Omzet Boekenweek voor vijfde jaar op rij gestegen

Omzet Boekenweek voor vijfde jaar op rij gestegen
  • Food-en-retail
  • 12 apr 2019 @ 11:23
  • 12648 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Sales

Tijdens de Boekenweek 2019 is de omzet van Nederlandstalige boeken met 3,3% gestegen ten opzichte van de Boekenweek 2018. Het is voor het vijfde jaar op rij dat de omzet van de Boekenweek is gestegen.

De afzet van Nederlandstalige boeken is gedaald ten opzichte van de vorige Boekenweek. Lezers hadden gemiddeld meer geld over voor een boek. De gemiddelde prijs van de verkochte boeken was € 14,89 en dat is 1 euro hoger dan in 2018, dit was ook te zien in het aanbod in de boekwinkels en in de Top 10 van De Bestseller 60. Tijdens de tweede week van de Boekenweek is er voor 11,8 miljoen euro aan algemene boeken verkocht (alle talen), de voorbije vijf jaar is de omzet in de tweede week niet zo hoog geweest. Het online verkoopkanaal presteerde in omzet beter dan de fysieke boekwinkels, echter ruim driekwart van alle verkochte boeken tijdens de Boekenweek 2019 werd via het fysieke verkoopkanaal verkocht. Cijfers: KVB/GfK.

Thema

De oplage van het Boekenweekgeschenk van Jan Siebelink komt op 671.217 exemplaren, het digitale Boekenweekgeschenk is 20% meer gedownload dan in 2018. De oplage van het Boekenweekessay van Murat Isik komt op 75.728 exemplaren, dat is 18,5% meer dan vorig jaar. Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: ‘Het was bijzonder om te zien hoezeer de Boekenweek dit jaar leefde in de boekwinkel en in de media. Daarbij hielp het actuele thema en de ophef natuurlijk ook: wat waren er veel mooie extra titels en activiteiten rondom "De moeder de vrouw"! We hebben met elkaar laten zien dat boeken ertoe doen en dat het boek een ruime week lang aanleiding kan zijn voor reuring, feest, verdieping en mooie ontmoetingen.’

Boekenweek 2020

De Boekenweek vindt volgend jaar plaats van zaterdag 7 tot en met zondag 15 maart en wordt vrijdagavond 6 maart traditioneel geopend met het Boekenbal. Annejet van der Zijl (zie foto) schrijft het Boekenweekgeschenk voor de Boekenweek 2020. De Boekenweekauteur zal door het hele land in boekhandels en bibliotheken optreden, deze tournee wordt georganiseerd in samenwerking met de Schrijverscentrale. De populaire gratis reisdag, georganiseerd door hoofdsponsor NS, is op zondag 15 maart, de laatste zondag van de Boekenweek.

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken