[onderzoek] Marketing-onderscheid door diverser vers

[onderzoek] Marketing-onderscheid door diverser vers
  • Food-en-retail
  • 1 apr 2019 @ 08:11
  • 8392 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekFoodMarketing

In tegenstelling tot andere landen wordt de kwaliteit van verse producten in verschillende supermarkten in Nederland als consistent hoog gepercipieerd. Echter zijn de meeste versafdelingen ook inwisselbaar. Dat biedt kansen.

Zo blijkt uit onderzoek naar de consumentenvraag van versproducten in veertien landen, dat slechts 19% van de ondervraagden significant verschil merkt in kwaliteit tussen de versafdelingen van supermarkten in Nederland. Dit staat tegenover 54% in Rusland, 40% in Spanje, 31% in Duitsland, 28% in de VS en 25% in België. Het 'Fruit Logistica Trend Report 2019' waarin de bevindingen staan, is uitgevoerd door strategieconsultant Oliver Wyman en gepresenteerd op de Fruit Logistica in Berlijn.

'Het kwaliteitsniveau van verse producten in Nederlandse supermarkten is blijkbaar heel consistent in vergelijking met andere Europese markten. Dit zou gedreven kunnen zijn doordat de Nederlandse supermarktindustrie heel competitief is. Kwaliteit van vers is hier een voorwaarde om te kwalificeren en dus geen onderscheidende factor meer. Consumenten zijn goed geïnformeerd en stellen hoge eisen. Als niet aan deze eisen wordt voldaan, stappen ze over naar de concurrent', zegt Coen de Vuijst, partner bij Oliver Wyman.

Assortiment is de belangrijkste factor in bepalen van klant tevredenheid in vers (27% versus 25% kwaliteit en 12% product presentatie). In tegenstelling tot kwaliteit, is assortiment wel een factor waar de consument sterke verschillen tussen supermarkten ziet en hiermee dus een belangrijkere factor in het bepalen van voorkeur voor een winkel of merk. Om zich te onderscheiden in vers, moeten supermarkten daarom investeren in is het vers assortiment. Investeren loont, aangezien een tevreden klant komt 7% vaker terug en geeft 24% meer uit.

Het onderzoek identificeert drie trends waar supermarkten slim op in kunnen spelen. Zo zijn klanten op zoek naar producten die gemakkelijk en gezond zijn. Denk aan voorgesneden groenten, bevroren fruit of vers pakketten. Daarnaast is het voor de klant belangrijk om op emotioneel niveau een connectie te maken met het product, wat resulteert in vertrouwen en loyaliteit. Retailers kunnen dit onder andere doen door de interactie in de winkel te verhogen, zoals door proeverijen, kooklessen of advies. De laatste trend is het winkelen met een zuiver geweten. De consument wil meer weten over de herkomst van het product, de milieu-impact, of het vrij van pesticiden is en of het fair trade is. Supermarkten kunnen hierop volgens OW aanhaken door lokale en seizoensproducten aan te bieden, door te letten op duurzame verpakkingen of door producten uit te stallen zonder plasticverpakking, ook wel 'naked food' genoemd. 
(PvWK)

Over het rapport
'Het Fruit Logistica Trend Rapport 2019, getiteld "Surprises in Store", geeft de resultaten weer die voortkomen uit een analyse van surveys ingevuld door 7.000 klanten in 14 landen, in combinatie met diepte-interviews met 20 experts en de expertise van auteur Oliver Wyman.'
Lezers van MarketingTribune kunnen het hier gratis inzien.
(bron: OWA, beeld: Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken