met een zweem van zoethout. En als toetje Dubbellaagse, rauwe brownies met een perfecte ganache, die óók nog eens doodsimpel en snel gemaakt is.'

Tenslotte, nog meer nieuws over je activiteiten te melden? What’s next?

'Ik heb een geweldig plan voor een nieuw boek en er lopen diverse projecten op het gebied van duurzaamheid. Van voedseldaken op zoveel mogelijk scholen in Nederlandse steden, waarbij kinderen letterlijk ‘het dak op kunnen’ voor hun lessen, tot een geweldig non-profit project van de chefs achter één van de beste restaurants ter wereld, Noma in Kopenhagen. En dat mag ík naar Nederland halen! Daarin ga ik overigens maar een bescheiden rolletje in spelen wat mij betreft. Ik breng alleen de juiste partijen bij elkaar. Een prachtig project om de eetbare natuur dichter bij huis te halen. Daarnaast heb ik een droom van een plan voor een supermarktketen, dat even simpel als doeltreffend is: zó laat je je klanten meer groente eten, vaker van het seizoen en aanzettend tot ander gedrag. Iets waarbij ik nadrukkelijk juist aan de vóórkant wil opereren. En ik zou heel graag weer een eetrubriek willen gaan schrijven voor een krant of tijdschrift. Omdat er nog zoveel te doen en te vertellen is.'
(PvWK)

Meer info: www.nieuwamsterdam.nl

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken