Young Perfect introduceert koelmeubel met LCD-scherm

Young Perfect introduceert koelmeubel met LCD-scherm
  • Food-en-retail
  • 3 apr 2019 @ 10:59
  • 8536 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • InspiratieInstore marketing

Brand- & shopperactivationbureau Young Perfect heeft recent een opvallende activatie uitgewerkt, waarbij een koelmeubel met LCD-scherm werd gebruikt. Sales Director Caroline ’t Hart geeft extra toelichting.

Voor de enkeling die je nog niet kent, zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shoppermarketing?

‘Ik ben Caroline ’t Hart, bijna 6 jaar werkzaam bij Young Perfect en inmiddels Sales Director. Als commercieel verantwoordelijke bij Young Perfect met eigen opdrachtgevers ben ik dag en nacht bezig met shoppermarketing en shopperactivaties. Wat mij betreft het leukste vak dat er is!

Steeds opnieuw mag ik mij bezighouden met mooie nieuwe en bestaande A-merken en denk ik mee over hoe wij voor hen de perfecte activatie op kunnen tuigen. Wij kijken hierbij altijd naar nieuwe mogelijkheden op activatiegebied, waarbij niet enkel de merkambassadeur centraal staat, maar waarbij ook andere middelen worden ingezet om shoppers in beweging te brengen. Ons koelmeubel met LCD-scherm is hier een goed voorbeeld van.’

Afgelopen periode zijn jullie aanwezig geweest bij Sligro met een heel speciaal koelmeubel. Vertel er eens wat meer over?

‘Kaasfabrikant Savencia wilde graag hun kaas Pavé à la Leffe bekender maken in Nederland. Aangezien zij bij Sligro de beste distributie hebben én hier een goede match is met foodservice en (Pave à la) Leffe, werd de voorkeur aan deze retailer gegeven. Door middel van een koelmeubel wordt Savencia in staat gesteld om niet alleen Pavé à la Leffe onder de aandacht te brengen bij de foodserviceklant, maar dit juist assortiment breed te trekken door ook een podium te geven aan het hele portfolio aan Belgische halfharde kazen. Zo liepen ook Passendale en Père Joseph mee tijdens de activatie, en werd met 2nd placement van Leffe-bieren op het meubel extra ingespeeld op het ‘borrelmoment’. Het uiteindelijke doel was dan ook om meer awareness te creëren voor het merk en te zorgen voor trial en verkoop met daarbij een nóg beter lopend product.’

Wat verwacht je met dit concept te bereiken?

‘Via 2nd placement op en in het meubel zorgen we voor meer zichtbaarheid van het merk/product op de winkelvloer. We zijn hiermee minder afhankelijk van een vaste plek in de winkel, wat resulteert in meer awareness en verkopen. Daarnaast biedt de winkelvloer niet de mogelijkheid om bestaande koelingen te branden zoals een merk dat graag wil. Voor ons koelmeubel met LCD-scherm is dit natuurlijk wel het geval. Omdat er in het meubel ook ruimte is voor ongekoelde producten kunnen ook deze onder de aandacht worden gebracht. Er wordt goed ingespeeld op een occasion, waarbij we shoppers inspiratie bieden voor een volledige maaltijd.’

Is er een aanleiding om juist op dit moment met dit meubel te komen?

‘De meubels zijn vorig jaar al aangekocht. Ervaring leert echter dat het vaak enige tijd duurt voordat zoiets echt onder de aandacht is van onze opdrachtgevers. Savencia is één van de eerste partijen die een activatie met dit meubel opgepakt heeft, met succes! Uit enthousiasme delen we deze succescase dan ook graag met andere merkfabrikanten. Een mooie manier om ook hen te inspireren en te laten zien dat een retailer als Sligro ook zeker openstaat voor dergelijke concepten.’

Is dit hetzelfde concept dat in 2015 een Shopper Marketing Award had gewonnen. Funky Fridge heette het concept toen. Hoe is het deze introductie sindsdien gegaan?

‘De vergelijking met de Funky Fridge gaat hierbij deels op. Beide zijn koelmeubels geschikt voor 2nd placement met als onderscheidend vermogen om ook visuele content op het meubel af te spelen: de Funky Fridge via het scherm in haar deur, en het koelmeubel via het LCD-scherm bovenaan het meubel. Op deze wijze kan een above the line campagne ook doorvertaald worden naar below the line. Gaat de voorkeur hier niet naar uit, dan biedt een strategisch geplaatste kartonnen ombouw rondom het koelmeubel de mogelijkheid om dit scherm weg te werken. Dat is niet mogelijk bij de Funky Fridge. Wat het koelmeubel daarnaast onderscheidt van de Funky Fridge is de mogelijkheid om ook ongekoelde producten te presenteren. Na een aantal succesvolle activaties, is de Funky Fridge nu al enige tijd niet meer op de winkelvloer te zien. Wellicht is dit interview een mooie aanleiding om dit geweldige koelmeubel met afspeelbare content weer in te zetten!’

Zijn er nog andere bureaus bij dit concept betrokken?

‘Het concept is volledig ontwikkeld door Young Perfect waarbij wij de meubels, 48 stuks in totaal, in eigen beheer hebben. Er zijn dus geen andere partijen bij betrokken. Naast het koelmeubel met LCD-scherm hebben wij tevens een twintigtal meubels in beheer die kunnen koelen én vriezen. Op deze wijze bieden wij ook opdrachtgevers met vriesproducten de mogelijk om meer zichtbaarheid te krijgen op de winkelvloer.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken