BjörnBurgers: 'Tijd voor de eerste 100% vegetarische fastfoodketen'

BjörnBurgers: 'Tijd voor de eerste 100% vegetarische fastfoodketen'
  • Food-en-retail
  • 7 jun 2019 @ 09:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMerkenMarketing

Is het niet vreemd dat er geen 100% vegetarisch fastfoodrestaurant op het station te vinden is? Ondernemer Holger Breukink vond van wel, en begint daarom BjörnBurgers.

Door middel van crowdfunding wil hij deze zomer het eerste filiaal openen op Station Breda.

'Move over King en Mac, BjörnBurgers komt eraan', roept Breukink uitdagend. En hij lijkt een punt te hebben: waarom is er alleen maar gemalen rund op broodjes te krijgen bij de NS? Of een enkel plantaardig alternatief tussen talloze vleesproducten? Waarom draai je het niet om?

Euro’s omzetten in eten 
De crowdfundingscampagne is niet alleen bedoeld om de benodigde minimale 15.000 euro op te halen, maar ook om het publiek alvast kennis te laten maken met een van de drie vegetarische burgers van BjörnBurgers. 'De crowdfunding is namelijk gebaseerd op voorverkoop: voor elke 10 euro krijg je een voucher voor een compleet hamburgermenu. Supporters kunnen het fastfoodrestaurant helpen realiseren met 20, 50 of 100 euro.' 

Waarom een vegetarische fastfoodketen? 
De fastfoodbranche blijft achter als het gaat om innovatie en duurzaamheid, vindt Breukink: 'We zijn supergoed op weg als je kijkt naar het vegetarische aanbod voor thuis. Maar vegetarisch fastfood terwijl je onderweg bent? Dat is er nauwelijks. Tijd om daar verandering in te brengen.' Eerder zette Holger Breukink de studentenkortingsapp Knaek in de markt en incubator Traineeship Ondernemen. Een nieuwe uitdaging op het gebied van ondernemen zag hij wel zitten. Maar: hij doet het niet alleen, zegt hij. 

NS is blij met komst BjörnBurgers 
NS wil graag een zo divers mogelijk food-aanbod realiseren op de stations en ziet een markt voor vegetarische producten, ontdekte Breukink. 'Door het mogelijk te maken dat BjörnBurgers zich kan vestigen op het station wordt een mooi vegetarisch alternatief toegevoegd.' 

Na Breda hopelijk Amsterdam, Haarlem of Utrecht 
Breukink huurt de locatie op station Breda van NS Stations, vertelt hij MarketingTribune. 'Als we in Breda slagen dan kunnen we volgend jaar misschien wel een tweede filiaal openen op een ander station. Op die manier gaan we ervoor zorgen dat vegetarisch snacken overal in Nederland de norm wordt. Dat zorgt ervoor dat vegetarisch eten goedkoper wordt en dan kunnen we echt iets op gang brengen. Want minder vlees eten draagt bij aan het verbeteren van het klimaat.' Meer over BjörnBurgers staat hier. (PvWK) 

Check hier het crowdfundingsfilmpje

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken