'Winkelketens laten Suikerfeest links liggen'

'Winkelketens laten Suikerfeest links liggen'
  • Food-en-retail
  • 4 jun 2019 @ 16:14
  • 18439 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Bureau Labyrinth toont in haar jaarlijkse onderzoek naar het al dan niet inspelen door grote winkelketens op het Suikerfeest, de Suikerfeestmonitor, aan dat het overgrote deel van landelijke winkelketens en winkelcentra het Suikerfeest nog steeds links laat liggen. Maar het percentage dat er aandacht aan besteedt 'stijgt licht'.

Dinsdag 4 en woensdag 5 juni 2019 wordt met het Suikerfeest ('Aid el Fitr') het einde van de vastenmaand in feestelijk afgesloten. In Nederland wonen volgens het CBS circa 850.000 moslims. Zij maken in totaal circa 5% van de Nederlandse bevolking uit. Ze wonen vooral in de grote steden. In Amsterdam is ongeveer 13% van de inwoners moslim, in Den Haag 11,4% en in Rotterdam 10%. In Friesland en Drenthe wonen de minste moslims, aldus Labyrinth.

'Net als bij andere feesten is bij het Suikerfeest de traditie om bij elkaar op bezoek te gaan, lekker en veel te eten, nieuwe kleren, parfums en schoenen te kopen, cadeautjes te geven aan kinderen en zakaat (aalmoezen/giften) te geven aan de armen/hulpbehoevenden. Zoals autochtone Nederlanders rond Kerst massaal inkopen doen – nieuwe kleding kopen om zich op hun best te vertonen bij familie en vriendenbezoek – zo doen veel moslims dit rond het einde van de ramadan. In het Nederlandse straatbeeld is het feest altijd goed merkbaar door de vele mensen die in feestkleren buiten op straat flaneren en rondlopen en inkopen doen.'

De voornaamste bevindingen uit de Suikerfeestmonitor 2019 zijn als volgt:

RESULTATEN

* Onderzoeksgebied: In de Nederlandse G4, zijn 139 winkels in kernwinkelcentra en wijkwinkelcentra onderzocht.

* Nog steeds besteden winkels weinig aandacht aan het Suikerfeest. Wel zet de stijgende lijn van voorgaande jaren door. Uit de inventarisatie blijkt dat nu krap een tiende (9,4%) van de winkels speciale artikelen voor het Suikerfeest aanbieden. Het aanbod blijft echter beperkt. Het percentage zichtbare reclame-uitingen voor het Suikerfeest blijft gelijk ten opzichte van vorig jaar.

* Slechts enkele winkels besteden uitgebreid aandacht aan het feest. Een van de winkels die veel aandacht besteedt aan het Suikerfeest is de Hema. In mindere mate wordt er ook aandacht besteedt in winkels zoals de Albert Heijn en parfumeries zoals Douglas en Ici Paris XL.

* Ook dit jaar geven weer veel winkelmedewerkers aan dat ze niet goed weten waarom er geen aandacht aan het feest wordt besteedt. Veel medewerkers geven aan dat er momenteel andere acties lopen en dat moslims hier gebruik van kunnen maken, of dat het hoofdkantoor er geen aandacht aan besteedt. Het besef dat er geld kan worden verdiend aan de feestdag is er nog steeds niet overal.

* Dit jaar is er voor de tweede keer een inventarisatie bij webshops gedaan. Hiervoor is bij bijna 40 bekende webshops gekeken of er artikelen worden aangeboden voor het Suikerfeest. Dit kan variëren van speciale Suikerfeestartikelen zoals slingers tot korting op bepaalde producten. Alleen de Makro besteedde zichtbaar aandacht aan het Suikerfeest op de homepagina met zogenoemde ‘Suikerfeestdeals’. Veelal gaat er op webshops wel aandacht uit naar Vaderdag. Wel konden er Suikerfeest gerelateerde producten gevonden worden door een specifieke zoekopdracht uit te voeren via Google. Hierdoor werden er onder andere Suikerfeestrecepten gevonden bij de Albert Heijn, feestartikelen bij Bol.com, korting op geuren bij Douglas en Suikerfeestkaarten bij Hallmark.

* Dit jaar is er voor het eerst ook naar reclamefolders gekeken. Hiervoor is gekeken naar verschillende folders van winkels. Ook hier ging er vooral aandacht uit naar Vaderdag. Onder andere Mitra, Big Bazar en Etos hadden aanbiedingen voor Vaderdag. Er werd daarentegen geen aandacht besteed aan het Suikerfeest. Ook was het opvallend dat er door bijvoorbeeld Kruidvat aandacht werd besteed aan het WK vrouwenvoetbal. Daarnaast waren er veel zomerdeals of Pinksterdag aanbiedingen, aldus het onderzoek.

(PvWK, bron: Labyrinth)

foto boven: Kel Avelino / Unsplash

Bekijk hieronder: styling tips voor de Suikerfeest tafel door vlogger 'Binti Home by Souraya Hassan'.



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken