McGregor opent eerste nieuwe winkels in de Benelux

McGregor opent eerste nieuwe winkels in de Benelux
  • Food-en-retail
  • 16 okt 2019 @ 08:33
  • 10509 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

McGregor lanceerde eerder dit jaar al een volledig assortiment via de nieuwe webshop en kondigde zeven winkelopeningen in Nederland en België aan. In de afgelopen weken gingen de eerste drie winkels van het modemerk open in Den Haag, Breda en Amsterdam.

'Waarbij de winkel in Breda een franchisesamenwerking is met Portare', meldt het fashion brand.

McGregor is een merk met een lange en rijke Amerikaanse historie hetgeen je ook terugziet in de winkels. Het modemerk is sinds 1921 de pionier van een complete lifestyle: American Sportswear. Casual, relaxed, sportief, maar óók stijlvol. ‘Met het openen van deze winkels kunnen we het verhaal van het merk weer optimaal vertellen aan de consument en onze omnichannel-approach écht gestalte geven,’ zegt Coen Gehring, directeur van McGregor. Het merk zocht nieuwe vestigingen en gaf deze een eigen, onderscheidend gezicht. Dat eigen gezicht refereert aan de 100-jarige Amerikaanse heritage maar is tegelijkertijd ook vooruitstrevend, en laat zo de evolutie van het merk zien. Met de winkels, de webshop en de multi brand partners wil McGregor ervoor zorgen dat de consument altijd en overal centraal staat en optimaal bediend zal worden.

Nieuw winkelconcept 
Het concept en de inrichting voor de winkels is geheel in huis ontwikkeld. Qua architectuur worden waar mogelijk de bestaande structuur en de authentieke elementen van de winkelruimte bewaard. Denk aan een bakstenen muur, houten balken of een betonnen vloer; deze aanpak weerspiegelt de manier waarop McGregor authentieke elementen uit de lange historie van het merk wil behouden. Daarbinnen zorgen het meubilair en de aankleding (uiteraard samen met de producten) voor de herkenbare McGregor look & feel. Veel details knipogen nadrukkelijk naar New York, de geboorteplaats van het merk. De iconische beeldtaal van diners, deli’s en laundrettes vertaald naar het hier en nu.

De winkels zijn een flexibel en stijlvol podium voor de verhalen die er te vertellen zijn, maar daarnaast is er bij de inrichting ook goed gekeken  naar de manier waarop consumenten zich vandaag de dag op internet bewegen. Het resultaat is een makkelijk ‘leesbare’ indeling in drie zones. In deze zones worden zg. statements, looks en commodities gepresenteerd. Enerzijds inspiratie en anderzijds laagdrempeligheid, overzicht en gemak. De winkels in Den Haag, Breda, Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Knokke en Gent hebben oppervlaktes tussen de 90 m2 en 200 m2.

A pefect pair of pants and an excellent cup of coffee

In de ‘Haberdashery Area’ komt de McGregor-heritage tot leven. Vintage meubels, op New York geïnspireerde beelden aan de muur en een luxe en comfortabele pas-ervaring in de ruim opgezette paskamers. Samenwerkingen met verscheidene Amerikaanse merken gaan deze beleving nog verrijken. Het servicegerichte karakter van de winkel is doorgevoerd tot in de details: in de ‘pants corner’ kan de bezoeker door middel van persoonlijke service de perfecte broek vinden en aan de McGregor coffeebar kan je genieten van verse koffie. 

Plannen voor de toekomst
Nu McGregor in het najaar van 2019 weer gestart is in de Benelux zal het merk vanaf volgend jaar expanderen naar Ierland en Portugal en kijkt het actief naar andere markten om verder uit te breiden. Hierbij wil het merk de distributie bouwen op drie evenredige pilaren; Brand stores, Connected Partnership en E-commerce. Het connected partnership model is een samenwerkingsvorm met multi brand retailers waarbij de goederenstroom tussen McGregor en de retailer geoptimaliseerd wordt waardoor de omni channel ambitie over de volledige supply chain kan worden gerealiseerd.

Historie van het merk
McGregor is ontstaan in 1921, in New York, toen David. D. Doniger als 19-jarige de hoedenfabriek van zijn broers de rug toekeerde om voor zichzelf te beginnen. In een tijd dat iedereen een hoofddeksel droeg vond hij een niche door - onder de naam McGregor - petten te maken met de klassieke Schotse Tartan: een instant hit. Hij toonde opnieuw zijn ondernemerschap door in te spelen op de veranderende levensstijl van Amerikanen. Na de Tweede Wereldoorlog kregen mensen meer vrije tijd; tot dat moment was kleding voor mannen in te delen als blue collar (kleding voor werk in de fabriek, of op het land) en white collar (kleding voor op kantoor).

McGregor werd met de introductie van American Sportswear eigenlijk de uitvinder van een complete levensstijl. Gaandeweg ontwikkelde de combinatie van sportieve, innovatieve elementen met klassieke ‘tailoring’ (de mix van comfortabel en stijlvol) zich tot een herkenbare New Yorkse stijl. Nadat in 1955 James Dean de iconische, rode McGregor Drizzler droeg in ‘Rebel Without A Cause’ groeide de polulariteit van McGregor zodanig dat American Sportswear veel navolging kreeg van andere merken.

Vandaag de dag is McGregor nog steeds 'Anchored in the Classics': trots op de heritage, maar altijd met de blik gericht op de toekomst: Casual, relaxed, sportief, maar óók stijlvol. Gericht op mannen met een actieve levensstijl en met aandacht voor de meerwaarde van zorgvuldig gekozen materialen en onderscheidende details.
(PvWK)

 
Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken