Nederlanders willen steeds vaker korting

Nederlanders willen steeds vaker korting
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2019 @ 11:51
  • 12202 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Promotie

Marktonderzoeksbureau Etil en Reclamefolder.nl publiceren de Nationale Kortingsmonitor 2019 waaruit blijkt dat de Nederlander korting bewuster is dan ooit. Korting lijkt een ‘nationale sport’ en geen noodzaak.

Een ruime meerderheid van de Nederlanders weet waar en wanneer er korting wordt geboden. Ook gaan ze steeds vaker actief op zoek naar korting op een product dat ze eigenlijk niet nodig hebben. Driekwart van hen maakt hiervoor tegenwoordig ook gebruik van apps of websites. Vooral vrouwen doen vaker een impulsaankoop omdat er een hoge korting wordt geboden.

Nederlanders gaan gericht op zoek en zijn bereid te wachten op korting

Nederlanders laten hun koopgedrag, in vergelijking met 2016, meer afhangen van de korting. Zo is het aantal Nederlanders dat met het aanschaffen van een product wacht tot er korting wordt geboden in de afgelopen drie jaar significant toegenomen. Ruim de helft van hen wacht bijvoorbeeld op de winter- en zomersales en een kwart op speciale kortingsdagen als Black Friday en Cyber Monday. Opvallend is dat steeds meer Nederlanders ‘toegeven’ dat ze op zoek gaan naar korting, terwijl ze het product waarvoor de korting geldt eigenlijk niet nodig hebben. Vrouwen komen vaker in de verleiding om dit soort ‘impulsaankopen’ te doen dan mannen.

Papieren folder nog steeds populair, online in opkomst

De zoektocht naar korting vindt nog voornamelijk plaats via ‘traditionele’ informatiebronnen zoals papieren folders (66%) of door rond te kijken in de winkelstraat. Maar het aantal Nederlanders, met name de jongere doelgroep, dat online op zoek gaat naar korting, wordt steeds groter. Inmiddels zoeken drie op de tien Nederlanders via online folders (46%), kortingscodewebsites (27%) en Google (18%). Voor vier op de tien personen is het zelfs een ‘sport’ om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen.

Opvallende verschillen tussen leeftijd en sekse

Niet alleen mannen en vrouwen verschillen behoorlijk van elkaar als het gaat om kopen met korting. Ook tussen leeftijdsgroepen zijn er opvallende verschillen. Zo zijn jongeren (29 jaar of jonger) beter op de hoogte van kortingen bij online winkels. Ze maken vaker gebruik van de uitverkoop dan ouderen (50-plussers) en gebruiken geen folders, maar apps of websites om kortingen te zoeken.

Ronald Griffioen, Managing director Reclamefolder.nl: ‘We weten allemaal dat korting voor de Nederlandse consumenten belangrijk is, maar wat precies de impact hiervan is op hun gedrag was niet eerder onderzocht. Nu we in kaart hebben gebracht wat hun kanalen en drijfveren zijn en de bevestiging hebben gekregen dat het zoeken naar korting voor veel Nederlanders een leuke uitdaging is, kan dat ons, maar vooral folderaars, helpen bij de manier waarop zij hun kortingen presenteren.’  

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken