Monsterscore actief op meest spannende stukje Nederland

Monsterscore actief op meest spannende stukje Nederland
  • Food-en-retail
  • 15 apr 2019 @ 15:30
  • 5094 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ActivatieInspiratie

Fieldmarketingbureau Monsterscore is tegenwoordig actief op misschien wel het meest opwindende stukje Nederland: achter de paspoortcontrole op Schiphol. Hoogste tijd om contact op te nemen met Arnaud Snippe.

Arnaud, zo ongeveer iedereen in de shoppermarketingbranche kent je, maar toch nog maar even voorstellen?

‘Ik werk nu al 25 jaar in fieldmarketing, waarvan de laatste 15 jaar als Managing Director bij Monsterscore Shopper Activation, het bureau waarvan ik 15 jaar geleden ook één van de twee oprichters was. Bij Monsterscore werken we veel voor FMGC en retailers en we denken vaak op een pragmatische, hands-on manier na over hoe wij shoppers zo goed mogelijk kunnen activeren in een bepaalde setting. Dat kan heel lokaal, in een winkel, maar ook breder in een heel gebied, op een event of een beurs. Voor klanten als Heineken, Unilever en Nestlé voeren we duizenden winkel-demonstraties uit of delen we tot wel 1.500.000 samples per merk uit op relevante locaties in Nederland.’

En wat heb je met shoppermarketing?

‘Shoppermarketing gaat bij Monsterscore tegenwoordig breder dan de ‘poppetjes’ en eyecatchers in het veld. Online Advertising speelt steeds vaker een rol bij onze activaties. Dit lijkt misschien ingewikkeld, maar wij hebben een aantal zeer effectieve tools om Online Advertising zeer versterkend te gebruiken aanvullend op een lokale shopper activatie.’

Leuk nieuws, jullie zijn nu ook actief op Schiphol. Vertel er eens iets meer over.

‘Monsterscore is met ingang van deze maand door Royal Schiphol Group en de afdeling Consumers uitverkoren voor shopperactivatie in de verschillende vertreklounges op de luchthaven. Vanaf nu 7 dagen per week actief aan Airside op Schiphol, dus achter de security-checks. Alle hostesses en promotors zijn verplicht door de AIVD gescreend en hebben speciale Schiphol-passen om hun werk te kunnen doen. Dat werk bestaat uit het uitdelen van de actuele brochure met Special Offers van de See-Buy-Fly winkels. Een oer-variant dus van shoppermarketing en zeer effectief. Aan Monsterscore de taak om het instrument verder te optimaliseren en samen met Royal Schiphol Group te werken aan verdere verhoging van de effectiviteit.

Ook zullen onze hostesses de afdeling Aviation ondersteunen bij bijzondere ontvangsten van airlines en hun passagiers van aankomende en vertrekkende vluchten. Ze delen sympathieke presentjes uit in een bijpassende, op de gelegenheid toegespitste outfit, zoals afgelopen week in Delftsblauwe jurkjes bij de eerste vlucht vanuit San Francisco op Schiphol van United Airlines.’

Wat maakt deze locatie zo uniek?

‘De locatie is bijzonder, al is het alleen al de sfeer met de grote jumbojets die heen en weer schuiven over de achtergrond. Maar ook qua shoppermarketing is de plek niet bepaald standaard. Mensen hebben er tijd, hun mindset is anders dan normaal en er lopen mensen van over de hele wereld rond: daar zitten de grootst mogelijke verschillen tussen. In besteding, voorkeuren en manier van communiceren. Daar moet je goed op weten in te spelen als je ze benadert. Zo zijn er bijvoorbeeld speciale brochures in het Chinees.

De gemiddelde kassa-aanslag is significant hoger dan op de meeste andere winkellocaties, wat betekent dat je ook wat meer kunt investeren in je shopper marketing of in het contact met een klant. Maar daar waar je in een supermarkt probeert te zorgen dat een klant een nieuw of bestaand product opneemt in zijn ‘evoked set’ zodat hij dat vaker gaat kopen, speelt dat op Schiphol bijna geen rol: veel passagiers zie je voorlopig niet meer terug als klant van de luchthaven. Wel is dan weer van belang dat de gehele Schiphol-ervaring een goede is: het is voor veel passagiers het eerste of voorlopig laatste dat ze zien van Nederland. Wij zullen daar de komende jaren ons steentje aan bijdragen.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken