Nederlanders eten minste groente en fruit van Europa
- Food-en-retail
- 27 mei 2019 @ 11:12
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DesignonderzoekMarketing
- 27 mei 2019 @ 11:12
- Peter van Woensel Kooy
Nederlandse consumenten zijn slechte groente- en fruiteters. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vroeg de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN) om een rapport om daar verandering in te brengen.
Nederlanders halen met de gemiddelde consumptie van 131 gram groente en 113 gram fruit per dag per persoon bij lange na niet de aanbevolen hoeveelheden van 250 gram groente en 2 stuks fruit per dag. Om Nederlanders meer groente en fruit te laten eten zijn maatschappelijke en politieke keuzes en een gezamenlijke aanpak nodig. Dat zegt dit nieuwe rapport ‘Wat eten we morgen? Lekker innovatief… groente en fruit’ van de Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland. Nederlandse consumenten houden volgens de onderzoekers van SIGN van aantrekkelijk, makkelijk en betaalbaar voedsel dat altijd en overal verkrijgbaar is: 'we lusten en eten vrijwel alles, als het er maar mooi uitziet.'
Voorwaarden voor hogere groente- en fruitconsumptie
Ons eten moet makkelijk en snel te bereiden zijn. Daarnaast geldt dat je koopt wat in dee schappen of bakken voor je ligt uitgestald en dat je sneller zin krijgt in wat je feitelijk ziet. Hier kan de voedingsmiddelenindustrie volgens SIGN op twee manieren op inspelen. Ten eerste door groenten en fruit zichtbaar, toegankelijk en beschikbaar te maken en het gebruiksgemak te vergroten. Ten tweede door een innovatief groente- en fruitaanbod te bieden dat past bij de wensen en behoeften van consumenten. 'Het mooiste zou zijn als dat aanbod meteen ook een grotere aantrekkingskracht heeft dan ongezond en bewerkt voedsel.' Waarom geen licht verslavende sperziebonen of spruitjes waar je blij van wordt, vraagt foodmedium Foodlog zich af naar aanleiding van het rapport?
'Het nieuwe normaal'
Volgens SIGN zouden supermarkten groente en fruit in elk geval anders moeten aanbieden en vermarkten. 'Het groenteschap is geen hoek meer aan het begin van de winkel, maar verbreedt en verspreidt zich over de hele supermarkt, tot aan de tompouce van groente die een gelukzalige dopamine-boost geeft', suggereert het rapport. Op deze manier wordt meer groente- en fruit kopen ‘het nieuwe normaal’. Lees hier verder op Foodlog.
(PvWK, bronnen: SIGN en Foodlog)
fotocredit: Dose Juice / Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- SIGN
- groente
- AGF
- mooi
- fruiteters
- ministerie
- retail
- Wat eten we morgen
- gezond
- onderzoeker
- Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit
- Stichting Innovatie Glastuinbouw
- Nederland
- gedrag
- consumptie
- aantrekkelijk
- rapport
- marketing
- consument
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing