[interview] Colette Cloosterman-Van Eerd en Frank Wubben over retailrecepten met toekomst

[interview] Colette Cloosterman-Van Eerd en Frank Wubben over retailrecepten met toekomst
  • Food-en-retail
  • 21 jun 2019 @ 08:45
  • 13908 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewWinkelenFoodMarketing

In een exclusief gesprek vertellen Colette Cloosterman - van Eerd en Frank Wubben over de nieuwe flagshipstore van La Place in de Kalverstaat en op het Rokin en bespreken we hun visie op retailtrends en -recepturen, binnen zowel Jumbo als La Place.

Cloosterman - van Eerd, CCO en mede eigenaar van Jumbo Groep -het moederbedrijf van La Place-, verrichtte samen met managing director La Place Frank Wubben op 13 juni 2019 de opening van La Place Kalverstraat. Wubben bij deze feestelijke gelegenheid: 'We zijn terug! En sterker dan ooit. Het pand is prachtig geworden en we zijn trots op onze nieuwe heerlijke recepturen, gecreëerd door de chefs van het Food College, dé innovatiemotor van Jumbo en La Place. Zoals gasten van La Place gewend zijn, bestaat het restaurant op de begane grond uit een kleurrijke marktplaats met open keukens en diverse marktkramen. Onze professionele medewerkers maken de eigen, unieke recepten van La Place klaar voor de ogen van de klant. En gebruiken hiervoor verse, eerlijke en waar mogelijk biologische ingrediënten. Volledig in lijn met onze nieuwe campagne "Zo smaakt versgemaakt".'

Aan de vernieuwde formule is twee jaar gewerkt. Bijzonder is dat de overdekte steeg tussen het voormalige V&D-pand en de La Place, waarin vroeger de pizzabakkerij zat, nu is opengebroken en terug gegeven aan de openbare ruimte. Zo is de nieuwe flagshipstore vrijstaand geworden. Als succesfactor van La Place noemt Wubben dan ook de zorgvuldige locatiekeuze: op transportpunten (luchthavens e.d.); op verblijfaccommodaties (Duinrell e.d.); bij snelwegen en in stadscentra. ‘Deze locatie was een witte vlek.’

Bij de rondleiding voorafgaand aan de opening wijst hij onder andere op de presentatie van food op ijs, de sappen en kassa die vooraan staan aan de Kalverstraatzijde, de wok-, grill-, vis-, steenovenpizza- en soephoek elk met de bekende versmarkt-uitstraling,waar bestellingen a la minute worden bereid. Neem ze mee of eet ze op in het fraaie, lichte restaurant over twee verdiepingen hier boven. ‘De componenten waren er al, de vernieuwing zet hem in de gerechten’, licht Wubben -recent afkomstig van Starbucks- toe. Aan de Rokinzijde is de Express-formule geopend met veertien zitplaatsen, ‘bewust gering omdat de doorloop hier groot zal zijn’. Nieuw: er komen aan deze chique zijde, waar sinds enkele maanden ook de Noord Zuidlijn rijdt, terrastafels, stoelen en zonneschermen op de stoep. ‘Op het Rokin, inderdaad. Dat had de vorige La Place niet. Het mini-terras gaat vertellen wat er hier achter de voordeur gebeurt.’
 
MarketingTribune heeft een exclusief gesprek met Cloosterman - van Eerd (CvE) en Wubben (W) over de nieuwe vestiging en bespreekt hun visie op retailtrends en -recepturen, binnen zowel Jumbo als La Place.


Waarvan zijn jullie zelf onder de indruk in dit nieuwe pand van La Place Kalverstraat?
W.: ‘Van veel. De werkmethodiek vanaf teler en boer willen we transparant maken. In het zicht van de klant worden de ingrediënten tot eindproduct gemaakt. Dat is hier heel mooi te zien.’
CvE: ‘Dit is weer een gaaf pand van La Place, vanwege de locatie, vanwege al die jonge mensen die hier werken. We kunnen hier goed laten zien wie we zijn: La Place als foodservicemerk, de formule verfrist met vers gemaakte recepten. Dat sluit mooi aan bij “zo smaakt vers gemaakt” uit onze nieuwe campagne.’  
W.: ‘Het mooie zijn de verschillende klantbelevingen die La Place hier biedt. Je kun bestellen bij de express formule, de grap & go-bezoeken voor een vers sapje of snelle gezonde hap of kiest complete menu’s om mee te nemen of op te eten in het restaurant. Voor elk wat wils, op elk moment van de dag.’

Op dit punt in de stad, met een aardige reputatie en die drommen mensen kan deze vestiging toch niet mislukken, zou je denken. Waarom dan toch deze mega verbouwing?
CvE: ‘Dat het hier lukt is zeker. Maar behalve een reactie als “wow geweldig” bij het binnenkomen, of mensen blij maken met een broodje, willen we meer bieden. En voorbereid zijn op de komende jaren. Met nieuwe recepturen en een eigentijdse inrichting die zowel passanten, toeristen als buurtbewoners aanspreken.’
W:  ‘We willen in La Place de drie eetmomenten van de dag optimaal invullen: het fullservice ontbijt dat je zelf kan samenstellen; de lunch snel of uitgebreid of kant-en-klaar; en het diner in vorm van aantrekkelijke producten, heerlijke gerechten die vriendelijk geprijsd zijn, die je hier geniet of kan afhalen.’
CvE: ‘Wat wil de klant eigenlijk? Daarmee begint de vraag hoe je de eetmomenten anno 2019 invult. Daar hoort soms alleen een snelle kop koffie bij. Bij onze koffie kraam. Of voor meer en meer toeristen: good food fast is een belangrijke nieuwe consumententrend en -wens. Niet veel suiker, wel veel vers. Ook de trend naar groen wordt nu uitvergroot, richting meer salades en soepen. Die hebben we toegepast in deze nieuwe La Place en daar denken we binnen Jumbo Groep Holding over na binnen kookschool Food College te Veghel. Het Vers Innovatieteam ontwikkelt daar insights voor alle formule-onderdelen. En zo ontstaan nieuwe retail recepturen, zoals ook voor bijvoorbeeld voor de Jumbo Foodmarkten waar weer het La Place als merk is terug te vinden. Foodbeleving en service zijn kernwaarden waar mijn team op extra goed op let.’

Andere formules experimenteren met dark kitchens. Is het een kwestie van tijd voordat de gerechten van La Place ook warm of koud worden bezorgd aan huis?
W.: ‘Er ligt voor La Place een kans in thuisbezorgen.’

Is het niet logisch dat de merknaam La Place op termijn met Jumbo fuseert?
CvE.: ‘Wij geloven dat we ook vanuit Jumbo veel van La Place kunnen leren op het gebied van foodservice. Met alle respect voor elke medewerker, toch hadden we daar vanuit de supermarkt als “dozenschuivers” niet zoveel verstand van. Door de overname van La Place door Jumbo wordt die inspiratie en kennis nu in huis gehaald en gebundeld. Onze denkkracht wordt vergroot, het verzinnen van recepten staat nu nog dichter bij elkaar. We blijven het wel als twee verschillende merken zien.’

Wat is dan precies nog het verschil tussen La Place en bijvoorbeeld de Jumbo Foodmarkt?
CvE: ‘In bijvoorbeeld de Jumbo Foodmarkt vestiging Leidsche Rijn zie je veel producten van La Place. De foodmarkt en La Place zijn inderdaad wel erg verweven. In de Jumbo Foodmarkt is het kopen en proeven. In La Place is het meer consumeren.’
W.: ‘Jumbo is meer “make it, take it and eat it” zelf en thuis, terwijl voor La Place geldt: eat it.’
CvE: ‘La Place biedt meer nog meer foodexperience.’

Gezond, vers en duurzaam zijn ‘hot’ onder consumenten. Terwijl deze begrippen nog niet erg worden opgespeeld in de marketingcommunicatie van La Place. Een bewuste keuze?
W.: ‘Dat kan inderdaad beter. Een kwestie van vertellen. Op de tafelkaarten staan al veel verhalen over de herkomst van ingrediënten. Maar ons duurzaam energiegebruik is een nog onverteld verhaal. Denk aan het presenteren op ijs of aan de LED-verlichting.’
CvE: ‘Vanuit het familiebedrijf zit het al in onze genen om “goed” te doen. Dat zit hem bijvoorbeeld ook in weinig verspilling en betrouwbare mensen.’
W.:  ‘In plaats van weggooien kiezen we voor verrijking van gerechten door recycling. In samenwerking met Food College worden skills van medewerkers ontwikkeld om ingrediënten te hergebruiken of om overschot toch slim en smakelijk te kunnen inzetten. Denk aan volkoren brood van een dag oud, dat we bij La Place nu in stukjes gesneden in een heerlijk badje van onder andere vanille laten weken, zodat het de volgende dag kan worden geroosterd en deel uitmaakt van ons ontbijt waar Granola ook bijvoorbeeld een onderdeel van is. Voor alle gerechten geldt: vers bereidt met natuurlijke producten. Overigens worden al onze restaurants zeven dagen per week beleverd ’s nachts, met als doel om vanaf acht uur ’s ochtends te openen voor dagvers ontbijt.’

Wat zin volgens jullie andere grote foodtrends van dit moment?
CvE: ‘Absoluut on trend is alles met vers food in de supermarkt. En in die supermarkt zien we de opkomst van koken. Vers bereiden met weinig of geen additieven. Bereiding in de winkel.’
W.: ‘Binnen La Place zien we de opkomst van vraag naar sushi. Dat past binnen de good food fast-trend. Wanneer je dit ook weet thuis te bezorgen dan heb je een enorm potentieel.’
CvE: ‘Daarnaast zie ik dat jongere kinderen van rond de 20 jaar niet meer zelf willen koken. Maar wel verantwoord willen eten. Als je dan in een groepje bent met verschillende smaken, dan bieden La Place en Jumbo Foodmarkt als enige formules die verschillende combinaties aan. Je kan tegelijkertijd sushi, een salade en een pizza bestellen. Dat doet nog niemand ons na. We onderzoeken nu ook thuisbezorging van La Place bestellingen, met een pilot in Groningen.’
W.: ‘Een andere grote foodtrend is als restaurant circulair werken. Een circulair systeem voor La Place is een belangrijk doel.’
CvE.: ‘Ja minder restafval, dat vinden we als familie echt belangrijk. En elkaar versterken, iedereen in de keten die samenwerkt met Jumbo en La Place. Tot en met de consument: we kunnen veel van elkaar leren.’

tekst: Peter van Woensel Kooy

in de aanstaande MarketingTribune MT12-19 printeditie die dinsdag 25 juni verschijnt, leest u meer over het thema 'Retail, retailrecepturen van de toekomst'. Reserveer nu uw eigen editie.

BEELDIMPRESSIE NIEUWE LA PLACE KALVERSTRAAT


Beeldcredit: foto's PvWK

check hier ons dossier La Place
check hier ons dossier Jumbo

Hieronder: openingsvideo La Place Kalverstraat / Rokin Amsterdam



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken