De Bijenkorf introduceert duurzaamheidslabel

De Bijenkorf introduceert duurzaamheidslabel
  • Food-en-retail
  • 29 aug 2019 @ 08:53
  • 11301 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOWinkelenBranding

Door het toevoegen van dit groene label met een bij kunnen klanten makkelijker producten herkennen met een duurzamer karakter. Er zijn al meer dan 1.000 producten met het duurzaamheidslabel te vinden in de winkels en de webshop.

Naast het toevoegen van nieuwe duurzamere merken heeft de Bijenkorf als onderdeel van Selfridges Group het G-7 Fashion Pact ondertekend, waarin nieuwe doelen op het gebied van duurzaamheid worden gesteld.

Het duurzaamheidslabel heeft betrekking op arbeidsomstandigheden, milieu en dierenwelzijn, of een combinatie daarvan. Bijvoorbeeld tegen een eerlijke prijs voor alle betrokkenen gemaakt, biologisch, gerecycled, milieuvriendelijk of diervriendelijk. Producten en materialen die aan (een deel van) deze criteria voldoen, zijn vaak voorzien van een wereldwijd geaccepteerd keurmerk, zoals GOTS voor katoen, GRS voor gerecyclede materialen en UTZ voor duurzaam verbouwde koffie en cacao.

In 2016 heeft de Bijenkorf als eerste grote retailer in Nederland het 'Convenant duurzame kleding en textiel' ondertekend en een bijbehorend plan van aanpak opgesteld om concrete doelen te bereiken. Dit plan van aanpak is gericht op transparantie en verduurzaming van de kleding- en textielketen. Hierbij richt de Bijenkorf zich op het verbeteren van arbeidsomstandigheden, milieu en dierenwelzijn.

Giovanni Colauto, ceo de Bijenkorf: 'We vinden het belangrijk om meetbare doelen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en oceanen zoals vastgelegd in het G-7 Fashion Pact te steunen. Dit is een van de initiatieven waarmee wij bijdragen aan een groene toekomst.'

Bij de Bijenkorf zijn al vele duurzamere merken te koop en het assortiment wordt elk seizoen uitgebreid. Onlangs zijn bijvoorbeeld Ecoalf, Hourglass en Return to Sender toegevoegd. Daarnaast zijn alle chocoladeproducten uit de bakkerij van de Bijenkorf gemaakt met UTZ-gecertificeerde cacao. 

Joost de Bont, Sustainable Business Officer de Bijenkorf: 'Het introduceren van het duurzaamheidslabel is een mooie stap op het gebied van duurzaamheid. Bij de Bijenkorf is service van groot belang. Door het opvallende groene label kunnen klanten in de winkels en op de website gemakkelijk duurzamere producten vinden.'
(PvWK)

Hier staat meer informatie over het duurzaamheidsbeleid van de Bijenkorf en de weg (volgens de retailer) naar een groene toekomst.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken