Miljoenen sapflessen van Jumbo nu gemaakt van gerecyceld plastic

Miljoenen sapflessen van Jumbo nu gemaakt van gerecyceld plastic
  • Food-en-retail
  • 17 jun 2019 @ 12:15
  • 16102 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PackagingWinkelenMarketing

Jumbo stapt over op het gebruik van duurzamere flessen voor alle verse sappen. Deze week verschijnt de populaire 1 liter fles verse sinaasappelsap in het Jumbo schap met deze milieuvriendelijke verpakking.

Daarna volgen alle andere maten verse sappen, inclusief die van het La Place huismerk. In totaal gaat het om flessen van 75 verschillende producten. De nieuwe 1 liter fles bestaat voor driekwart uit gerecycled plastic, RPET genaamd en voor een kwart uit recyclebaar biobased plastic. De flessendop is gemaakt van 100% transparant HDPE, een recyclebare plasticsoort. De maatregel betekent een besparing van ca. 100.000 kilo nieuw plastic per jaar.

'We begrijpen de zorg over de toename van plastic afval. Daar willen we bij Jumbo wat aan doen. Daarom werken we stapsgewijs toe naar minder en betere verpakkingen. De overstap op deze duurzamere flessen maakt hierin een belangrijk verschil, want onze verse sappen zijn populair bij onze klanten', zegt Olaf de Boer, commercieel directeur van Jumbo. 'Met de ‘nieuwe’ flessen behouden we het gebruiksgemak voor de klant en smaakt het product nog steeds net zo lekker, terwijl we ervoor zorgen dat er minder plastic voor eenmalig gebruik in omloop is. Dat is pure winst.'
Het RPET materiaal waaruit de nieuwe flessen voor driekwart zijn gemaakt, is afkomstig van gerecycled plastic en kan daarna opnieuw worden gebruikt om bijvoorbeeld voedsel te verpakken. Het overige deel is gemaakt van plantaardig, biobased plastic, veelal gemaakt van hernieuwbare, natuurlijke hulpbronnen zoals suikerrietafval. Ook dit materiaal is recyclebaar, meldt Jumbo.

Plastic voetafdruk verkleinen
De nieuwe maatregel maakt volgens de retailketen deel uit van een reeks acties die Jumbo onderneemt om het gebruik van verpakkingsmaterialen terug te dringen en met name de plastic voetafdruk te verkleinen. Jumbo heeft zich gecommitteerd om vóór 2025 de hoeveelheid verpakkingsmateriaal met 20% terug te brengen en 95% van het resterende materiaal te vervangen door recyclebare oplossingen. Zo onderzoekt Jumbo momenteel waar en wanneer haar klanten en medewerkers gebruik maken van drinkbekers om zo meer dan 27 miljoen drinkbekers op jaarbasis te verduurzamen, krijgen steeds meer biologische AGF-producten een natuurlijk etiket met behulp van lasertechniek (foto) en worden verschillende plastic verpakkingen verbeterd door alternatieven op basis van eenvoudig te recyclen mono-materiaal. De introductie van duurzame flessen voor verse sappen levert naar verwachting een belangrijke bijdrage aan het behalen van de gestelde doelen. Jumbo brengt verslag uit over deze en andere acties op deze speciale rapportagewebsite.
(PvWK)

Beeld boven: bio komkommers van Jumbo, ook zonder plastic

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken