Onderzoek MediaTest en WPK: winkelende jongere vindt kwaliteit belangrijker dan prijs
- Food-en-retail
- 12 jul 2019 @ 00:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - TrendsInfluencermarketingFoodDesignonderzoek
- 12 jul 2019 @ 00:01
- Peter van Woensel Kooy
Wayne Parker Kent en MediaTest hebben voor de derde keer gezamenlijk een onderzoek uitgevoerd naar het gedrag en de voorkeuren van Nederlandse Millennials en Generation Z-ers. Wat gebeurt er straks op foodgebied? En waarmee spreekt een retailmarketeer Nederlandse jongeren het meest aan?
'In een wereld waarin voortschrijdende technische innovaties, het taalgebruik onder jongeren en de omgang van jongeren met elkaar leiden tot steeds grotere generatiekloven, is het geen overbodige luxe om het gedrag van de Millennial en de mysterieuze Gen Z’er in kaart te brengen', stelde Matthijs Tielman van contentbureau WPK, dat intussen deel uitmaakt van TMG Media. Op een speciale ontbijtsessie deelde hij met Eline Zwinkels van onderzoeksbureau MediaTest onder 100 genodigden de bevindingen van zijn Jongerenonderzoek over 2019, op het kantoor aan de Amsterdamse Baarsjesweg.
'De eerdere twee Jongerenonderzoeken hebben ons al veel inzichten gegeven in Nederlandse Millennials en Gen Z’ers. In dit derde onderzoek zoomen we nog dieper in op hun voorkeuren, gedrag en drijfveren en kunnen we verschuivingen ten opzichte van de eerste twee edities inzichtelijk maken', aldus Tielman en Zwinkels. Onderwerpen die onderzocht werden:
* Informatievoorziening
* Televisie
* Social Media
* Online privacy
* (Online) advertising
* Audio (Radio, Muziek en Podcasts)
* Magazines
* Vakanties
* Food (eetgewoonten, boodschappen en supermarkten)
* Online shopping
Ten aanzien van de laatste twee punten (food en winkelen) noteerden we als opvallendste onderzoeksresultaten voor 2019:
- 79% van de onderzochte jongeren (n=2500, half man, half vrouw; Millenials/Gen Z gelijk gewogen) laat nooit boodschappen thuisbezorgen;
- Jongeren met kinderen laten vaker bezorgen dan kinderen zonder (40% resp. 23%)
- Afstand vanaf huis tot winkel is het belangrijkst bij het maken van een keuze voor een bepaalde supermarkt
- Vervolgens kijken ze naar de kwaliteit van producten.
- Daarna is de keuzefactor voor een winkel /super of deze op de route van werk naar huis ligt.
- Daarna pas kijken jongeren naar de prijs als keuzecriterium.
- Vooral Millenialvrouwen kiezen daarnaast zeer milieubewust bij het boodschappen doen (32%).
- Slechts 10% van de onderzochte mannen doen dit ook (Tielman: 'richt op jongemannen een campagne voor plantaardiger eten, dat zou het milieu in Nederland goed doen, jongens eten hier namelijk veel meer vlees dan jongedames').
- Maar drie procent heeft in het afgelopen jaar niets online gekocht.
- Er zit verschil tussen Millenials en Gen Z-ers als we kijken naar de devices die ze gebruiken om online te shoppen: Millenials shoppen het meeste met hun mobiel in plaats van met PC of laptop (50% vs 42%); terwijl Gen Z daarvoor de laptop en de PC het meest gebruikt (55% vs 45%).
- Enkele veel gevonden merkomschrijvingen onder jongeren: Coolblue wordt gezien als 'cool' en 'vooruitstrevend'. Wehkamp vinden ze 'degelijk' en 'ouderwets', Zalando is 'vrouwelijk', 'modern' en 'mooi' terwijl de marketeer van Fonq aan de bak moet want ruim 60% van de onderzochte jongeren kent deze winkel resp. merknaam niet.
Voor klanten van WPK komt binnenkort een whitepaper beschikbaar, waarin meer onderzoeksresultaten staan.
(PvWK)
Social media-gebruik daalt dit jaar in het onderzoek over de gehele linie. Printmedia herwinnen aan waardering onder Millenials en Gen Z: resp. 69% en 58% leest wel eens een papieren magazine.
Lees hier meer over WPK-holding Mediahuis: Groeiend Mediahuis husselt directies
Lees hier meer jongerentrends:
MarketingTribunes Jongereniconen 2019 - Op zoek naar een nieuw 'wij'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- contentbureau
- Matthijs Tielman
- WPK
- trend
- Millennials
- Nederland
- marketing
- Generation Z
- consument
- Mediahuis
- Eline Zwinkels
- gedrag
- MediaTest
- Wayne Parker Kent
- ontbijtsessie
- TMG
- jongeren
- TMG Media
- WPK
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing