Udea en Biofresh fuseren
- Food-en-retail
- 4 jun 2019 @ 08:54
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 4 jun 2019 @ 08:54
- Peter van Woensel Kooy
Udea, onderdeel van DoBriDo, fuseert met Biofresh Belgium. 'Door het samengaan van deze belangrijke spelers in het biologische retail- en groothandelslandschap ontstaat een speler in de Benelux die de biologische markt met succes tegemoet kan treden', stelt de nieuwe combi die ondermeer 80 Ekoplaza's en zestien Origin’O omvat.
Erik Does, algemeen directeur Udea, stelt dat 'ofschoon de overname van Natudis van september vorig jaar nog halverwege de integratie is, deze samenwerking perfect past in onze visie om met gelijkgestemde bedrijven schaalgrootte te realiseren. We hebben niet voor niets gesteld dat we na de overname van Natudis verdere consolidatie verwachten. De wederzijdse overtuiging dat het beter is Hagor, de Belgische tak van Natudis, in Biofresh Belgium te integreren in een tijd dat biologische levensmiddelen steeds breder verkrijgbaar zijn, heeft ervoor gezorgd dat de onderhandelingen snel, in goede sfeer en zonder veel adviseurs zijn afgerond'.
Zijn compagnon Erik-Jan van den Brink, commercieel directeur Udea, verwacht dat de fusie voor beide bedrijven ontwikkelingen zullen versnellen. 'In zowel Nederland als België kunnen we als marktleiders direct voordeel halen in ICT, logistiek en assortiment. De ervaring van de overname van Natudis kunnen we direct weer gebruiken om de positie van de specialist in biologische levensmiddelen te versterken. Voor leveranciers is het prettig op grotere schaal te kunnen produceren. Het is voor ons prettig een partner te hebben die de Belgische markt kent en vice versa geldt dat eveneens.'
Filip Dossche, samen met zijn broers Peter en Frederik hoofdaandeelhouder van Biofresh Belgium: 'Het parcours dat we destijds hebben aangevat bij de overname van Biofresh en de daaropvolgende fusies in België met de ambitie een sterke nationale speler te creëren met een groot groeipotentieel zetten wij nu verder op Benelux-niveau door de krachten en ervaring te bundelen met onze Nederlandse vrienden.'
Filip Fraeye, ceo van Biofresh Belgium, is ervan overtuigd dat de krachten bundelen vruchtbaar zal zijn. Filip stond mee aan de wieg van een Belgische succesvolle fusie in de bio-sector en is ervan overtuigd ook nu met de fusie met Udea dat het nieuwe professionele geheel nog meer de sector van de gespecialiseerde handelaar in biologische voeding zal versterken. 'Wij toetsten samen elkaars filosofieën af en mochten concluderen dat deze goed met elkaar matchten. Beide bedrijven zijn actief in biologische voeding uit overtuiging, dit vormt de ideale weg naar een toekomst voor mens en planeet, geen trend maar een ideologie. Dit kunnen we bereiken door samen te ontwikkelen en te investeren, onze mensen samen laten zoeken naar meerwaarde. Samen moeten wij nog ons nog meer kunnen onderscheiden ten opzichte van grotere marktkanalen. Ondanks dat wij fuseren, hebben wij afgesproken om de landelijke flavour goed te bewaken, cruciaal in het belang van biodiversiteit in onze markten, zeker in België. Zowel klanten als leveranciers moeten door onze samenwerking sterker worden. Daar ligt onze opdracht en sleutel tot succes.'
De nieuwbouw van Udea
De komende tijd zal er worden gekeken hoe efficiëntie- en schaalvoordelen kunnen worden gerealiseerd. Hagor zal worden geïntegreerd in Biofresh dat met name de Belgische markt zal blijven bedienen waar Udea dat in Nederland blijft doen.
De grootste bio-specialist van de Benelux
Door de bundeling van krachten ontstaat de grootste bio-specialist van de Benelux met een gezamenlijke omzet van circa 300 miljoen euro, die werkgelegenheid biedt aan 800 fte. Bovendien heeft deze nieuwe speler met 80 Ekoplaza's in Nederland en zestien Origin’O vestigingen in Vlaanderen en Brussel de ambitie om de bio-specialist desgewenst met een formule te ondersteunen en te versterken. In de komende periode zullen partijen de tijd nemen om de juiste prioriteiten te stellen en de plannen samen nader uit te werken. Voor Biofresh zal de integratie van Hagor de eerste stap zijn, waar Udea plant in juli haar hoofdkantoor te verhuizen naar de nieuwe locatie in Veghel. Daar waar dit jaar ook droge kruidenierswaren uit Harderwijk en een ander magazijn in Veghel naartoe zullen verhuizen, aldus de foodonderneming.
(PvWK).
foto boven: de ultramoderne Udea-nieuwbouw in Veghel.
Over Biofresh Belgium
'Biofresh Belgium werd opgericht in 1998 en vindt zijn oorsprong in een fusie van 3 bedrijven. Sinds 2003 wordt het bedrijf, dat een totaal pallet aan biologische levensmiddelen en non-food levert, geleid door Filip Fraeye. Biofresh Belgium is een distributeur voor het gespecialiseerde kanaal van hoofdzakelijk Belgische bio-verkooppunten en out-of-home services. Om de continuïteit van de gespecialiseerde markt van bio-winkeliers te garanderen, werd in 2007 ook winkelformule Origin’O in het leven geroepen.'
(bron: BFB/Udea)
Over Udea
'Udea is in 1999 ontstaan uit een fusie tussen de natuurvoedingswinkels van familie Does en de versgroothandel van Erik-Jan van den Brink. In 1980 opende Gerard Does zijn eerste natuurvoedingswinkel in Amsterdam wat hij samen met zijn zoon Erik liet uitgroeien tot een filiaalbedrijf. Erik-Jan van den Brink richtte in 1992 zijn biologische groente- en fruitgroothandel op. Vandaag de dag is Udea nog steeds een familiebedrijf en een toonaangevende Nederlandse groothandel, merkenhuis en im- en exporteur van biologische levensmiddelen. Het hoofdkantoor en de distributiecentra zijn alle gevestigd in Veghel van waaruit zij de Benelux bedienen. Udea levert haar biologische producten voornamelijk aan natuurvoedingswinkels, biologisch specialisten en foodservice. Udea is tevens franchisegever van de biologische supermarktformule Ekoplaza.'
(bron: Udea)
Na het tekenmoment. Van links naar rechts: Sander van Dinther (financieel directeur Udea), Francis Ampe (adviseur), Peter Dossche (aandeelhouder Biofresh), Erik-Jan van den Brink (aandeelhouder/commercieel directeur Udea), Filip Dossche (aandeelhouder Biofresh), Filip Fraeye (directeur Biofresh),
Erik Does (aandeelhouder/algemeen directeur Udea) en Renaat de Rijcke (adviseur).
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- schaalgrootte
- bio
- Natudis
- marketing
- Dossche
- Hagor
- familie
- integratie
- goede sfeer
- Erik Does
- integreren
- Udea
- food
- Erik-Jan van den Brink
- realiseren
- compagnon
- Filip Fraeye
- Biofresh Belgium
- algemeen directeur
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing