ACM onderzoekt prijsvorming in de voedselketen
- Food-en-retail
- 2 aug 2019 @ 09:07
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsVerdienmodellenMarketing
- 2 aug 2019 @ 09:07
- Peter van Woensel Kooy
Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit vraagt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) prijsvorming in de voedselketen te onderzoeken.
Het doel is om oneerlijke handelspraktijken tegen te gaan. Het onderzoek, de monitor prijsvorming voedselketen, toont volgens vakmedium VMT straks per schakel de inkoop- en verkoopprijzen van producten. Ook laat de monitor verschillen in prijsopbouw tussen reguliere- en duurzame voedingsmiddelen zien.
Waarde toegevoegd in de keten
'De monitor biedt antwoorden op vragen als: hoeveel betaalt een verpakker van een kilo uien van de boer? Is er een verschil met een duurzaam geteelde ui? Hoeveel rekent hij voor het verpakken en voor hoeveel verkoopt hij bijvoorbeeld de verpakte uien verder aan een tussenhandelaar? De ACM wil zo duidelijk maken hoe de euro die de consument uitgeeft aan voedsel, wordt verdeeld over verschillende schakels', aldus VMT.
Zes producten onderzocht
In eerste instantie neemt de ACM zes producten onder de loep: uien, witte kool/zuurkool, tomaten, peren, melk en varkensvlees. Deze vormen een dwarsdoorsnede van agrarische producten die Nederlanders consumeren. Dat er in de schakels tusen boeren, tuinders en retailers soms veel aan de strijkstok blijft hangen, waardoor de eerste groep bijvoorbeeld moeite heeft met rendabel duurzaam produceren, is een van onderwerpen waarnaar veel nieuwsgierigheid bestaat. De monitor moet volgens Schouten in elk geval de positie van boeren en tuinders in de keten verbeteren. Ook moet de monitor bijdragen aan het voeren van het debat over prijsvorming op basis van feiten, aldus het ministerie.
(PvWK, bronnen: ACM en VMT)
foto: Warren Wong /Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- boer
- landbouw
- tuinders
- vee
- food
- monitor
- Carola Schouten
- prijsvorming
- Voedselkwaliteit
- strijkstok
- ACM
- Natuur
- Autoriteit Consument & Markt
- onderzoek
- keten
- marketing
- Landbouw
- voedselketen
- minister
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




