Jumbo City vervangt op strategische plekken in stad kleinere Hema

Jumbo City vervangt op strategische plekken in stad kleinere Hema
  • Food-en-retail
  • 18 nov 2019 @ 11:02
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Jumbo zet vol in op formule Jumbo City. Dankzij de verrassende deal met Hema krijgt deze strategie een boost. 'City is onze jongste formule, we hebben er nu 7 en willen snel doorgroeien naar 100. Zeker in binnensteden is behoefte aan zulke winkels. Met de verse producten van La Place hebben we ook echt wat te bieden.'

Nu het stof van 'de deal' wat is neergedaald, wordt helder wat de reden is voor de samenwerking tussen Jumbo en Hema. Terwijl de samenwerking met AH is afgelast, hetgeen een tegenvaller is voor de laatste partij lijken zowel Jumbo als Hema te gaan profiteren. Hoe het ook alweer zit? Hema heeft haast om meer omzet te draaien vanwege de schuldenlast van 800 miljoen euro. AH nam de tijd om eerdere voornemens ttot samenwerking met de Hema te overwegen, tijd die Hema niet heeft. Jumbo is blijkbaar meer agile als familiebedrijf en wil ook snel groeien, van 8,5 miljard euro omzet in 2019 naar tien miljard euro in 2021. Stenen winkels zijn voor Jumbo een voorwaarde om meerwaarde te bieden omdat 96 procent van de omzet uit de 'bricks' komt. Kortom Jumbo heeft winkels op a-locaties nodig, het liefst in stadscentra. En daar is Hema.

Verzin een list
Hema-eigenaar Marcel Boekhoorn en de familie Van Eerd zien kans om enkele kleinere Hema's op die a-locaties uit te ruilen tegen de Jumbo City-formule. Momenteel is AH nog oppermachtig in de grotere stadscentra, dat gaat dus veranderen. Ook andere formules als Dirk experimenteren met kleinere stadswinkels omdat hier veel groei verwacht wordt. Binnen 'de deal' gaat Jumbo nu ook producten van het Hema-merk in de stenen supers leggen, terwijl Hema juist meer een online-merk wil worden. Kortom een win-win situatie, die concurrent Albert Heijn even duizelig in de touwen laat hangen. Het aantal Nederlandse winkels van Jumbo (650 excl. La Place) nadert door zulke verrassende deals immers ook gestaag dat van AH (950), zie ook het kader onderop dit artikel.

Jumbo City wordt de groeidiamant
Ton van Veen, cfo van Jumbo, vindt het te vroeg om verder in te gaan op de Hema-deal, maar geeft in het Brabants Dagblad wel aan dat vol wordt ingezet op de uitbreiding van het aantal Jumbo City's: 'City is onze jongste formule, we hebben er nu zeven en willen op termijn doorgroeien naar circa honderd. Zeker in binnensteden is behoefte aan winkels waar je snel een broodje of een verse maaltijd kunt kopen. Met de verse producten van La Place hebben we ook echt wat te bieden.' Van Veen is niet bang dat de markt voor dit soort winkels snel verzadigt', stelt hij in het BD. 'Er is zonder meer ruimte voor, ook al zijn er meerdere spelers actief. Het zorgt voor diversiteit in het aanbod en zo houden we elkaar scherp.'
(PvWK)

beeld boven: Tompouce deo
Laaste nieuws: Hema presenteert Viktor&Rolf kerst collectie


VERGELIJK DE RETAILERS
AH

'Albert Heijn is de oudste supermarkt van het land (sinds 1887) en met ruim 950 winkels ook de grootste keten. Het was een familiebedrijf, maar maakt sinds 1973 deel uit van multinational Ahold Delhaize.

Aantal winkels: 950

Formules: wijkwinkel, AH XL, AH to go, online

Marktaandeel: 35 procent

Werknemers: ruim 100.000

Omzet : Ahold Delhaize 62,8 miljard euro (2018)'
 

JUMBO
'Jumbo bestaat al meer dan 98 jaar. Het familiebedrijf uit Veghel is ontstaan uit een groothandel, in 1921 opgericht door Johan van Eerd. Johan was de achteroom van Karel van Eerd, grondlegger van het huidige Jumbo Supermarkten. Inmiddels staat Frits van Eerd, zoon van Karel, aan het roer.

Aantal winkels: 650

Formules: Jumbo supermarkten, City, Foodmarkt, online

Marktaandeel: 22 procent

Werknemers: 80.000

Omzet: 7,8 miljard euro (2018)'

(bron: BD.nl)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken