[onderzoek] Kosten food in Nederland 5 procent hoger dan vorig jaar
- Food-en-retail
- 17 jun 2019 @ 10:34
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodStrategie
- 17 jun 2019 @ 10:34
- Peter van Woensel Kooy
De marketing-P van prijs fnuikt de koopkracht in Nederland: mede door de btw-verhoging door het kabinet begin 2019 zijn de foodprijzen in mei 3,8 procent duurder, nagenoeg de hoogste prijsstijging van de afgelopen tien jaar. Vlees en vis kosten maar liefst bijna 5 procent meer dan een jaar eerder.
Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag. Het lage btw-tarief waaronder voeding valt, werd begin dit jaar van van 6 naar 9 procent verhoogd. Zuivelproducten zijn sindsdien gemiddeld 3 procent duurder. Groente en fruit stegen 2,6 procent in prijs, waarbij groente duurder werd en fruit goedkoper zo tekent het bureau aan. Overige voedingsmiddelen zoals sauzen, kruiden en snoep, werden gemiddeld 4 procent duurder. De prijzen van fo0d schommelen volgens het CBS doorgaans meer dan de prijzen van alle goederen en diensten. Die algemene inflatie kwam in mei 2019 uit op 2,4 procent. Afgelopen weekend riep minister president Rutte werkgevers nog op hier in de lonen rekening mee te houden: het is tijd voor salarisverhogingen. Volgens het Nibud in de Volkskrant is het te vroeg om te zeggen of huishoudens, vooral die met een lager inkomen, in de problemen komen door de flink duurdere voeding. ‘Als de koopkracht daalt kunnen mensen problemen krijgen. Maar dat hangt er dus vanaf hoe de inflatie en lonen zich verder ontwikkelen.’
verdeling foodbestedingen mei 2019 (bron: CBS)
Prijsstijgingen niet gecompenseerd
Het CBS becijfert dat Nederlandse huishoudens ruim 10 procent van hun consumptieve bestedingen uit aan voeding, waarvan een kwart aan vlees en vis. In 10 jaar tijd stegen de prijzen van voedingsmiddelen met 14,5 procent. Dat is iets lager dan de gemiddelde prijsstijging van alle goederen en diensten van 16 procent. Groente en fruit stegen in deze periode het meest in prijs, namelijk met bijna 20 procent. De prijsstijging van vlees en vis was in diezelfde periode met 18 procent ook bovengemiddeld. Zuivelprijzen stegen met 16 procent en de prijs van brood en granen steeg met 11 procent. Overige voedingsmiddelen, zoals snoepgoed, sauzen en kruiden, waren 4,9 procent duurder dan tien jaar terug.
(PvWK, bronnen: CBS en Volkskrant)
fotocredit: tafelzilver en Wedgwoodbord van familie Van Woensel Kooy
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- groente
- producten
- CBS
- lage btw-tarief
- onderzoek
- tafelzilver
- 3 procent
- Centraal Bureau voor de Statistiek
- zuivel
- gemiddeld
- Wedgwood
- en fruit
- food
- voeding
- prijs
- jaar
- btw
- cijfers
- bio
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing