Kinderen makkelijkere eters als ze zelf 'de Sjef' zijn

Kinderen makkelijkere eters als ze zelf 'de Sjef' zijn
  • Food-en-retail
  • 26 aug 2019 @ 12:43
  • 8790 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MakersFood

Meer dan de helft van de ouders met kinderen van 6 tot 12 jaar ervaart dat hun kinderen moeilijke eters zijn (55%). Zij koken daarom vaak maaltijden waarvan zij zeker weten dat hun kinderen het lekker vinden (91%). Dit blijkt uit onderzoek van Plus uitgevoerd door PanelWizard.

Als ouders iets nieuws op tafel willen zetten, verstopt 30 procent de onbekende ingrediënten wel eens stiekem in de maaltijd. Maar het kan ook anders, want als kinderen zelf koken, vinden zij de maaltijd vaker lekker (54%). Om kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met nieuwe ingrediënten en smaken introduceert Plus de 'Kruiden Sjeffies'. Dit zijn twintig vrolijke karakters met ieder hun eigen kruid om zelf te kweken, van de bekende peterselie tot het minder bekende gele mosterdkruid en rode radijskruid.

Samen aan tafel
De avondmaaltijd is bij veel Nederlandse gezinnen nog steeds een echte familieaangelegenheid. Bijna iedere dag wordt er met het hele gezin een zelf gekookte maaltijd gegeten (88%). De meeste ouders houden daarbij rekening met wat hun kinderen lekker vinden. Een kwart (26%) schotelt hun kinderen bijna nooit nieuwe of onbekende ingrediënten voor. 30 procent van de ouders gaat zelfs zo ver dat zij ervoor kiezen om minimaal één dag in de week apart voor hun kinderen te koken, zo vond het onderzoek. 

Kinderen zijn de Sjef
'Ingrediënten verstoppen of apart koken is helemaal niet nodig. Betrek je kinderen bij het bereiden van de avondmaaltijd en het eten valt wél goed in de smaak. Een door henzelf gekookte maaltijd vinden kinderen veel vaker lekker (54%). Een derde van de kinderen (34%) helpt nu al minimaal één keer per week mee met koken. Door dit nog eens extra aan te wakkeren worden de ouders dubbel geholpen, ze vinden het immers heel belangrijk dat de kinderen zo iets meer over de ingrediënten en recepten leren (85%)', adviseren de onderzoekers.

Spaar voor Kruiden Sjeffies
Omdat Goed Eten ook staat voor weten wat je eet, wil PLUS in deze periode kinderen iets meer meegeven over waar hun eten vandaan komt. Om ‘klein’ te beginnen zijn er nu Kruiden Sjeffies, twintig vrolijke karakters met elk hun eigen kruid** en een bijpassend recept zoals kruidenpannenkoekjes of een poké bowl.  Kinderen maken zo op een leuke manier kennis met verschillende kruiden door ze zelf te kweken en tijdens het koken te gebruiken in de maaltijd. Zo laten ze aan hun ouders zien wie de Sjef is! Bij PLUS kan van zondag 1 september t/m zaterdag 5 oktober gespaard worden voor de Kruiden Sjeffies. Bij elke vijftien euro aan boodschappen ontvangt de klant één Kruiden Sjeffie.
(PvWK)


Meer informatie over het leven en de recepten van de Kruiden Sjeffies is hier te vinden. Eerder won de titel 'Chef het Samen met Tomaat' de titel Beste Kinderkookboek van de Wereld.


Over het onderzoek en de kruiden
'Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.030 Nederlandse ouders met thuiswonende kinderen tussen de 6 en 12 jaar die regelmatig samen een zelf bereide avondmaaltijd eten. Het is in augustus 2019 uitgevoerd door PanelWizard in opdracht van Plus. De 20 kruiden die te sparen zijn tijdens deze spaarperiode zijn: anijs, basilicum, bieslook, broccolikruid, citroenbasilicum, citroenmelisse, dille, gele mosterdkruid, kervel, komijn, krulpeterselie, paksoikruid, platte peterselie, preikruid, rode radijskruid, rucolakruid, selderij, tuinkers, uikruid en venkelkruid.'

Over Plus
'Plus is met ruim 260 supermarkten een belangrijke speler op de Nederlandse levensmiddelenmarkt. De Plus Retail-organisatie bestaat uit het servicekantoor in Utrecht, drie regionale distributiecentra in Haaksbergen, Ittervoort en Hendrik-Ido-Ambacht, en een landelijk distributiecentrum in Middenbeemster. Plus is het coöperatieve huis voor onze 224 zelfstandige supermarktondernemers. Ons gezamenlijk doel is een duurzame bedrijfsvoering waarbij de klant centraal staat en de focus ligt op goed eten, voor iedereen elke dag. Onze lokale supermarktondernemers spelen hierbij een belangrijke rol – met hun persoonlijke service en betrokkenheid zijn zij verbonden met de buurt. Meer informatie over Plus Retail vindt u hier.'

(bron: Plus)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken