Rookruimtes horeca per direct verboden

Rookruimtes horeca per direct verboden
  • Food-en-retail
  • 27 sep 2019 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiek

Rookruimtes in cafés, restaurants en discotheken moeten per direct weg of in elk geval worden gesloten. Dat blijkt uit de uitspraak die de Hoge Raad zojuist heeft gedaan. Koninklijke Horeca Nederland meldt dat er nog tussen de 5700 en 7600 rookruimtes zijn in de Nederlandse horeca.

60 procent van alle rookruimtes is in 2009 of later gebouwd. In totaal is er tussen de 69 en 92 miljoen euro geïnvesteerd in rookruimtes. De gemiddelde investering bedraagt 12.500 euro per rookruimte, aldus de KHN. Staatssecretaris Blokhuis (VWS) had al met de horeca afgesproken dat rookruimten vanaf 1 juli 2022 worden verboden. Maar dat duurde Clean Air Nederland te lang. De CAN vindt dat de rookruimte in strijd is met de ‘Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie’ voor de bestrijding van tabaksgebruik (het WHO-Kaderverdrag), meldt Het Parool. De uitspraak volgt uit een cassatiezaak die de Staat had aangespannen bij de Hoge Raad. Voor veel uitgaanspubliek is een sigaretje roken in een afgescheiden ruimte onderdeel van het horecaplezier. Naar verwachting zullen nu in Nederland verschillende buitenterrassen en balkons ontwikkeld worden tot overdekte rookruimte met luifels en opvouwbaar tentdoek, naar Parijs model.
(PvWK, bronnen: KHN, Het Parool)

foto rechtbankhamer: Wesley Tingey /Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken