H&M gaat tweedehands kleding verkopen
- Food-en-retail
- 9 apr 2019 @ 11:02
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - InnovatieConsumenten
- 9 apr 2019 @ 11:02
- Hugo Schrameyer
Occasion of vintage. What’s in a name? Tweedehands is hot. Ook moderetailer H&M speelt nu in op die trend. In Zweden wordt er een pilot gestart met de verkoop van tweedehands kleding voor dochterlabel & Other Stories.
Het zal heus niet bij dat ene land en dat ene merk blijven, meldt Reuters. Ook andere landen en andere merken onder de paraplu van H&M zullen volgen. Anna Gedda, Head of Sustainability bij het modemerk, benadrukt dat het voor de retailer niet meer dan logisch is om zich met deze materie bezig te houden. ‘We zien dit als een groeiend onderdeel van de kledingsector, met grote kansen voor de consument, maar ook met een positieve impact voor het milieu. We willen de negatieve invloed op het milieu beperken en de levensduur van producten verlengen’, aldus Gedda.
Fast fashion
Uit de reactie van Gedda wordt niet helemaal duidelijk of er sprake is van een kantelend sentiment onder shoppers. Dat de fast fashion-industrie het minder nauw neemt met zijn duurzaamheidsimago is natuurlijk al langer bekend. Prijzen zijn ondertussen zo laag dat je kleding na 1 dag dragen bij oud vuil kunt gooien. ‘Nu is de tijd rijp om beter bewust te raken van duurzaamheid’, meent de woordvoerster. De vraag naar fast fashion zit niet in een dip, maar daarnaast geldt tevens dat de omzet in tweedehands kleding de komende vijf jaar gaat verdubbelen naar 51 miljard dollar omzet, bericht Reuters.
Maanlanding
Het project in Zweden wordt opgetuigd in samenwerking met het tweedehandsplatform Sellpy. Ook H&M heeft geïnvesteerd in deze startup. Bovendien wil de kledinggigant beter inspelen op de hang naar transparantie. H&M wil namelijk een systeem lanceren waarmee kopers precies kunnen zien in welke fabriek het kledingstuk is geproduceerd. Met dat systeem moeten shoppers ook meer details over de kledingstof kunnen terugvinden. Gedda: ‘Als je in een groot bedrijf met ICT-processen hebt gewerkt, dan realiseer je dat dit een impact heeft die te vergelijken valt met die van een maanlanding.’
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing