Detailhandel zet in augustus 3 procent meer om
- Food-en-retail
- 15 okt 2019 @ 11:57
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Retail
- 15 okt 2019 @ 11:57
- Sjaak Hoogkamer
De detailhandel heeft in augustus 3 procent meer omgezet dan in augustus 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 0,8 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 13,9 procent meer omgezet.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in augustus. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in augustus 2018.
Omzet non-foodwinkels 2 procent hoger
De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,5 procent lager dan een jaar eerder.
Voor de derde maand op rij noteerden de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting de grootste omzetstijging. Ook in het eerste kwartaal van 2019 was dit het geval. De omzet van de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen was eveneens hoger dan een jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en witgoed, de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in augustus minder omgezet.
Winkels in voedingsmiddelen zetten ook 2 procent meer om
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in augustus 2 procent meer omgezet dan in augustus 2018. Het volume bleef nagenoeg gelijk. De omzet van de supermarkten lag 2,4 procent hoger, die van de speciaalzaken was 0,7 procent lager dan een jaar eerder.
Online omzet bijna 14 procent hoger
De online omzet was in augustus 13,9 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 10,5 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 19,5 procent.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing