Touchscreen Marketing stimuleert koopintentie via gamification

Touchscreen Marketing stimuleert koopintentie via gamification
  • Food-en-retail
  • 17 mei 2019 @ 13:16
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • WinkelenInstore marketing

Promoties zijn emotieloos. Overal om je heen schreeuwen kortingen je tegemoet. Touchscreen Marketing doet dat anders en zet gamification in om de koopknop te prikkelen. ‘Wat wij doen, geeft de shopper een fijn gevoel.’

Dat zegt Rogier Croes, CEO en oprichter van Touchscreen Marketing. Hij geeft binnenkort een uitgebreide toelichting op deze aanpak tijdens ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event, dat op donderdag 13 juni wordt gehouden bij Joinn in Houten. Uitgeverij BBP Media en ISMI zijn de organisatoren van deze happening, waarvoor we de vorige keer contact opnamen met spreker Martin de Munnik van neuromarketingbureau Neurensics. Nu dus de vraag aan Rogier Croes of die een tipje van de sluier wil oplichten.

‘Ik wil vooral laten zien hoe wij gamification inzetten om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Daarbij moet je denken aan salesuplift, meer loyalty, engagement en stijging van shopperbereik. Dat is de kern van ons bedrijf, maar dat ga ik ook demonstreren aan de hand van een paar hele concrete cases. Daarbij laat ik zien hoe we de case hebben aangepakt en welke content we daarbij hebben gebruikt. Ik zal op jullie event onder andere voorbeelden noemen van Coca-Cola, Johnny Walker en Starbucks.’

Ik belde je voor het eerst oktober vorig jaar, toen je een case had lopen met Coca-Cola en Chocomel. Hoe gaat het ondertussen met de belangstelling in de markt?

‘Heel goed, te meer omdat we met onze aanpak data en insights vanuit het boodschappenproces naar boven halen die voorheen onbekend bleven. Ten opzichte van traditionele promoties lukt het ons gerichter en gemakkelijker om doelstellingen te bereiken. Door met gamification het boodschappenproces een stuk leuker te maken, moet de shopper als het ware thuiskomen met de mededeling “wat ik nu toch weer heb meegemaakt bij de supermarkt”.’

‘Wat wij doen, is bovendien heel nieuw en niet vergelijkbaar met bestaande middelen. We zijn ondertussen niet alleen met touchscreens bezig op de winkelvloer, maar gebruiken ook de mobieltjes van de klant en handscanners in de supermarkt om de shopper te engagen. We gaan nog dit jaar komen met een handscanner-pilot.’

Het is een afgezaagde term van jewelste natuurlijk, maar de winkelbeleving komt weer terug?

‘Gamification draagt daar in ieder geval in hoge mate aan bij. Bovendien gaat ons verhaal veel verder dan het brengen van spelletjes op de winkelvloer. We gebruiken veel psychologie in alles wat we doen. Het is niet alleen een leuke game, dat is in feite alleen de basis. Waar het in essentie om gaat, is het onderzoeken van activiteiten op de winkelvloer. Wat gebeurt daar, hoe beweegt de consument zich, hoe past gamification in zijn customer journey en hoe gaat dit helpen om plezier bij het boodschappen doen te bevorderen?

Een promotie met 2 voor de prijs van 1 werkt toch ook?

‘Nee, daar voel je als shopper niks bij. Het is emotieloos en er zijn duizend acties om je heen. Wat wij doen, is onderscheidend omdat je het niet verwacht. Met gamification ben je in staat om dopamine in de hersenen vrij te maken. Als je dat lukt, dan kun je daar alles op bouwen. Daar kun je sales op bouwen, daar kun je loyalty op bouwen. Als dopamine vrijkomt, dan staat de shopper volledig open voor het signaal van merkleverancier of retailer. Dat hebben we ook onderzocht. Als je iets hebt gedaan om recht te krijgen op een aanbieding, zoals een game spelen, dan is de waarde van die aanbieding voor jou veranderd. Een spelletje winnen, kan iets heel kleins zijn, maar dat geeft wel een fijn gevoel’

Ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event vindt plaats op donderdag 13 juni. Locatie: Joinn in Houten, gemakkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer.

ISMI-leden en Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

(Volg de berichtgeving op MarketingTribune voor aanvullende informatie)

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken