Hema koppelt Amsterdam aan merk en verkoopt bakkerijen

Hema koppelt Amsterdam aan merk en verkoopt bakkerijen
  • Food-en-retail
  • 10 apr 2019 @ 15:16
  • 15659 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenVerkoop

In totaal werd er in 2018 door de Hema 2,8% minder verkocht in bestaande winkels. De netto omzet steeg 2,8% naar een record van €1,27 miljard. Next steps: verkoop van de bakkerijen en marketing als 'Hema Amsterdam'.

Het bedrijfsresultaat daalde van €123,7 miljoen in 2017 naar €111,7 miljoen in 2018, zo werd vandaag bekend. Het was het laatste boekjaar deels in handen van graaikapitalist Lion Capital, waarin een megaverlies van €232 miljoen kon worden genoteerd. Volgens ceo Tjeerd Jegen wordt het verlies vooral veroorzaakt door een afschrijvingen van de goodwill van €226 miljoen. 'Zonder deze afschrijving was het verlies €6,6 miljoen geweest', zegt Jegen in DFT. In 2017 was dat nog €30,9 miljoen. De enorme afschrijving van goodwill betekent volgens DFT dat de nieuwe eigenaar Marcel Boekhoorn de warenhuisketen aanmerkelijk minder waardeert dan de vorige eigenaar Lion Capital. Om de enorme gemaakte schulden van rond de €800 miljoen te saneren, worden de Hema-bakkerijen nu door Boekhoorn verkocht.

Hema Amsterdam
Hema wil de komende jaren groeien en de schulden verminderen, meldt het concern tijdens de presentatie van de jaarcijfers. In het buitenland worden partners gezocht en gaat het bedrijf ’Hema Amsterdam’ heten. Op winkels buiten de Benelux verschijnt binnenkort de toevoeging 'Amsterdam' onder het in kapitalen geschreven Hema-logo op de winkelgevels en in het communicatiemateriaal in de winkels. 'Hiermee wil het bedrijf zich onderscheiden en de Amsterdamse oorsprong van de keten benadrukken.'

Internationale herkenbaarheid
De Hema is daarnaast van plan om huishoudartikelen, schrijfwaren en kookspullen van het eigen merk in andere winkels te verkopen. 'Er is heel veel interesse van binnen- en buitenlandse partijen', aldus de voorlichter op Nu, 'De maatregelen moet ervoor zorgen dat de winkelketen "veel meer een internationaal merk" wordt.'
Hema-fans dromen nu al van manshoge letters in Hema -rood/wit waarop 'iHema' te lezen valt. In elk geval is er ook vreugde, dat dit 'lovebrand' nieuwe, hopelijk gunstiger tijden tegemoet gaat onder de Nederlandse eigenaar.
(PvWK)

beeld: Hema Frankrijk

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken