Picnic in zee met Floating Farm

Picnic in zee met Floating Farm
  • Food-en-retail
  • 25 sep 2019 @ 11:46
  • 8343 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodNieuwkomersKlantenMarketing

Rotterdammers kunnen voortaan melk bestellen uit eigen stad. Picnic heeft gaat namelijk in zee met de drijvende Floating Farm uit de havenstad, waar diervriendelijke en duurzaam geproduceerde dagverse melk wordt betrokken die je gratis thuis kan laten bezorgen.

Floating Farm is een zelfvoorzienende drijvende melkveehouderij in de Rotterdamse Merwehaven. Veertig koeien leven op een doorzichtige constructie op het water. Op deze manier wordt geen schaarse landbouwgrond gebruikt. Tevens is de boerderij een plek om bezoekers kennis te laten maken met zaken als circulariteit, duurzaamheid en het leven op een (vee)boerderij in het algemeen.

Duurzaam
De drijvende model-boerderij (foto boven) doet er alles aan om zo duurzaam mogelijk te zijn. Zo bestaat een deel van het voer voor de koeien uit restproducten zoals aardappelschillen, bierbostel en zemelen van bedrijven in en rond Rotterdam. De zuivelboerderij ligt midden in Rotterdam aan de Merwedehaven en is een project van ontwikkelaar Beladon. De basis is een betonnen drijfbak van 30 bij 40 meter, met daarop 1000 vierkant meter aan weide en stallen, een kelder voor melkproductie en afvalverwerking, een winkel en een bezoekerscentrum. Gekozen is voor robuuste rood-witte koeien van het sterke Franse ras Montbéliarde. Naast de boerderij ligt ook een eiland met 165 drijvende zonnepanelen, waar energie vandaan komt. Ook wordt regenwater opgevangen en hergebruikt. Koeienmest wordt verwerkt tot strooisel voor in de stal en tot mestkorrels voor gebruik in de tuin.

Visie
'De productiemethodes van de Floating Farm passen perfect bij de visie van Picnic', vindt mede-oprichter Michiel Muller, 'Wij proberen zelf zo duurzaam mogelijk te zijn. Onze bezorgwagentjes zijn elektrisch en rijden vanuit hubs naar de klanten, waardoor vervuilende vrachtauto’s en busjes de steden niet meer in hoeven. Recent hebben we ook al het wegwerpplastic uit ons assortiment gehaald en we werken samen met leveranciers aan het terugbrengen van verpakkingsmateriaal.'

Drijvende boer
Voor Floating Farm is Picnic de eerste grote afnemer. 'De samenwerking is voor ons een heel mooie stap', vertelt initiatiefnemer Minke van Wingerden aan MarketingTribune, 'We verkopen onze producten natuurlijk in onze eigen winkel en leveren al aan een aantal restaurants, maar het is heel fijn dat de melk nu heel eenvoudig bij alle Rotterdammers bezorgd kan worden.'

Met het oogpunt op duurzaamheid zal de melk alleen in de omgeving van de Maasstad te koop zijn. Rotterdamse klanten van Picnic kunnen vanaf woensdag 25 september 2019 de flessen van 250 ml en 750 ml bestellen. Later worden andere producten als hangop en yoghurt aan het assortiment toegevoegd.
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken