Picnic levert eerste boodschappen af in Apeldoorn

Picnic levert eerste boodschappen af in Apeldoorn
  • Food-en-retail
  • 29 mei 2019 @ 15:31
  • 12762 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

De onlangs aangekondigde uitbreiding van Picnic naar Apeldoorn wordt vandaag goed zichtbaar. De online supermarkt gaat namelijk voor het eerst de weg op om de boodschappen gratis en tegen de laagste prijs aan huis te bezorgen.

Duizenden inwoners hebben zich volgens de websuper reeds via de app aangemeld. Ruim vier jaar hebben de Apeldoorners moeten wachten op de komst van de websuper. De uitbreiding stond al langer gepland, maar het zoeken van een hub van waaruit de karretjes uitrijden bleek een hele uitdaging. Onlangs werd zo’n distributiepunt gevonden aan de Kanaal Noord. 'Het geduld van de inwoners is op de proef gesteld, maar het wachten wordt eindelijk beloond', aldus medeoprichter Michiel Muller.

Behoefte
Met de komst naar Apeldoorn kunnen in één klap ruim 72.000 huishoudens worden bediend. Meer dan 6200 mensen hebben zich reeds via de app geregistreerd. 'Dat is ver boven onze verwachting. We zijn blij dat we in een behoefte kunnen voorzien', aldus Muller. Bij de start rijdt Picnic rond met 8 elektrische wagentjes en 25 bezorgers, eind dit jaar moet dat zijn gestegen naar 20 karretjes en 60 bezorgers.

De uitbreiding naar Apeldoorn is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic, dat onder meer bezorgt in Amsterdam, Rotterdam, Ede, Veenendaal en Venlo, en dat vorig jaar in diverse Brabantse steden van start is gegaan. In 2018 steeg het aantal klanten naar ruim 275.000, verdeeld over 70 Nederlandse plaatsen.

Registreren in de app
Inwoners van Apeldoorn kunnen met de Picnic-app op hun mobiele telefoon registreren en zich zo verzekeren van een plek op de wachtlijst. Iedereen die op de wachtlijst staat wordt gefaseerd toegelaten. 'Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn', stelt Muller.

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.
(PvWK)

 

Over Picnic
'Voor de lancering in Nederland eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben. Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Daarna is ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord gekomen.'

(bron: Picnic)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken