Holland & Barrett: Iedereen weer aan het washandje in plaats van het wegwerpdoekje

Holland & Barrett: Iedereen weer aan het washandje in plaats van het wegwerpdoekje
  • Food-en-retail
  • 5 aug 2019 @ 11:50
  • 9329 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Duurzaamheid

Als eerste retailer in de Benelux doet Holland & Barrett de wegwerpdoekjes in de ban. Met deze actie willen zij andere retailers ertoe bewegen dit ook te doen en zo de hoeveelheid afval die we produceren te beperken. Een gat in de markt voor Nederlandse washandjesfabrikanten.

Washandje in plaats van wegwerpdoekje

Het is algemeen bekend dat veel van het afval dat wij produceren, en in het bijzonder plastic, in onze oceanen eindigt. Veel wegwerpdoekjes kunnen niet worden afgebroken en richten schade aan onze watersystemen aan wanneer we deze door het toilet spoelen. Holland & Barrett vervangen vanaf eind september de wegwerpdoekjes door milieuvriendelijke en duurzame alternatieven zoals herbruikbare katoenen doeken, scrubhandschoenen en wattenschijfjes.

 

Wegwerpcultuur

Lieke van der Velden, category manager Ethical Beauty bij Holland & Barrett: ‘Men wordt steeds bewuster van onze huidige wegwerpcultuur en hoe deze onze oceanen, stranden en rivieren schaadt. We hopen op deze manier consumenten aan het denken te zetten over wat zij momenteel allemaal weggooien en hen aan te moedigen om de stap naar duurzamere alternatieven, die bovendien ook goed voor de portemonnee zijn, te maken. De snelste manier om een positieve impact op de wereld te maken, is door bewust ons geld uit te geven aan duurzamere producten.’

 

Wegwerpdoekjes vaak helemaal niet afbreekbaar

De claim die op veel verpakkingen staat dat de doekjes afbreekbaar zijn, blijkt vaak niet te kloppen, zegt Maria Westerbos, oprichter en directeur van de Plastic Soup Foundation: ‘Deze zogenaamde wet wipes worden massaal gevonden op de oevers van rivieren. Dat weten we door de rivieronderzoekers van het landelijke project Schone Rivieren. Op de verpakking staat vaak, dat de doekjes afbreken, maar dit is niet het geval. Ik juich het besluit van Holland & Barrett daarom toe.’

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken