[Burenonderzoek 2019] Slechts 1 op 4 Nederlanders geeft contact met buren een ruime voldoende

[Burenonderzoek 2019] Slechts 1 op 4 Nederlanders geeft contact met buren een ruime voldoende
  • Food-en-retail
  • 27 sep 2019 @ 08:29
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • DesignonderzoekMarketing

Veel Nederlanders die Burendag hebben gevierd bevestigen dat dit de contacten met hun buurtgenoten heeft versterkt, zo blijkt uit 'Burenonderzoek 2019' uitgevoerd door Panel Wizard in opdracht van Douwe Egberts en het Oranje Fonds (N=1083). De Burendag beleeft aanstaande zaterdag 28 september 2019 haar 14e editie en wordt gevierd in maar liefst 5900 buurten.

Burendag helpt in duizenden buurten de verbinding tussen buurtgenoten te versterken. Iets meer dan de helft van de Nederlanders heeft een goede relatie met de buren. Voor bijna een kwart geldt dat zij erg tevreden zijn met hun buren en dat belonen zij met een rapportcijfer van een 7,5. Nederlanders die vrijwel niemand in hun buurt kennen, geven daarentegen hun buurtbewoners een 6,3. Als buren elkaar goed kennen, zijn zij vaker bereid elkaar de helpende hand of een luisterend oor te bieden. Dat blijkt uit het Burenonderzoek 2019 van het Oranje Fonds en Douwe Egberts. Burendag beleeft komende zaterdag - op 28 september - haar 14e editie en wordt gevierd in maar liefst 5900 buurten.

Indicatie van integratie
Douwe Egberts en het Oranje Fonds hebben Burendag in het leven geroepen om buren dichterbij elkaar te brengen. De dag is ontstaan vanuit de gedachte dat buurten gezelliger, socialer en veiliger worden als buren elkaar kennen. 'Onze behoefte aan burencontact is sterk in onze tradities verankerd, maar er is wel veel veranderd. Zo kende ons land vroeger een "burenplicht". Dit was een soort ongeschreven regel waarbij buren voor elkaar zorgden en elkaar vertelden wat er gebeurde in een buurt', vertelt Herman Pleij, emeritus hoogleraar Historische Nederlandse Letterkunde. 'Hieruit is de sterke behoefte aan sociaal contact tussen buren ontstaan. Deze traditie dreigt echter naar de achtergrond te verdwijnen. Toch blijft de behoefte aan saamhorigheid en de hang naar sociale binding bestaan. Een dag als Burendag draagt hieraan bij doordat we buren leren kennen met wie we nog niet eerder contact hebben gehad.'

Steuntje in de rug
Dit jaar hebben bijna 5900 buurten zich aangemeld voor Burendag. Daarnaast bieden initiatiefnemers Douwe Egberts en het Oranje Fonds dit jaar een aantal buurten een steuntje in de rug. In buurten waar weinig verbinding is en behoefte aan meer sociaal contact, maar waarbij het de buurt zelf niet lukt om een Burendag van de grond te krijgen, gaan zij buurten ondersteunen bij het organiseren van deze dag. Hiermee hopen ze nóg meer mensen met elkaar in contact te brengen. Op Burendag wordt vaak de basis gelegd voor nieuwe contacten. En zo kan één dag een effect hebben dat veel langer duurt. Het gaat om in totaal 38 Burendagactiviteiten in Utrecht, Friesland, Drenthe, Noord-Holland, Zuid-Holland, Limburg en Noord-Brabant.

Buren in Groningen waarderen elkaar het meest
Uit het Burenonderzoek blijkt dat in de provincie Groningen buren elkaar met een 7,9 het hoogste rapportcijfer van Nederland geven. Hier weten buren het meeste over elkaar, of het nu gaat om de namen van kinderen en huisdieren, het beroep van hun buren of hun favoriete vakantiebestemming. De waardering voor hun buren is bovendien hoger naarmate mensen hun buurt beter kennen. Als buren elkaar goed kennen, zijn zij vaker bereid elkaar de helpende hand te bieden. Ongeveer één op de drie Nederlanders helpt de buren als ze op vakantie zijn, bijvoorbeeld door de planten te verzorgen (28,6 procent), de brievenbus te legen (30,3 procent) en het afval buiten te zetten (33,7 procent). Ruim een derde van de Nederlanders biedt een luisterend oor. Het burencontact krijgt per regio een andere invulling. Zo gaan buren in Overijssel het vaakst bij elkaar op de koffie. Hier drinkt bijna 80 procent van de buren weleens koffie met elkaar. In Utrecht nemen buren veruit de meeste pakketjes voor elkaar aan (85 procent), terwijl dat in Flevoland het minst vaak gebeurt (60 procent). Voor ruim de helft van alle Nederlanders geldt dat zij in noodgevallen kunnen rekenen op hun buren. 
(PvWK)

Over Douwe Egberts
'Het merk Douwe Egberts is eigendom van Jacobs Douwe Egberts, een wereldwijd koffie- en thee bedrijf dat meer dan 265 jaar bestaat, met het hoofdkantoor in Amsterdam. Met een wereldwijd team van meer dan 16.000 ‘koffie kampioenen’ werken we samen om onze merken te leveren aan consumenten in meer dan 140 landen over de hele wereld. Onze leidende merken zijn onder andere: Douwe Egberts, Pickwick, Senseo, L'or, Tassimo, Jacobs, Moccona, Kenco, Super, Pilao en Gevalia. Voor JDE Nederland werken zo’n 2.000 medewerkers, met een kantoor en koffiebranderij in Utrecht en een thee- en koffiefabriek in Joure. Douwe Egberts is binnen het koffiesegment marktleider in Nederland in zowel retail als out-of-home. Onze wereldwijde belofte: “A coffee for every cup”.'

(bron: JDE)

Over het Oranje Fonds
'Het Oranje Fonds streeft ernaar dat niemand zich buitengesloten voelt en iedereen mee kan doen in de samenleving. Daarom steunt het jaarlijks duizenden projecten die mensen met elkaar verbinden. Die steun bestaat uit geld, aandacht en advies. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.'

(bron: OF)

 

Bron onderzoek: Burenonderzoek 2019 uitgevoerd door Panel Wizard in opdracht van Douwe Egberts en het Oranje Fonds, juli 2019 (N=1083).

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken