Pets Place zet in op bio-trends en nieuwe dierenservices

Pets Place zet in op bio-trends en nieuwe dierenservices
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2019 @ 10:30
  • 10320 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Pets Place heeft een jaaromzet van 180 miljoen euro gedraaid, een stijging van 30 procent ten opzichte van 2017. Deze is vooral te danken aan marketinginsights die leidden tot extra diensten voor huisdieren, zoals dierenartsspreekuur in de winkels. Ook de online verkopen zaten flink in de lift, met een stijging van 55 procent.

Explosieve stijging
Alleen al de omzet van de eigen dierenartsdienst Vets Place steeg afgelopen jaar met 311 procent. Vets Place houdt spreekuur in steeds meer vestigingen van Pets Place en speelt daarmee op laagdrempelige wijze in op het sterk groeiend aantal vragen van huisdierbezitters. Twee filialen, in Heerlen en Tilburg, zijn inmiddels voorzien van een geavanceerd röntgenapparaat. Dierenartsen van deze vestigingen hebben bovendien de mogelijkheid echo’s te maken. Doel is deze uitbreiding de komende periode stapsgewijs uit te rollen.

Verder genieten steeds meer honden van een badderpartij: de omzet van de dog wash steeg met 35 procent. Momenteel krijgt deze hondenwasstraat zo’n 750 bezoeken per maand. Nog populairder is de trimsalon waar de haartjes worden bijgepunt en de nagels worden verzorgd: de omzet van deze service steeg met 253 procent.

Duurzaam en verantwoord
De begrippen ‘duurzaam’ en ‘verantwoord’ beginnen ook steeds meer de keuze voor producten voor huisdieren te beheersen. Baasjes kiezen meer en meer voor producten van verantwoorde materialen. Zo steeg de verkoop van speeltjes van natuurlijk rubber met 70 procent. Volgens Ard Malenstein, ceo van IJsvogel Retail waartoe Pets Place behoort, zet die trend alleen maar door: “Er zijn bijvoorbeeld al hondenmanden te koop die zijn vervaardigd van oceaanafval en zijn bekleed met gerecycled katoen.”

Ook tijdens het uitlaten van het huisdier keert de bio-trend terug: een groot aantal hondeneigenaren geeft de voorkeur aan biologisch afbreekbare poepzakjes. Elke dag worden maar liefst 120 verpakkingen verkocht, dat zijn meer dan 100.000 zakjes. Ook de haren van onze pluizige vrienden worden steeds vaker gewassen met milieuvriendelijke shampoo. De verkoop van pH-neutrale hondenshampoos steeg dit jaar met 30 procent.

Verkooptoppers
De bestverkochte producten bij Pets Place zijn zoals altijd katten- en hondenvoer. Maar uit analyse van de cijfers van Pets Place blijkt dat Nederlanders hun dieren ook op andere manieren verwennen. De verkooptopper bij katten was een kleine stoffen speelmuis. Honden werden het vaakst verrast met een kleurige werpstick met tennisbal. De verkoop van hondenprosecco steeg met een kwart en die van huisdierenbier zelfs met 50 procent. Ook de speciale dierentaartjes- en cakejes vonden gretig aftrek. Wekelijks gingen er gemiddeld 120 hondengebakjes over de toonbank.

Ook de stijgende populariteit van dierenkleding sluit aan bij de trend van humanisering. Luxe hondenpakjes kunnen wel 50 euro per stuk kosten, maar winnen aan populariteit. Zo ook de zonnebrillen voor katten, de regenmantels voor viervoeters die niet nat willen worden, de honden-T-shirts in eighties stijl of met een nautisch thema inclusief zeemanspet en tot slot de reistassen met een bijpassend hemdje voor als je Chihuahua even vrij wil flaneren.
(PvWK)

 

Over Pets Place
'Pets Place is onderdeel van IJsvogel Retail, marktleider op het gebied van dierenspeciaalzaken in Nederland. Het bedrijf heeft 175 dierenwinkels door het hele land. In 67 winkels in het zuiden van Nederland zit Pets Place onder één dak met Boerenbond, eveneens onderdeel van IJsvogel Retail. Daarnaast heeft het bedrijf een groothandel en een zeer sterk groeiende webshop. Vorig jaar steeg de consumentenomzet van het bedrijf naar 180 miljoen euro. De omzet van de groothandel was 45 miljoen, wat omgerekend naar consumentenomzet nog eens 100 miljoen euro opleverde. Naast haar eigen online activiteiten startte Pets Place in april 2018 een samenwerking met bol.com. Pets Place, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Ede, heeft ongeveer 1100 werknemers in dienst.'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken