Picnic haalt kwart miljard op en bouwt gerobotiseerd dc

Picnic haalt kwart miljard op en bouwt gerobotiseerd dc
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2019 @ 11:15
  • 10871 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Online supermarkt Picnic heeft in een nieuwe financieringsronde 250 miljoen euro opgehaald om een hypermodern gerobotiseerd distributiecentrum in Utrecht te bouwen en de groei te versnellen.

Alle bestaande aandeelhouders doen mee aan deze nieuwe ronde en ABN Amro verstrekt een lening, meldt het retailmerk.

Picnic ging in 2015 in Amersfoort van start en breidde vervolgens razendsnel uit in Nederland en Duitsland. Vanuit zeven distributiecentra bezorgt het bedrijf inmiddels de boodschappen in meer dan 100 plaatsen aan een groeiende groep zeer loyale klanten. Met het nieuwe distributiecentrum breidt Picnic zijn capaciteit verder uit.

Duizend nieuwe banen
'We gebruiken deze financiering om de meest duurzame infrastructuur voor thuisbezorgen uit te bouwen en de beste mensen uit de tech-industrie aan te nemen", aldus mede-oprichter van Picnic Frederik Nieuwenhuys, 'Het gerobotiseerde distributiecentrum in Utrecht vormt samen met onze elektrische autootjes de basis van onze groeistrategie en levert ook nog eens duizend banen op.'

Het nieuwe distributiecentrum heeft 42.000 vierkante meter vloeroppervlak en gebruikt de modernste technologie om aan ruim 150.000 gezinnen per week de meest verse boodschappen te kunnen leveren zonder voedsel te verspillen. Verdeeld over drie temperatuurzones is er ruimte voor meer dan 200.000 kratten om producten op te slaan. Door het inzetten van slimme technologie kunnen medewerkers efficiënter en ergonomischer werken. Het centrum is in zijn soort een van de grootste ter wereld en bevat onder meer honderd volledig geautomatiseerde sorteer-, inpak- en distributiemachines, die speciaal door Picnic zijn ontwikkeld.


Terugdringen voedselverspilling en verpakkingsmateriaal
Er is door een team van robotics-specialisten bij Picnic jarenlang gewerkt aan de technologie, die ook gebruikmaakt van eigen software gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Het hypermoderne centrum zal voedselverspilling vrijwel geheel terugdringen en het gebruik van verpakkingsmateriaal sterk verminderen. Met dit initiatief zet Picnic een ongekend grote stap in de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van steden.


ABN Amro verstrekt een lening. Rutger van Nouhuijs, lid van het Executive Committee van ABN Amro: 'Picnic bouwt hypermoderne duurzame e-commerce infrastructuur en loopt hiermee voorop in de wereld. Dit sluit naadloos aan bij onze ambitie als ABN Amro om bedrijven te financieren die een bijdrage leveren aan de verduurzaming van de voedselketen en de vergroening van de stad.'

2019 zal een recordjaar worden voor Picnic met driehonderdduizend nieuwe klanten in Nederland en Duitsland. Bijna drie jaar geleden investeerden vier familiefondsen gezamenlijk 100 miljoen euro in de toenmalige startup Picnic. Deze vier familiefondsen zijn NPM Capital van de familie Fentener van Vlissingen, Hoyberg van de familie Hoyer, de Hoge Dennen van de familie De Rijcke van drogisterijketen Kruidvat en Finci, bekend van Boni.
(PvWK)


Over Picnic
'Voor de lancering eind 2015 heeft Picnic drie jaar lang in stilte met een team van 30 specialisten gewerkt aan het thuisbezorgen van boodschappen zonder onnodige tussenschakels. De klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de Picnic boodschappenradar tot op de minuut precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben. Picnic is een initiatief van Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel. Ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Later kwam ook retailondernemer Gerard Scheij aan boord.'

(bron: Picnic)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken