Overname 273 winkels boekhandel Bruna door Ako slimme zet

Overname 273 winkels boekhandel Bruna door Ako slimme zet
  • Food-en-retail
  • 22 nov 2019 @ 11:49
  • 13552 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketing

Audax, moederbedrijf van onder meer AKO en Marskramer, neemt de 273 winkels van boekhandel Bruna over. Dit maakten de twee bedrijven deze week bekend. Een slimme zet, zo lijkt.

Bruna blijft onder zijn eigen naam actief. Het combinatiebedrijf, dat een omzet van 350 miljoen euro zal hebben, gaat Audax Groep heten. Audax en Bruna hebben samen 1.700 werknemers en 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Het is niet direct duidelijk of er gevolgen zullen zijn voor de werknemers, meldt Nu.nl. Bruna werd twee jaar geleden overgenomen door de Shared Stories Group. De boekhandel was daarvoor van PostNL en ING, die ook een koper zochten. Voor Audax is het een mooi extra distributiekanaal voor onder andere de printmedia. Audax is een niet beursgenoteerd zelfstandig mediaconcern met de hoofdvestiging in Gilze. Audax houdt zich bezig met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten in de breedste zin van het woord. De bedrijven hopen door de fusie schaalvoordelen te kunnen benutten en efficiënter te kunnen werken, meldt NRC.

Advies voor Audax
Naast eigenaar van AKO en Marskramer is Audax ook de holding van The Read Shop. Audax uitgever van tijdschriften als Vriendin, Weekend, Mijn Geheim en HP/De Tijd. Retailstrateeg Rupert Parker Brady voorziet binnen de holding nog een tweede versmelting: 'Het is logisch dat uiteindelijk franchiseformule Bruna wordt overgenomen door Audax, die bekend is van grote concurrent AKO. Het is belangrijk als ze ervoor kiezen om Bruna en AKO onderscheidender van elkaar te positioneren qua concept en assortiment. Ze lijken nu te veel op elkaar qua profiel en propositie voor de consument. Het is wel te verwachten dat franchiseformule The Read Shop, voornamelijk actief buiten Randstad, opgaat in de commercieel sterkere Bruna formule die een grotere naamsbekendheid geniet. The Read Shop hinkt als gemaksconcept en tabaksspeciaalzaak te veel op twee gedachten waardoor het nooit de strijd met Primera kan winnen.'
(PvWK, bronnen: Retaildenkers, MT, Nu.nl, NOS en NRC, foto: Eliabe Costa / Unsplash)

* Deze week werd bekend dat Martine Bijls 'Rinkeldekink' postuum de AKO Literatuurprijs 2019 wint

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken