Slim? Hema focust op merk en werkt samen met Jumbo

Slim? Hema focust op merk en werkt samen met Jumbo
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2019 @ 10:17
  • 14230 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PartnershipWinkelenMarketing

Hema doet naar verluidt enkele tientallen winkels over aan Jumbo, dat in al haar supermarkten Hema-producten gaat verkopen. Hiermee komt een eind aan de samenwerking met AH. De Hema wil zich meer als merk voor onlineverkoop ontwikkelen.

Door de deal met Jumbo kan Hema haar schuldenlast van bijna 800 miljoen euro verlagen. Via de afspraken met Jumbo krijgt Hema nu bovendien ruimte in de schappen van bijna 700 supermarkten. Ter vergelijking: AH telt in Nederland 1000 zaken. Slimme strategie? Marketingprofessor Kitty Koelemeijer roemt in De Volkskrant het ‘branche-overschrijdend’ denken van de bedrijven. Hema hoeft geen omzet te verliezen, denkt zij, ook al offert het retailmerk winkels op. ‘Als je je sterk positioneert als merk, dan kun je een reductie in je winkelnetwerk accepteren. Daar kan de verkoop via andere kanalen tegenop wegen.’ Koelemeijer noemt het nieuwe partnership goed bedacht en zelfs ‘baanbrekend'.

Kijk uit met de franchisers
MarketingTribune-columnist en retailkenner Rupert Parker Brady is iets kritischer over het partnership, vanwegen de franchisenemers van Hema. ‘Die zijn heel erg stil gebleven, valt mij op. Ik heb begrepen dat ze niet helemaal blij zijn dat Hema heeft besloten de producten ook op andere fysieke verkooppunten te gaan aanbieden.’

Bijna de helft van de Hema-vestigingen in Nederland is eigendom van zo’n franchisenemer, vertelt hij in De Volkskrant. Over de verkopen van Hema-producten via internet is er al zware strijd geleverd tussen het moederbedrijf en die lokale ondernemers. En straks liggen de Hema-spullen ook nog bij de Jumbo. Lees hier meer over de plussen en minnen. De druiven zijn zuur voor AH, met wie de Hema in februari 2019 op MarketingTribune aankondigde samen twee pilotwinkels te zullen openen met zowel AH- als Hema-aanbod. Die zijn nu van de baan.

Sponsoring Jumbo wielerploeg
De deal krijgt nog meer gevolgen. Hoewel Jumbo en Hema houden de kaken nog stevig op elkaar houden over hoe de samenwerking er precies uit gaat zien, bevestigtt Het Financieele Dagblad dat de Jumbo’s inderdaad keukenspullen en huishoudelijke artikelen van het Hema-merk gaan verkopen. 'Ingewijden stellen dat zo’n 20 à 25 Hema-filialen worden omgebouwd tot een Jumbo. Tenslotte wordt Hema mogelijk co-sponsor van de Jumbo-wielerploeg', voegt MT.nl daar aan toe. 

In panden Hudson's?
'Eigenlijk gaan Hema en Jumbo een warenhuisketen in het brede middensegment starten. En waarom niet in de Hudson’s Bay-panden? Zou zomaar kunnen', reageert Hans van Tellingen, retailspecialist en directeur van winkelcentrumonderzoeker Strabo, in medium De Ondernemer. Geciteerde marcom-deskundige Thijs Van Dijk spreekt daar van een 'verrassende keuze' en is benieuwd naar de reactie van AH. Hij ziet de samenwerking als 'eenzijdig, waarbij Jumbo haar distributie kan uitbreiden'. Jumbo en Hema hebben aangegeven voor het eind 2019 met meer informatie over de samenwerking te komen.
(PvWK)


Uit het gezamenlijke persbericht:
'Jumbo Supermarkten en Hema zijn met elkaar tot een principeovereenkomst gekomen voor een commerciële samenwerking in Nederland en België. Het doel hiervan is om de marktpositie van beide bedrijven verder te verbeteren. Dit kan onder andere door het versterken van elkaars winkelnetwerk en door Hema-artikelen via de supermarkten van Jumbo te verkopen. De samenwerking tussen Jumbo en Hema komt voort uit de gedachte dat het aanbod van beide bedrijven elkaar goed aanvult. Ook een mogelijk co-sponsorschap door Hema van de schaats- en wielerploeg Team Jumbo Visma is onderwerp van de lopende gesprekken.'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken