Gekozen Product van het Jaar: inschrijven kan nog tot 30/9

Gekozen Product van het Jaar: inschrijven kan nog tot 30/9
  • Food-en-retail
  • 30 aug 2019 @ 12:34
  • 13889 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Award

De jaarlijkse consumenten verkiezing van het Gekozen Product van het Jaar is nog open voor inschrijvingen tot 30 september a.s. Bij deze verkiezing bepaalt de consument het succes van alle nieuwe producten en productinnovaties in het schap.

Katia van Eecke (Managing Director Benelux) van de organisatie Gekozen Product van het Jaar: ‘We zijn hard op weg naar flink meer dan 30 productcategorieën voor 2020 (28 in 2019). Het aantal ingeschreven deelnemers is nu al groter dan ooit, voor ons een bewijs dat innovatieve merken resultaat boeken met Gekozen Product van het Jaar. Het is voorlopig een mooie mix van food/non food, huishoudelijke producten, persoonlijke verzorging etc. Je ziet ook heel duidelijk de vernieuwingstrends in producten zoals bio, gezond, minder suiker/zout/vet.’ 

Katia van eecke

Het beeldmerk Gekozen Product van het Jaar, dat jaarlijks door tientallen producten in de Europese supermarkten en winkels wordt gebruikt is het resultaat van onderzoek en gebruikstests.

Het beeldmerk Gekozen Product van het Jaar, dat jaarlijks door tientallen producten in de Europese supermarkten en winkels wordt gebruikt is het resultaat van onderzoek en gebruikstests. Elk jaar onderwerpen fabrikanten van merkartikelen vernieuwde en innovatieve producten aan het strenge oordeel van consumenten. Meer dan 5.000 consumenten in Nederland geven hun mening over de producten die ze gepresenteerd krijgen. Zij kiezen het Product van het Jaar in verschillende categorieën bijvoorbeeld voedingsmiddelen en huishoudelijke producten, schoonmaakmiddelen, persoonlijke verzorging, elektrische apparaten, doe-het-zelf en tuinieren. Het rode logo is het stempel van goedkeuring door de consument. De producent toont daarmee aan dat duizenden consumenten deze producten nieuw én/of vernieuwend vinden.

Voor de consument betekent het rode logo dat het product bij consumenten in het hele land de voorkeur heeft boven andere producten.

Van Eecke: ‘Voor de consument betekent het rode logo dat het product bij consumenten in het hele land de voorkeur heeft boven andere producten. Het helpt consumenten kiezen uit de enorme hoeveelheid (nieuwe) producten, uit het brede assortiment van de supermarkt. Het wekt vertrouwen voor de klant in de winkel.’

Deelname aan Gekozen product van het jaar staat open voor:

•             Alle nieuwe of vernieuwde producten en diensten (verbeterde formule, innovatieve nieuwe verpakking, etc.) die in Nederland verkrijgbaar zijn voor de consument, sinds maximum 18 maanden voorafgaand aan het jaar van het logo gebruik.

•             Dit kunnen nationale of internationale merken en huismerken zijn, tenzij het product de naam draagt van de winkelketen.

•             Uiteraard gelden er de ‘normale’ restricties en kunnen producten waarvoor geen reclame gemaakt mag worden of die gevoelig liggen voor de consument, uitgesloten worden.

•             Alle producten worden ter validatie (of ze voldoen aan de deelnamevoorwaarden volgens het reglement) voorgelegd aan het Comité van Experts.

Nielsen

In Nederland doet Nielsen ieder jaar uitgebreid consumentenonderzoek op basis van representatieve consumentenpanels. Meer dan 5000 Nederlandse consumenten krijgen de ingezonden producten voorgelegd. De producten moeten aan flinke deelnamecriteria voldoen. Bijvoorbeeld het product moet in Nederlandse winkels verkrijgbaar zijn bij de start van het onderzoek. De introductie kan maximaal 18 maanden geleden zijn. Innovatie en echte productvernieuwing telt zwaar. Het Comité van Experts houdt toezicht zodat de ingeschreven producten aan de deelname criteria voldoen. Ook worden de producten onderworpen aan een gebruikstest bij ruim 100 gezinnen.

Alle deelnemende bedrijven ontvangen de uitgebreide onderzoeksgegevens/data van zowel de user experience/gebruikers test als het consumentenonderzoek door Nielsen. De waarde hiervan heeft een hoge ROI voor iedere deelnemer, van de data krijgen de marketeers inzichten in hoe de appreciatie is van hun (nieuwe) product in relatie tot de markt. Zowel voor winnaars als deelnemende producten volgt dan nog het campagneresultaat. Van Eecke : ‘Winnende producten kunnen dan een jaar lang campagne voeren met het Gekozen Product logo, deelnemers /niet winnaars kunnen gegevens gebruiken uit het Consumer Experience Report. Dus alle deelnemende bedrijven kunnen ROI op alleen de deelname nog verder verhogen door bijvoorbeeld te zeggen dat ‘7 van de 10 consumenten hun product zou aanraden aan vrienden/familie.’

Winnaars van 2019

‘Door deze deelname aan de huishoudbeurs hebben we dankzij het Product van het Jaar veel visibiliteit kunnen genereren voor ons product en voor onze missie om de wereld een stukje schoner te maken. Dit is zelfs ook de redactie van RTL opgevallen, waardoor we een mooi item in editieNL hebben kunnen realiseren. Heel gaaf dat ons merk op deze manier positief onder de aandacht gebracht is,’ aldus Berry Kolen, trademarketeer SodaStream International.

‘Allereerst natuurlijk een enorm grote eer om door de consument verkozen te zijn tot ‘Gekozen product van het jaar’. Voor ons betekent het dat we dit kwaliteitskeurmerk een jaar lang zullen communiceren op onze verpakkingen, in onze TV commercial en online. Daarmee genereren we extra aandacht, bekendheid en hopelijk meer verkopen van ons product: Apple Bandit Classic Apple,’ aldus Marlot Smaal, brandmanager Cider bij Heineken.

Inschrijven voor Gekozen Product van het Jaar kan hier

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken