Grootste Vlaamse franchisehouder over AH en de P van Prijs

Grootste Vlaamse franchisehouder over AH en de P van Prijs
  • Food-en-retail
  • 23 jul 2019 @ 08:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Jan Peeters (36) leidt samen met zijn neef Wim Peeters de Peeters-Govers groep in België. De groep is de grootste franchisenemer van Albert Heijn daar, met zeven winkels en twee nieuwe op de rol. In een openhartig interview vertelt hij onder andere over de marketingpropositie van AH bij onze Zuiderburen.

Volgens Peeters heeft ‘de blauwe duivel mij verleid'. Hij doelt daarbij op de AH formule. Peeters vertelt in Distrifood over franchisen als AH-er in België. Dit vertelt hij over Albert Heijn als 'prijsbreker':

‘In Nederland zit Albert Heijn in het hogere segment. In Vlaanderen is Albert Heijn een prijsbreker, die ook nog eens de beste klantenbeleving en mooiste winkels met zich meebrengt. In vergelijking met het weliswaar door ons gerespecteerde Colruyt brengen wij onder andere meer winkelbeleving, mooiere winkels. Wij brengen persoonlijkere service en eigenlijk zijn we qua prijzen even scherp, zo niet scherper. Waar geen Colruyt in de buurt zit, is Albert Heijn volgens ons de goedkoopste winkel. Waar Colruyt wel zit, past het zijn prijzen aan omdat zij het laagste prijzenbeleid hanteren. We hebben daarbij luxueus uitgeruste winkels. Er is geen verschil tussen AH-winkels in Nederland, waar AH elitairder gepositioneerd is, en winkels in België waar wij prijsvechter zijn. En dankzij de logistiek kunnen wij ook nog het meest klantvriendelijk zijn. Wij noemden Albert Heijn vroeger de "Delhaize van Nederland". Hier is die positionering niet, maar we worden misschien wel zo ervaren door onze klant.’

Strak Nederlands concept
Over het ontbreken van grote spanning in België tussen franchisers en de 'holding' ,zegt hij: 'er is volgens ons momenteel geen noemenswaardige discussie hangende tussen een franchisenemer en Albert Heijn bij ons in België. Wij hebben vandaag ook niet de behoefte om ons te gaan verenigen zoals dat in Nederland met de franchisevereniging wordt gedaan. Wij praten heel goed met Albert Heijn. Ik vind ook echt dat wij een goede general manager hebben die een mooie lijn houdt tussen het strakke Nederlandse concept en de Vlaamse realiteit. De sfeer is echt goed. Je merkt dat ook bij openingen van nieuwe winkels, alle ondernemers komen naar elkaars winkelopeningen.’
Peters gaat in om nog zeven thema's inzake franchisen en retail in Vlaanderen, met AH. Lees hier verder.
(bron: Distrifood)

Foto: Atomium (Brussel) door Raphaël Biscaldi / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken