Onderzoek MediaTest en WPK: winkelende jongere vindt kwaliteit belangrijker dan prijs

Onderzoek MediaTest en WPK: winkelende jongere vindt kwaliteit belangrijker dan prijs
  • Food-en-retail
  • 12 jul 2019 @ 00:01
  • 11072 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsInfluencermarketingFoodOnderzoek

Wayne Parker Kent en MediaTest hebben voor de derde keer gezamenlijk een onderzoek uitgevoerd naar het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse Millennials en Generation Z-ers. Wat gebeurt er straks op foodgebied? En waarmee spreekt een retailmarketeer Nederlandse jongeren het meest aan?

'In een wereld waarin voortschrijdende technische innovaties, het taalgebruik onder jongeren en de omgang van jongeren met elkaar leiden tot steeds grotere generatiekloven, is het geen overbodige luxe om het gedrag van de Millennial en de mysterieuze Gen Z’er in kaart te brengen', stelde Matthijs Tielman van contentbureau WPK, dat intussen deel uitmaakt van TMG Media. Op een speciale ontbijtsessie deelde hij met Eline Zwinkels van onderzoeksbureau MediaTest onder 100 genodigden de bevindingen van zijn Jongerenonderzoek over 2019, op het kantoor aan de Amsterdamse Baarsjesweg.

'De eerdere twee Jongerenonderzoeken hebben ons al veel inzichten gegeven in Nederlandse Millennials en Gen Z’ers. In dit derde onderzoek zoomen we nog dieper in op hun voorkeuren, gedrag en drijfveren en kunnen we verschuivingen ten opzichte van de eerste twee edities inzichtelijk maken', aldus Tielman en Zwinkels. Onderwerpen die onderzocht werden:

* Informatievoorziening
* Televisie
* Social Media
* Online privacy
* (Online) advertising
* Audio (Radio, Muziek en Podcasts)
* Magazines
* Vakanties
* Food (eetgewoonten, boodschappen en supermarkten)
* Online shopping

Ten aanzien van de laatste twee punten (food en winkelen) noteerden we als opvallendste onderzoeksresultaten voor 2019:
- 79% van de onderzochte jongeren (n=2500, half man, half vrouw; Millenials/Gen Z gelijk gewogen) laat nooit boodschappen thuisbezorgen;
- Jongeren met kinderen laten vaker bezorgen dan kinderen zonder (40% resp. 23%)
- Afstand vanaf huis tot winkel is het belangrijkst bij het maken van een keuze voor een bepaalde supermarkt
- Vervolgens kijken ze naar de kwaliteit van producten.
- Daarna is de keuzefactor voor een winkel /super of deze op de route van werk naar huis ligt.
- Daarna pas kijken jongeren naar de prijs als keuzecriterium.
- Vooral Millenialvrouwen kiezen daarnaast zeer milieubewust bij het boodschappen doen (32%).
- Slechts 10% van de onderzochte mannen doen dit ook (Tielman: 'richt op jongemannen een campagne voor plantaardiger eten, dat zou het milieu in Nederland goed doen, jongens eten hier namelijk veel meer vlees dan jongedames').
- Maar drie procent heeft in het afgelopen jaar niets online gekocht.
- Er zit verschil tussen Millenials en Gen Z-ers als we kijken naar de devices die ze gebruiken om online te shoppen: Millenials shoppen het meeste met hun mobiel in plaats van met PC of laptop (50% vs 42%); terwijl Gen Z daarvoor de laptop en de PC het meest gebruikt (55% vs 45%).
- Enkele veel gevonden merkomschrijvingen onder jongeren: Coolblue wordt gezien als 'cool' en 'vooruitstrevend'. Wehkamp vinden ze 'degelijk' en 'ouderwets', Zalando is 'vrouwelijk', 'modern' en 'mooi' terwijl de marketeer van Fonq aan de bak moet want ruim 60% van de onderzochte jongeren kent deze winkel resp. merknaam niet.

Voor klanten van WPK komt binnenkort een whitepaper beschikbaar, waarin meer onderzoeksresultaten staan.
(PvWK)


Social media-gebruik daalt dit jaar in het onderzoek over de gehele linie. Printmedia herwinnen aan waardering onder Millenials en Gen Z: resp. 69% en 58% leest wel eens een papieren magazine.



Lees hier meer over WPK-holding Mediahuis: Groeiend Mediahuis husselt directies
Lees hier meer jongerentrends:
MarketingTribunes Jongereniconen 2019 - Op zoek naar een nieuw 'wij'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken