Management koopt Blokker en Big Bazar

Management koopt Blokker en Big Bazar
  • Food-en-retail
  • 1 apr 2019 @ 11:26
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

De aandeelhouder van Blokker Holding -familie Blokker- heeft vandaag met de Nederlandse retailondernemer en investeerder Michiel Witteveen, tevens ceo van Blokker Holding overeenstemming bereikt over een voorgenomen management buy out van Blokker en Big Bazar. Witteveen: 'Deze overname is een nadrukkelijke keuze voor de lange termijn.'

Dit is de uitkomst van een verkoopproces waarin werd gezocht naar een nieuwe eigenaar voor deze winkelketens, die samen met de medewerkers wil bouwen aan de toekomst van deze ondernemingen. Met deze voorgenomen overname behouden de winkelformules hun prominente positie in het straatbeeld in Nederland en België en betreden ze een volgende fase in hun rijke geschiedenis.

Nadat door de familie Blokker in december 2018 een formeel verkoopproces voor de winkelformules was gestart, onder leiding van ABN Amro, hebben in de afgelopen maanden verschillende potentiële kopers zich gemeld. De aandeelhouder was op zoek naar een ondernemende koper die op basis van de geformuleerde businessplannen de verlieslatende formules weer terug naar winstgevendheid en groei kan leiden. In het afgelopen jaar is de eerste fase van dit plan bij de Blokkerwinkels in Nederland al tot uitvoering gekomen, wat tot de eerste voorzichtige successen heeft geleid, met een groei van het aantal klanten en hogere omzetten. De aandeelhouder heeft een afweging gemaakt op basis van een zorgvuldig verkoopproces. Het overnamevoorstel van het management voldeed het beste aan de voorwaarden die aan de nieuwe eigenaar werden gesteld. De nieuwe eigenaar zal ook investeringen doen. Als onderdeel van de transactie levert de aandeelhouder een financiële bijdrage voor de verdere succesvolle realisatie van de volgende fase van ontwikkeling van de formules. De winkelformules hebben gezamenlijk 474 eigen winkels en 77 franchisewinkels in Nederland en 139 winkels in België/Luxemburg. Het holdingbedrijf en Marskramer maken ook deel uit van de voorgenomen transactie.

Positief gestemd
'De familie Blokker is positief over de verkoop van Blokker en Big Bazar aan Michiel Witteveen. Wij hebben vertrouwen in hem als nieuwe eigenaar. De afgelopen jaren hebben we hem leren kennen als een gepassioneerde en gedreven ondernemer, die inmiddels heel veel kennis heeft opgedaan van de organisatie. Het is goed dat er aan de onzekere periode voor de medewerkers van Blokker en Big Bazar met deze transactie een einde komt. De organisatie kan zich nu weer volledig richten op de toekomst. Wij wensen Michiel Witteveen en zijn team daar heel veel succes mee. Vanzelfsprekend zullen wij dat proces ook in de toekomst met heel veel belangstelling volgen, want het bedrijf blijft natuurlijk voor altijd in ons hart.'

Michiel Witteveen: 'Deze overname is een nadrukkelijke keuze voor de lange termijn. De kans om dit iconische bedrijf samen met alle medewerkers een nieuwe toekomst te geven, grijp ik met beide handen aan. Ik kijk ernaar uit om samen met het management te werken aan de toekomst.'
De ondernemingsraden is om advies gevraagd over de voorgenomen overname. Financiële details over de transactie worden niet bekendgemaakt. Bij het verkooptraject waren ABN Amro als financieel adviseur en NautaDutilh, De Brauw Blackstone Westbroek en Biesheuvel Jansen als juridisch adviseurs betrokken, aldus de betrokkenen.
(PvWK)

LEES HIER (gratis) DE RUIM 110 ARTIKELEN IN ONS 'BLOKKER DOSSIER'

Over Blokker
Blokker is al sinds 1896 een vertrouwde naam in de winkelstraten van Nederland en is toonaangevend als winkel voor je eigentijdse huishouden. Het is dé omnichannel winkel voor iedereen en altijd dichtbij. Met relevante winkels en een goed en betrouwbaar huishoud- en basisassortiment. Een uitgebreid en aanvullend online aanbod en omnichannel service in de winkels, zoals online bestelpunten en click&collect, maken daar onderdeel van uit. Blokker biedt producten uit de categorieën Eten & Tafelen, Koken & Bakken, Schoonmaak & Huishoud, Opbergen & Organiseren, Wassen & Strijken, Elektrische Apparaten, Baden & Slapen, Inspireren & Verrassen, Spelen & Beleven en Wonen & Sfeer. Daarnaast biedt Blokker altijd vernieuwende en seizoengebonden producten. In Nederland telt Blokker circa 5.400 medewerkers en 352 eigen vestigingen en 77 franchisevestigingen. In België en Luxemburg heeft Blokker 670 medewerkers en 128 winkels.

Over Big Bazar
Big Bazar is een discountketen, opgericht in 2007, met ruim 1.600 medewerkers en 133 winkels, gevestigd in Nederland en België. Klanten kunnen bij Big Bazar voordelig winkelen in een onderscheidende en inspirerende omgeving. De winkelformule biedt een breed, actueel en snel wisselend assortiment. Het assortiment van Big Bazar bestaat uit de werelden Schoon & Handig, Verzorging & Make-up, Eten & Drinken, Tafelen & Koken, Klussen & Onderweg, Speelgoed, Kleding & Textiel, Hobby & Kantoor, Feest & Fun, Huis & Decoratie, Dier en Verrassend & Actueel.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken