Expertpanel food over grenzen aan biologisch en guilty pleasures

Expertpanel food over grenzen aan biologisch en guilty pleasures
  • Food-en-retail
  • 29 okt 2019 @ 10:36
  • 10430 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewTrendsMarketing

In de MarketingTribune print-editie over 'Food' die vandaag verschijnt, spreken we 4 food experts over trends en ontwikkelingen. In aansluiting hierop 3 aanvullende vragen over 'biologisch', kerstdinertrends en hun guilty food pleasures.

We stellen ons expertpanel food eerst aan je voor.


Jan Peter van Doorn definieert marketing als een vak waarmee je zo goed mogelijk probeert aan te sluiten op de behoeften van anderen. En daar dan een voordeel uit te halen. ‘Het is interessant om die gedachte eens persoonlijk te maken: waarom ben je marketeer geworden en waarom ben je er goed in? Ik ben Jan Peter van Doorn en hou me vooral bezig met identiteitsontwikkeling voor mens en bedrijf’, zo stelt hij zich voor. Van Doorn geldt als briljant marketingstrateeg, is coach en schrijft momenteel vooral over voedsel op Foodlog.


Marcel van Wing werkte ruim 30 jaar in de reclamewereld en was mede-oprichter van bureaus Alfred en MullenLoweAlfred. ‘Na deze liefde ben ik nu opnieuw verliefd op The Flower Farm: een merk dat helpt ontbossing door palmolie te verminderen.’ Hij noemt marketing een heel bijzonder vak waar je moed, inzicht en creativiteit voor nodig hebt.  


De Gro Blended Burger kwamen we tegen op de Horecava 2018, na een FSIN-congres van oud NieuwsTribune-hoofdredacteur Jan-Willem Grievink. In de gang stond topchef en culinair expert Jean Beddington deze innovatie persoonlijk te bakken in een kraampje. Zij betitelde de Gro Blended Burger als ‘een sappige burger met een veggie twist.’ Onze nieuwsgierigheid was gewekt. De marketingbenefits van de Gro Blended Burger blijken kort gezegd dat het product gezond en lekker is en halvering van de vleesconsumptie biedt. Tijd om een jaar later weer een lijntje uit te gooien. Wouter Muis is net commercial director bij Gro. ‘Consumentengedrag heeft mij altijd al geboeid en daarnaast vind ik het leuk om merken en producten in de markt te zetten. Na de Master Marketing Management ben ik begonnen bij Mondelez, waar ik brand manager Stimorol was. Daarna ben ik naar Singapore verhuisd waar ik vijf jaar lang startups heb geholpen om snel te groeien. De food industrie houdt mijn voorkeur en daarom ben ik blij dat ik mij nu volledig kan richten op het uitbouwen van Gro in Nederland en buitenland.’ Bij Gro worden oesterzwammen met koffiedik geteeld. ‘Van deze smakelijke, veelzijdige en circulair geteelde zwammen maken we heerlijke producten zoals de Gro Blended Burger. In deze burger zit 50% rundvlees en 50% oesterzwam, ofwel pure, natuurlijke en onbewerkte ingrediënten. Daardoor wordt er geen concessie gedaan aan de vleesbeleving, maar eet je wel minder vlees wat goed is voor onze planeet. Daarnaast bevat het product minder vet, zout, cholesterol en calorieën in vergelijking met een normale burger.’ 


Tijno Verkerke, DGA van bureau Brandvuur is de vierde expert die meedoet. Na jarenlang bij Fox, National Geographic, Elle Eten en 24Kitchen te hebben gewerkt, maakte hij de stap naar bureauzijde. ‘Door mijn persoonlijke affectie met food en mijn keukenervaring als stagiair bij Ron Blaauw Restaurant in Ouderkerk, heb ik de privilege gehad dicht bij het vuur te mogen staan.’ Bij bureau Brandvuur vertaalt hij nu strategische issues en probleemstellingen naar creatieve campagnes voor vooral foodmerken.

De tien disruptieve foodtrends die dit kwartet voorspelt voor 2020, vinden abonnees in de print-editie die vandaag op de mat valt. MarketingTribune stelt daarnaast drie extra vragen, die online worden gedeeld.

'Biologische foodproductie (ook van vlees) is veel te duur en niet efficient', wordt wel gezegd. Mee eens? Waarom?
Jan Peter van Doorn (Foodlog): 'Als je de lijnen doorzet dan gaan biologisch en gangbaar in elkaar op en wordt biologisch efficiënter. Biologisch wordt nu al steeds grootschaliger en gangbaar elke dag duurzamer. Maar in het licht van mijn trends is deze discussie niet zo relevant meer. Het zal gaan om de voedingskwaliteit, zoals: wat doet die "tomaat" voor je energiebehoefte? En dat uiteraard binnen de voorwaarden voor een gezonde natuur.'

Marcel van Wing (The Flower Farm): 'Voeding is helaas massaproductie geworden. Voeding is veel te goedkoop. Als je daarvan afwijkt - en dat doet biologisch - dan ben je al snel te duur en onbereikbaar. En zoals ik in het magazine al aangeef: de massa zet het af tegen de vier p’s  van niet biologische producten. Dan leg je het af tegen de gemakzuchtige kijk van de consument. Mijn diepere drijfveer zit overigens elders. Biologisch is in mijn optiek niet de oplossing voor de voedingsindustrie. De crux zit wat mij betreft in duurzaamheid. Dus het issue is niet hoe bio we kunnen zijn maar  is hoe we met behoud van onze planeet straks tien miljard mensen kunnen voeden? Dat gaat ons met de norm voor biologisch in ieder geval nooit lukken. De vraag is hoe we dat gaan doen met respect voor onze omgeving, lees, duurzaam. Daar ligt de uitdaging.'

Tijno Verkerke (bureau Brandvuur): 'Deels eens; Er zal een kentering komen, waarbij als men vlees eet men kiest voor een met liefde voor dier en omgeving gekweekt product. Niet teveel, maar op waarde geschat met oog voor duurzaamheid, dier, producten en aarde en als contrast daarop zullen ook de megakwekerijen hun weg gaan vinden op zo efficiënt, zo voedzaam en duurzaam mogelijk aan de alsmaar stijgende productie te voldoen. Een trend waarbij de bewerkte producten zo efficiënt en innovatief mogelijk geproduceerd gaan worden en pure producten met liefde en duurzaamheid in gepaste hoeveelheid herkenbaar en vol waardering op een gepast voetstuk de weg naar de consument zullen vinden.'

Wouter Muis (marketeer Gro Blended Burger): 'De wereldpopulatie groeit en het is inderdaad een illusie om te denken dat de hele wereld gevoed kan worden met alleen biologisch eten. Anders moeten hele bossen en oerwouden gekapt worden om de benodigde grond voor deze biologische productie mogelijk te maken. Wel vind ik het goed dat er meer biologisch wordt gegeten, zodat er meer wordt rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. Ook kan circulair produceren hier een belangrijke bijdrage aan leveren, zodat afvalstromen en restproducten opnieuw gebruikt kunnen worden. Met GRO leveren we hier een bijdrage aan door gebruikt koffiedik in te zamelen bij horeca, cateraars en bedrijfskantines die een goede basis vormt voor de teelt van onze oesterzwammen.'

Wat zou jij als food expert als belangrijke tip aan foodmarketeer willen meegeven in aanloop naar het kerstdiner?
Marcel van Wing (The Flower Farm): 'Ik noem mezelf geen food expert. Vraag is welke autoriteit ik heb om een foodmarketeer te inspireren tijdens de aanloop naar kerst. Maar goed, mijn tip zou zijn… durf in die tijd van overdaad iets te doen dat het tegenovergestelde zegt. Durf te gaan voor minder. Daar zit een interessant spanningsveld in. Dus geen zes gangen… maar toon aan dat het minder wel eens beter zou kunnen zijn, eenvoudiger, gezelliger, eerlijker. Degene die het inzicht van “minder in een tijd van overdaad” relevant kan brengen zou best wel eens de harten kunnen stelen van een grote groep.'

Jan Peter van Doorn (Foodlog): Geniet van het diner -hoeveel komen er nog?- en denk na welke rol je in die fascinerende ontwikkeling wil spelen. Man wat wordt dat spannend. Tenzij je natuurlijk aan het zoveelste smaakje sandwich spread wil werken. Dat mag ook, maar dan zijn je dagen wel geteld.

Tijno Verkerke (bureau Brandvuur): 'Omarm de bestaande tradities, we zijn immers een calvinistisch en traditiegetrouw land, maar geef er een hedendaagse twist aan. Foolproof en laagdrempelig beginnen, maar ook de nodige ambitie uitstralen. Dus voeg “waarde en beleving” toe aan alledaagse producten, doe nieuwe bereidingswijzen en presentaties. Hey it’s Instagram Time… Iets minder mag, maar wel oog voor oorsprong, kwaliteit, ambacht, duurzaamheid en als het even kan moet het er ook nog te gek uit zien!'

Wouter Muis (Gro Blended Burger): 'Kies voor verassende producten en gerechten met een verhaal voor op het kerstmenu. Consumenten staan meer dan ooit open voor het proberen van nieuwe smaken. Maar ze willen ook weten waar het vandaan komt en hoe het is gemaakt, zodat ze een leuk verhaal hebben voor aan tafel. De oesterzwam carpaccio die we recent hebben gelanceerd is hier een mooi voorbeeld van.'

Tenslotte: wat is je lievelingseten of guilty food pleasure en waarom?
Marcel van Wing (The Flower Farm): 'Mijn lievelingseten is met mijn grote liefde zittend in een van mijn favoriete restaurants aan de rivier in Bangkok. Ja, en dat is dan toch Tofu, maar dan op een manier klaargemaakt dat je nooit meer iets anders wilt.' 

Wouter Muis (Gro Blended Burger): 'Mijn guilty food pleasure is toch wel de Beef Rendang. De combinatie van het kruidig gemarineerde, malse rundvlees met lekkere Indonesische bijgerechten maken dit een van mijn favorieten. Het doet mij ook denken aan de mooie tijd die mijn vrouw en ik hebben gehad in Singapore.' 

Tijno Verkerke (bureau Brandvuur): 'Het lekkerst is eten waar jij zelf je best voor hebt gedaan, zowel in de vergaring (vangen, kweken, vinden) als wel in de bereiding. Dan waardeer je een product optimaal! Als ik moet kiezen, dan kies ik voor verse zelf “gevangen” kokkels van het wad bij Vlieland met knoflook, witte wijn, rood pepertje en peterselie. Op deze wijze krijg je optimale waardering voor voedsel. De Nederlandse consument is veel t ever van de productie af komen te staan. Hier ligt een mooie kans voor onze boeren.'

Jan Peter van Doorn (Foodlog), tenslotte: 'Ik ben een veelvraat en hou van alles. Eten, drinken, gezelligheid. Ik weet niet of ik het mee zal maken, maar ik ben benieuwd wat, als mijn trends waar worden, er voor terugkomt.'

(PvWK)

Bestel hier de complete actuele foodspecial in print van MT18-'19
Foto boven: Aki Tolentino / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken