Waitrose houdt plasticvrij experiment

Waitrose houdt plasticvrij experiment
  • Food-en-retail
  • 5 jun 2019 @ 11:00
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • InnovatieRetail

Nederlandse retailmaatregelen om plastic verpakkingen te verminderen, verbleken bij een initiatief van Waitrose. Een pilotwinkel aan de Botley Road in Oxford is al eerste gekomen met een pick & mix-concept.

Nederlanders zijn er niet zo dol op. In buurlanden België en Duitsland maken verpakkingsvrije winkels mooie sier, maar hier bij ons komen zulke initiatieven amper van de grond. Het moet gezegd: Albert Heijn laat zich niet kennen en wil na een succesvolle test op het Genderenplein in Hoofddorp in meer winkels groente en fruit zonder plastic verpakkingen aanbieden. De test in Hoofddorp wordt verlengd, terwijl straks in meerdere winkels wordt gestart met bananen (5 stuks die voorheen in een plastic zak staken), paprika’s en bospeen.

Stapje verder

Mooi initiatief, maar de Britse supermarktketen Waitrose gaat in zijn pilotwinkel duidelijk een stapje verder. Een flinke stap verder eigenlijk. Onder de noemer pick & mix wordt een totaalconcept gebracht. De lijst met producten ziet er als volgt uit:

  • Onverpakt fruit: 160 losse fruit- en groenteproducten
  • Onverpakt diepvriesfruit, waaronder mango, aardbeien, bosbessen, kersen, ananas en frambozen.
  • Ook bloemen worden voortaan ‘plasticvrij’ aangeboden en verpakt in 100% recyclebaar papier.
  • Navulsystemen voor schoonmaakmiddelen, in samenwerking met het groene label Ecover.
  • Er zijn vier wijnsmaken en vier verschillende biersoorten van de tap beschikbaar, die de klant kan uitschenken in herbruikbare glazen flessen.
  • Klanten kunnen gemalen koffie meenemen in een herbruikbare box.
  • Verder zijn er 28 producten beschikbaar via dispencers, zoals pasta, rijst, granen, cereals, linzen en gedroogd fruit.
  • Bovendien kunnen klanten een huurbox lenen voor het meenemen van boodschappen.

Niet te voorspellen

Hoewel het initiatief lovenswaardig is, valt op voorhand niet te voorspellen of het experiment gaat slagen. De test loopt door tot de nazomer, tot 18 augustus, en gaat bovendien gepaard met een grootschalige klantonderzoek. Of klanten er klaar voor zijn, moet dan blijken, terwijl de winkel bovendien voorziet in een traditioneel verpakt aanbod. Het gaat de komende weken spannend worden welke keuze klanten gaan maken. In ieder geval, zegt de keten, werd er nooit eerder een dergelijk verpakkingsloos concept op een dergelijke grote schaal getest. De ideeën die daaruit voortkomen, kunnen op termijn helpen om duizenden tonnen plastic verpakkingen uit de winkels te bannen.

Enorm potentieel

Duurzaamheidsmanager Tor Harris: ‘Deze test heeft een enorm potentieel om duidelijk te maken hoe mensen in de toekomst bij ons willen winkelen. Het zal zeker fascinerend worden om te ontdekken aan welke concepten onze klanten behoefte hebben. We weten dat we niet perfect zijn en dat we meer moeten doen, maar wel geloven zeker dat dit een innovatieve manier is om iets anders te bereiken.’

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken