Bureau du Champagne Benelux spreekt van goed jaar

Bureau du Champagne Benelux spreekt van goed jaar
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2019 @ 08:32
  • 10243 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoekMarketing

Nieuws vanuit de eigen (merk)bubbel krijgen we vaker, wanneer dit komt van het Bureau du Champagne Benelux dan let je toch even extra goed op. Zeker vandaag op '#CHAMPAGNEDAY'. Het BdCB brengt een interessant factsheet en sprankelende cijfers over de totale wereldwijnmarkt.



'1. De oogst 2019 : opnieuw een prachtige oogst in 2019
* De klimaatopwarming is een realiteit in de Champagnestreek, aangezien de gemiddelde temperatuur gestegen is met 1,1°C op 30 jaar.
 * Tot nu toe is deze opwarming gunstig voor de kwaliteit van onze wijnen en hetzelfde geldt voor het oogstjaar 2019 : het jaar werd gekenmerkt door vorstperiodes in de lente, die een deel van de knoppen vernietigden, maar vooral door hittegolven, onder meer in juni en juli, waardoor 10% van het oogstpotentieel verbrand werd.
* Het warme en zonnige klimaat van de maanden augustus en september, weliswaar samen met koele nachten naar gelang de oogst naderde, heeft de wijngaarden in staat gesteld om uitzonderlijke rijpingsomstandigheden te kennen, met most waarvan het evenwicht tussen zuurtegraad en suikergehalte evenals de aromatische concentratie, het allerbeste laat voorspellen voor de toekomstige cuvées.
* De pluk startte dit jaar in de allereerste dagen van september. Ondanks een grote heterogeniteit van sector tot sector, zal de Champagnestreek een gemiddeld rendement van 10 000 kg/ha overstijgen, een volume dat dicht aanleunt bij het noodzakelijke economische rendement om de vraag van de markt te kunnen beantwoorden.
* Dankzij de uitzonderlijke oogst van 2018 die het mogelijk heeft gemaakt om de « réserve Champagne' ofwel de Champagne-voorraad aan te vullen (welke geldt als een garantie om eventuele mindere oogsten te compenseren) hebben de wijnboeren –en huizen deze oogst zeer 'sereen' kunnen aanpakken.

2. De Champagnemarkt wereldwijd (export 2018)
* De globale omzet van Champagne bereikte in 2018 een nieuw record met nagenoeg 4,9 miljard euro (goed voor een groei met 0,3% tegenover 2017).
 * De volumes daalden lichtjes (-1,8% of 301,9 miljoen flessen). Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die 60% van alle Champagneverkoop vertegenwoordigen, verklaren hoofdzakelijk deze lichte daling : hun respectievelijke volumes gaan met 4% achteruit, hun omzet houdt echter beter stand (-2%) dankzij een opwaardering van de types verkochte Champagnes.
* Globaal gesproken stijgt de export (+0,6% in volume en +1,8% in waarde).
* De vraag naar Champagne is vooral buiten de Europese Unie zeer dynamisch, onder andere op verre markten zoals de Verenigde Staten (23,7 miljoen flessen, +2,7%), Japan (13,6 miljoen flessen, +5,5%), de Chinese wereld (China, Hong Kong, Taiwan : 4,7 miljoen flessen, +9,1%).
* De cijfers van 2018 bevestigen de opwaarderingsstrategie van Champagne, die berust op een continu streven naar kwalitatieve uitmuntendheid en veeleisende engagementen inzake milieu-aangelegenheden.

3. De Champagnemarkt in België 
De verzendingen van Champagneflessen naar België hebben in 2018 een zeer lichte groei (+0,2%) gekend en een totaal van 9.092.105 bereikt. De waarde van de verzendingen naar ons land is met 1,9%  gestegen om 144.933.821 euro te bereiken.
 
België is hiermee wereldwijd de vijfde Champagne-importeur en is goed voor 5,8% van alle export van Champagneflessen. Dit cijfer houdt bovendien geen rekening met de rechtstreekse aankoop van Champagne door België in Frankrijk.

4. Duurzame ontwikkeling in de Champagnestreek
Sinds het begin van de 21ste eeuw is de Champagnestreek bijzonder sterk geëngageerd in een duurzame ontwikkeling van haar activiteiten. Dit leverde de volgende resultaten en verdere doelstellingen op :

* Een vermindering met 20% van de ecologische voetafdruk per fles over de afgelopen 15 jaar. De doelstelling is de vermindering met 75% tegen 2050.
* Een vermindering met 50% van het gebruik van fytosanitaire producten en stikstofmeststoffen over de afgelopen 15 jaar. De doelstelling is 0 herbicide tegen 2025.
* 90% van het industriële afval werd gesorteerd en teruggewonnen over de afgelopen 15 jaar
* 100% van het afvalwater van de wijnproductie werd behandeld en teruggewonnen over de afgelopen 15 jaar
* 20% van de wijngaarden kregen een milieu-certificering over de afgelopen 15 jaar. De doelstelling is 100 % van de wijngaarden met milieu-certificering tegen 2030.

5. MOOC Champagne
Het Comité Champagne opent vanaf 7 oktober 2019 de inschrijvingen op zijn gloednieuwe e-learning-tool. Het doel van deze MOOC is een ruim aantal bestaande of toekomstige wijnprofessionals en wijnliefhebbers te onderrichten over Champagnewijnen. Het e-learningplatform zal uit 4 hoofdstukken bestaan: diversiteit en proeven, Champagne maken (van de wijngaarden tot de wijn), het Champagne-terroir en de geschiedenis van Champagne.
 
Na het interactief instuderen van de vier hoofdstukken wordt online een eerste diploma toegekend. Zij die het wensen kunnen in een tweede fase extra-lessen, een pedagogische proeverij en een masterclass bijwonen bij gecertificeerd opleidingscentrum. Op het einde van deze fase kunnen zijn dan een certificaat van Champagne-specialist behalen.

6. Champagneday 2019 
Op vrijdag 18 oktober 2019 vindt de tiende editie plaats van Champagne Day (#CHAMPAGNEDAY), een wereldwijd verspreide Champagne-viering via sociale media. De website www.champagneday2019.com geeft Champagneliefhebbers wereldwijd 7 mogelijke tips om actief deel te nemen aan deze jaarlijkse viering.

7. Wijntoerisme in de Champagnestreek 
De website brengt onder de slogan “La Champagne Refined art de vivre » Champagneliefhebbers, wijntoeristen en nieuwsgierige reizigers dichter dan ooit bij de Champagnestreek. De website bevat een heel ruime waaier aan unieke ervaringen en belevenissen in de Champagnestreek, die de authenticiteit en typiciteit van de streek nog meer in de verf zetten.

8. Champagne-wedstrijd voor Belgische hotelscholen 2019
De finale van de volgende editie van de Champagne-wedstrijd voor 6de en 7de specialisatiejaars van de Belgische hotelscholen zal plaatsvinden op woensdag 13 november in Brussel. Na een schriftelijke proef leggen alle deelnemers een afzonderlijke mondelinge proef af voor een professionele jury.

9. Kerncijfers van de Champagne-economie
* Leider in de sector van de Franse wijnen, draagt Champagne actief bij tot de vitaliteit van de nationale economie.
* De belangrijkste speler in de export van de Franse wijnen en gedistilleerden.  
* Het wijngebied Champagne vertegenwoordigt 0,4% van alle wijngaarden wereldwijd en 4% van alle Franse wijngaarden.
* De Champagne-activiteit is goed voor 30 000 rechtstreekse jobs waarvan 15 000 loontrekkenden en nog eens 120 000 seizoensarbeiders tijdens de oogst.   
* Champagne wordt naar meer dan 190 landen uitgevoerd en is goed voor 10% in volume 36% in waarde van de wereldconsumptie van schuimende wijnen.
* In het Champagnegebied zijn in totaal 16.000 Champagneboeren en 340 Champagnehuizen actief.
* De oppervlakte in productie bedraagt 33.843 hectare
* In 2018 werd het equivalent van 362 miljoen flessen geoogst
* De drie voornaamste druivensoorten zijn : Pinot Noir (38% van de aanplant), Meunier en Chardonnay (elk 31%).
* De totale omzet van de Champagnestreek bedroeg 4,9 miljard euro in 2018, waarvan 2,9 miljard naar de uitvoer van Champagne.'

(PvWK, bron: BdCB)

Fotocredit boven: Rebecca Wiggins / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken