ACM onderzoekt prijsvorming in de voedselketen

ACM onderzoekt prijsvorming in de voedselketen
  • Food-en-retail
  • 2 aug 2019 @ 09:07
  • 13700 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PrijsVerdienmodellenMarketing

Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vraagt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) prijsvorming in de voedselketen te onderzoeken.

Het doel is om oneerlijke handelspraktijken tegen te gaan. Het onderzoek, de monitor prijsvorming voedselketen, toont volgens vakmedium VMT straks per schakel de inkoop- en verkoopprijzen van producten. Ook laat de monitor verschillen in prijsopbouw tussen reguliere- en duurzame voedingsmiddelen zien.

Waarde toegevoegd in de keten 
'De monitor biedt antwoorden op vragen als: hoeveel betaalt een verpakker van een kilo uien van de boer? Is er een verschil met een duurzaam geteelde ui? Hoeveel rekent hij voor het verpakken en voor hoeveel verkoopt hij bijvoorbeeld de verpakte uien verder aan een tussenhandelaar? De ACM wil zo duidelijk maken hoe de euro die de consument uitgeeft aan voedsel, wordt verdeeld over verschillende schakels', aldus VMT.

Zes producten onderzocht
In eerste instantie neemt de ACM zes producten onder de loep: uien, witte kool/zuurkool, tomaten, peren, melk en varkensvlees. Deze vormen een dwarsdoorsnede van agrarische producten die Nederlanders consumeren. Dat er in de schakels tusen boeren, tuinders en retailers soms veel aan de strijkstok blijft hangen, waardoor de eerste groep bijvoorbeeld moeite heeft met rendabel duurzaam produceren, is een van onderwerpen waarnaar veel nieuwsgierigheid bestaat. De monitor moet volgens Schouten in elk geval de positie van boeren en tuinders in de keten verbeteren. Ook moet de monitor bijdragen aan het voeren van het debat over prijsvorming op basis van feiten, aldus het ministerie.
(PvWK, bronnen: ACM en VMT)

foto: Warren Wong /Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken