RIVM lanceert fakenews-vrije fmcg site 'Waarzitwatin.nl'

RIVM lanceert fakenews-vrije fmcg site 'Waarzitwatin.nl'
  • Food-en-retail
  • 20 mei 2019 @ 11:24
  • 9313 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoekMarketing

Zit er asbest in tampons? Krijg je kanker van deodorant? Zijn natuurlijke stoffen en producten echt gezonder? Op dit soort vragen geeft de nieuwe website Waarzitwatin.nl feitelijk antwoord zonder verzinsels. Maker is de betrouwbare bron RIVM.

De website is een initiatief van het RIVM, VeiligheidNL en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Doelen zijn om consumenten bewuster te maken van de producten die ze gebruiken en om geruchten over producten de wereld uit te helpen op basis van wetenschappelijke inzichten.

Alle producten die je in en om huis gebruikt bevatten chemische stoffen. Ze zitten in je persoonlijke verzorgingsproducten, speelgoed, kleding en doe-het-zelf producten. Tegelijkertijd wordt er veel uiteenlopende informatie over chemische stoffen verspreid. Vaak is het moeilijk om de zin van de onzin te onderscheiden. Daarom start vandaag de campagne 'Wat je er ook mee doet, het is goed om te weten wat er in zit', die de aandacht vestigt op de nieuwe website waarzitwatin.nl. Consumenten kunnen hier opzoeken hoe ze op een juiste manier met chemische stoffen kunnen omgaan die zitten in alledaagse producten. De website biedt toegankelijke informatie aan consumenten, op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.

Minister Bruno Bruins (Medische Zorg en Sport): 'Ik vind het belangrijk dat mensen snel en simpel toegang krijgen tot betrouwbare en actuele informatie over chemische stoffen in producten die zij regelmatig gebruiken, en dat zij daarover goed advies krijgen. Want pas als je weet wat waar in zit, kun je bewust de juiste keuze maken om een product wel of niet te gebruiken.'

Waarzitwatin ontkracht geruchten
Alle producten die je in Nederland in de winkel of online koopt moeten voldoen aan de wettelijke eisen. Toch kun je als consument nog vragen hebben over de veiligheid van chemische stoffen in producten. Bijvoorbeeld als je allergisch bent of een kind verwacht. Op Waarzitwatin staat informatie over circa 50 alledaagse producten en ruim 100 chemische stoffen. Deze informatie ontkracht allerlei geruchten. Zo is er geen sprake van asbest in tampons, veroorzaken aluminiumzouten in deodorant geen kanker, is lippenbalsem bij normaal gebruik niet gevaarlijk en zijn natuurlijke producten niet per definitie beter.

Chemische stoffen: gewoon gebruiken
'Je staat er misschien niet bij stil, maar ook in speelgoed, meubels, vloerbedekking en kleding zitten chemische stoffen. Ze zorgen ervoor dat dagcrèmes langer houdbaar zijn, laarzen soepel blijven en vingerverf leuke kleuren heeft. Zolang je producten gewoon gebruikt, zijn ze niet schadelijk voor je gezondheid. We moeten onze kinderen dus geen slijm laten maken van lenzenvloeistof. Of peuters letters laten schrijven met scheerschuim. Daar zijn deze producten niet voor bedoeld en dat kan onveilig zijn', aldus Joke Herremans, Hoofd afdeling consumenten en productveiligheid van het RIVM.

Website waarzitwatin.nl
Er is op veel plekken informatie over stoffen in alledaagse producten te vinden. Waarzitwatin.nl helpt je om door de bomen het bos te zien met eerlijke en actuele informatie. In sommige situaties, bijvoorbeeld als je zwanger bent, kleine kinderen hebt of gaat klussen wil je misschien weten welke chemische stoffen in producten zitten. Op de website wordt uitgelegd welke chemische stoffen dat zijn en wat je kunt doen als je een stof wilt vermijden. Op de homepage kun je kiezen voor persoonlijke situaties zoals 'Ik ben zwanger' en meer informatie vinden over producten en stoffen die van toepassing zijn op de jouw situatie. Ook staan er tientallen tips, adviezen en mogelijke alternatieven beschreven en benoemt Waarzitwatin voorzorgsmaatregelen. De website wordt de komende jaren uitgebreid met meer producten en chemische stoffen.
(PvWK)

Check hier de nieuwe site

Over VWS
'Nederland gezond en wel. Dat is het motto van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Zorg voor ouderen en jongeren en voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap.'

(bron: VWS)

Over RIVM
'Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM ) zet zich al meer dan 100 jaar in voor een gezonde bevolking in een gezonde leefomgeving. Met een centrale rol in de infectieziektebestrijding en in landelijke preventie- en screeningsprogramma's. Via onafhankelijk (wetenschappelijk) onderzoek op het vlak van Volksgezondheid, Zorg, Milieu en Veiligheid. Als 'trusted advisor' voor de samenleving. Zo ondersteunt het RIVM burgers, professionals en overheden bij de uitdaging onszelf en onze leefomgeving gezond te houden.'

(bron: RIVM)

Over VeiligheidNL
'VeiligheidNL is een onafhankelijk expertisecentrum met de missie om ongevallen en letsel te voorkomen door veilig gedrag te stimuleren. We helpen mensen hun veiligheid te vergroten in en om het huis, maar ook op straat, op school en op het werk. We monitoren en signaleren ongevallen en letsel en onderzoeken welke vorm van preventie effectief is. Voor de monitoring is het Letsel Informatie Systeem (LIS) de basis, een registratiesysteem bij een representatieve steekproef van Spoedeisende Hulpafdelingen (SEH's) in Nederland, maar we rapporteren ook dodelijke ongevallen en ziekenhuisopnamen door letsels. We ontwikkelen effectieve gedragsinterventies die praktisch, oplossingsgericht en op maat zijn en voeren deze ook deels uit. Ten slotte delen we onze kennis en kunde direct met onze doelgroepen of via professionals, samenwerkingspartners en ambassadeurs. We werken voor en met overheden, bedrijven, zorgverleners en particulieren.'

(bron: VNL)

[update] PITCH NIEUWS

VeiligheidNL heeft Open Now geselecteerd voor de ontwikkeling van gedragsstrategieën in communicatie
'Samen met Open Now wil VeiligheidNL zoveel mogelijk mensen en organisaties op effectieve wijze tot veiliger gedrag aanzetten. Door ze met de juiste informatie en praktisch toepasbare tools te ondersteunen, kunnen mensen zelf veel onnodig letsel voorkomen, bij henzelf én hun dierbaren, is het uitgangspunt. In het kader van deze samenwerking is na een pitch door RIVM en VeiligheidNL unaniem besloten de campagne voor Waarzitwatin bij Open Now onder te brengen. Doel van de campagne die vandaag de landelijk kick-off heeft, is om consumenten bewust te maken van het feit dat er chemische stoffen in consumentenartikelen zitten. En hoe zij daar actuele informatie over kunnen vinden. Er wordt gestart met filmpjes met de boodschap “Wat je er ook mee doet, het is goed om te weten wat erin zit”. De eerste commercial draait om het product zonnebrand waarin zichtbaar wordt welke chemische stoffen er precies in zitten en een verwijzing naar waarzitwatin.nl De inzet is specifiek gericht op ouders met jonge kinderen en zal voornamelijk online en via PR plaatsvinden. In het najaar volgt een nieuwe variant met ballonnen.
Frederike Versloot, manager Marketing & Communicatie bij VeiligheidNL, over de keuze voor de samenwerking: 'Open Now heeft ons overtuigd met een gedegen, wetenschappelijke visie op gedragsbeïnvloeding en hoe je dat creatief interessant kan maken. Hun idee liet ons zien dat de consumenten een gedragsreis maken en daar verschillende stappen in zetten. Deze visie is de basis geworden van de campagne.'
Zie hieronder op film het eerste geesteskind uit deze samenwerking.

beeldcredit: screenshot van de nieuwe RIVM-site



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken