Pleidooi voor statiegeld op blikjes: er zit plastic op

Pleidooi voor statiegeld op blikjes: er zit plastic op
  • Food-en-retail
  • 1 jul 2019 @ 10:01
  • 11926 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPackaging

Recycling Netwerk roept staatssecretaris Stientje van Veldhoven op om toch statiegeld te gaan heffen op drankblikjes. Het nieuwe argument is dat er in drankblikjes een verborgen laagje plastic zit, blijkt uit een experiment met een blik Red Bull.

De staatssecretaris legde een eerder voorstel tot blikjesrecycling terzijde, met de verklaring dat statiegeld en inzameling vooral plastic flessen zou moeten treffen.Het argument dat de blikjes buiten de regeling kunnen blijven moet volgens Recycling Netwerk nu van tafel. ‘Door het aluminium omhulsel op te lossen in zoutzuur, wordt het verborgen laagje plastic zichtbaar’, stelt de groep. Die heeft het experiment op video vastgelegd met behulp van een blikje van Red Bull (zie onder), zo meldt Distrifood.

Aandeel blikjes in als straatafval stijgt
Volgens Recycling Netwerk is het probleem van de blikjes dringend. ‘Alleen al in Nederland werden het voorbije jaar 1,58 miljard blikjes verkocht. Dat is 13,3 procent meerdan twee jaar geleden. Ook het aandeel van blikjes in het zwerfafval groeit', aldus RN. Daar kan iets aan gedaan worden.
(PvWK, bron: Distrifood)

foto boven: Kevin Lehtla / Unsplash



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken