Overname 273 winkels boekhandel Bruna door Ako slimme zet
- Food-en-retail
- 22 nov 2019 @ 11:49
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 22 nov 2019 @ 11:49
- Peter van Woensel Kooy
Audax, moederbedrijf van onder meer AKO en Marskramer, neemt de 273 winkels van boekhandel Bruna over. Dit maakten de twee bedrijven deze week bekend. Een slimme zet, zo lijkt.
Bruna blijft onder zijn eigen naam actief. Het combinatiebedrijf, dat een omzet van 350 miljoen euro zal hebben, gaat Audax Groep heten. Audax en Bruna hebben samen 1.700 werknemers en 1.300 eigen winkels, franchisenemers en aangesloten ondernemers. Het is niet direct duidelijk of er gevolgen zullen zijn voor de werknemers, meldt Nu.nl. Bruna werd twee jaar geleden overgenomen door de Shared Stories Group. De boekhandel was daarvoor van PostNL en ING, die ook een koper zochten. Voor Audax is het een mooi extra distributiekanaal voor onder andere de printmedia. Audax is een niet beursgenoteerd zelfstandig mediaconcern met de hoofdvestiging in Gilze. Audax houdt zich bezig met het uitgeven, verspreiden en retailen van media- en aanverwante producten in de breedste zin van het woord. De bedrijven hopen door de fusie schaalvoordelen te kunnen benutten en efficiënter te kunnen werken, meldt NRC.
Advies voor Audax
Naast eigenaar van AKO en Marskramer is Audax ook de holding van The Read Shop. Audax uitgever van tijdschriften als Vriendin, Weekend, Mijn Geheim en HP/De Tijd. Retailstrateeg Rupert Parker Brady voorziet binnen de holding nog een tweede versmelting: 'Het is logisch dat uiteindelijk franchiseformule Bruna wordt overgenomen door Audax, die bekend is van grote concurrent AKO. Het is belangrijk als ze ervoor kiezen om Bruna en AKO onderscheidender van elkaar te positioneren qua concept en assortiment. Ze lijken nu te veel op elkaar qua profiel en propositie voor de consument. Het is wel te verwachten dat franchiseformule The Read Shop, voornamelijk actief buiten Randstad, opgaat in de commercieel sterkere Bruna formule die een grotere naamsbekendheid geniet. The Read Shop hinkt als gemaksconcept en tabaksspeciaalzaak te veel op twee gedachten waardoor het nooit de strijd met Primera kan winnen.'
(PvWK, bronnen: Retaildenkers, MT, Nu.nl, NOS en NRC, foto: Eliabe Costa / Unsplash)
* Deze week werd bekend dat Martine Bijls 'Rinkeldekink' postuum de AKO Literatuurprijs 2019 wint
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- boeken
- tabak
- retail
- moederbedrijf
- Rupert Parker Brady
- familie De Leeuw
- holding
- Bruna
- Readshop
- boekhandel
- AKO
- Marskramer
- Audax
- overname
- lezen
- magazines
- Marskramer
- bedrijven
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hema springt in op rookworstgerucht25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing