Colruyt steekt extra energie in tweedehands

Colruyt steekt extra energie in tweedehands
  • Food-en-retail
  • 14 okt 2019 @ 11:00
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ConsumentenDistributie

NewStory, het tweedehandsplatform van de Belgische Colruyt Group voor baby- en kinderspullen, opent zeven nieuwe inzamelpunten. Dat is opnieuw een signaal dat ook traditionele retailers interesse krijgen voor de vintagemarkt.

De zeven nieuwe inzamelpunten komen in DreamLand-winkels in Oost- en West-Vlaanderen. Voor wie de keten niet kent: DreamLand is een Belgische keten van speelgoedwinkels, die sinds 1994 deel uitmaakt van de Colruyt Group. Consumenten die hun baby- en kinderspullen een tweede leven wilde geven, konden tot nu toe die producten inleveren bij de drie bestaande NewStory-trefpunten in Brugge, Lochristi en Wilrijk. Ook waren er regionale inzamelacties in DreamLand-winkels. Omdat er echter meer groeikansen zitten in deze markt, wil Colruyt zijn occasion-activiteiten gaan uitbreiden.

Potentieel

'We merkten dat dit jaar de helft van onze artikelen binnengebracht werd tijdens die inzamelacties', zegt verantwoordelijke Laurens De Wolf. 'Daar zit dus nog veel potentieel. Daarom beslisten we om samen met DreamLand ons netwerk uit te breiden. In de winkels van Gent, Lede, Veurne, Roeselare, Oostende, Kuurne en Waregem kunnen klanten nu ook artikelen binnenbrengen.'

Gepaste verkoopprijs

Wie zijn producten een tweede kans wil geven, dient online een afspraak in te plannen. In overleg met een medewerker wordt vervolgens een gepaste verkoopprijs afgesproken. Wordt het product inderdaad verkocht, dan ontvangt de verkoper 75% van de verkoopprijs. Is er geen belangstelling voor het artikel, dan kan de verkoper het product weer ophalen, voor een lagere prijs aanbieden of schenken aan een goed doel.

Populair

Het concept NewStory is nu bijna anderhalf jaar op de markt, meer nu al merkt Colruyt dat de tweedehandsformule in de smaak valt. Sinds april vorig jaar veranderden al meer dan 5.700 items van eigenaar via het platform. Gemiddeld biedt NewStory 1.000 items te koop aan, met als bestverkopende categorieën de wandelwagens, autostoelen, parken en kinderstoelen. Meer dan de helft van de binnengebrachte artikelen wordt binnen de twee maanden verkocht. Na vier maanden krijgt ongeveer 80 % van de items een tweede leven bij een nieuwe eigenaar.

H&M

Colruyt is niet de eerste formule die experimenteert met vintage. H&M is in april dit jaar een pilot gestart met de verkoop van tweedehands kleding voor dochterlabel & Other Stories. Anna Gedda, Head of Sustainability bij het modemerk, benadrukt dat het voor de retailer niet meer dan logisch is om zich met deze materie bezig te houden. ‘We zien dit als een groeiend onderdeel van de kledingsector, met grote kansen voor de consument, maar ook met een positieve impact voor het milieu. We willen de negatieve invloed op het milieu beperken en de levensduur van producten verlengen’, aldus Gedda.

Sellpy

Het project werd gestart in samenwerking met het tweedehandsplatform Sellpy. Ook H&M heeft geïnvesteerd in deze startup. Recent werd bovendien bekend dat de H&M Group een meerderheidsbelang heeft verworven in dit re-commerceplatform. Daarmee wordt nog eens duidelijk onderstreept dat H&M dit platform naar het buitenland wil uitbreiden en dat de investering past in de doelstelling van de fashionretailer om duurzamer te worden.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken