'Slimme analyse retaildesign leidt tot meer impact op verkoopresultaat'

'Slimme analyse retaildesign leidt tot meer impact op verkoopresultaat'
  • Food-en-retail
  • 1 nov 2019 @ 14:00
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • InnovatieInstore marketing

Een retail concept moet visueel aantrekkelijk zijn, maar ook de verkoop stimuleren. Door slimme analyses kun je dat resultaat aantoonbaar verbeteren, benadrukt Mark Schuijer van Hollander Techniek.

Mark Schuijer, Product Owner Instore Development, gaat daar een uitgebreide presentatie geven op de eerstvolgende editie van ons event Shopper Marketing Update Live!, dat voor donderdag 7 november op het programma staat, en zich wederom afspeelt in centraal Nederland, bij Joinn in Houten. Vier sprekers staan er inmiddels op het programma: Adam Tasi, general manager van Scent the Brand geurmarketing, Constant Berkhout, Retail Marketing & Shopper Insights Consultant, René Hendriks, partner bij servicedesign-bureau Aan Zee en dus Mark Schuijer. Adam Tasi en René Hendriks zijn al aan het woord geweest, nu is het de beurt aan Mark Schuijer.  

Vertel eens Mark, waar ga je het over hebben?

‘Onder de noemer de Retail Versneller brengen wij een datagedreven oplossing voor optimalisatie van de fysieke winkel. Door verschillende technieken te combineren kunnen we met slimme analyses beoordelen hoeveel impact een retailer of merk heeft op het koopgedrag.’ 

 En dan bedoel je?

‘Een deel van onze oplossing bestaat uit een instore analyse-tool, waarbij we gebruik maken van verschillende meettechnieken om de juiste data te verzamelen. Welke technieken we daar voor inzetten, hangt ook af van de probleemstelling bij het merk of de retailer, maar je kunt dan denken aan de inzet van camera’s, wifi, beacons om smart signage-oplossingen. Daarmee krijgen we inzicht in bijvoorbeeld de bezoekersstromen in de winkel en kunnen we inzichtelijk maken of een winkel-presentatie impact realiseert op het gedrag zoals dat de bedoeling was.’

 Als je concludeert dat daar iets in verbeterd kan worden, kun je dan ook een oplossing bieden?

‘Ja, dat kan, maar dat ligt ook aan de type klant. Die kan ook de kennis en het proces in huis hebben om de presentatie te optimaliseren. Soms doen we beroep op externe specialisten om de klant bij bepaalde probleemstelling te ondersteunen.’

 Wil je nog meer tools gaan bespreken volgende week?

 ‘Ik ga een toelichting geven op eye-tracking op basis van kunstmatige intelligentie. De oplossing maakt gebruik van een eigen voorspellend AI-model, dat is getraind met duizenden winkelfoto's die worden bekeken door mensen met behulp van traditionele eye-trackingtechnologie. Deze aanpak biedt sneller resultaat in vergelijking met de gangbare eye-tracking-onderzoeken en tegen vele malen lagere kosten. Daarbij hoeven shoppers niet te worden uitgerust met camera’s, maar kan dat heel eenvoudig met het maken van etalage- of schapfoto’s. Het analyseren van die foto’s biedt  inzicht in de visuele aantrekkelijkheid van de etalage, de producten, maar ook over de te verwachten verkoopresultaten.’

Zeg je nu dat designbureaus zich vooral laten leiden door visuele aantrekkelijkheid en minder door commerciële kansen?

‘Nee, maar wat ik wel zeg, is dat de AI eye-tracking het buikgevoel en subjectieve meningen weg neemt uit het designproces, zodat je de visuele impact van de ontwerpen kunt maximaliseren op basis van data. Met deze tool kunnen designbureaus de te verwachten impact van het design beter onderbouwen en evalueren.’

Heb je al praktijkvoorbeelden?

‘Hogo Boss heeft ervaring opgedaan met toepassing van deze techniek. Deetalage presentatieanalyse leidde tot nieuwe inzichten en een duidelijke omzetverbetering. De resultaten zal ik op jullie event toelichten.’

Ons eerstvolgende Shopper Marketing Update Live!-event vindt plaats op donderdag 7 november. Locatie: Joinn in Houten, gemakkelijk bereikbaar met auto of openbaar vervoer.

ISMI-leden en Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

Het programma van dinsdagmiddag 7 november ziet er als volgt uit:

13.00 - 13.30 Ontvangst

13.30 - 14.00 Welkom door Arnold Terpstra

14.00 - 14.30 Constant Berkhout - Retail Marketing & Shopper Insights Consultant

Assortiment als groeimotor

Hoe win je van een pure player online dat met haar eindeloos grote assortiment het startpunt van de shopping journey is? En als je concurreert met een groot assortiment, hoe voorkom je keuze-stress bij shoppers? Constant neemt ons mee hoe je assortiment aantrekkelijk maakt voor zowel retailers, leveranciers als shoppers.

14.30 - 15.00 Adam Tasi - Scent the Brand

Strategische keuzes rond geurmarketing

Geur heeft onmiddellijk invloed op het shopper gedrag. Het verhoogt de omzet en zorgt voor die gewenste winkelbeleving. Hoe kan je “geur” strategisch inzetten op de winkelvloer en erbuiten? Dat gaat verder dan een geurdispenser in de winkel. Ervaar, luister, ruik en raak geïnspireerd voor jouw (winkel)merk!

15.00 - 15.30 PAUZE

15.30 - 16.00 Mark Schuijer - Product Owner Instore Development bij Hollander Techniek

De Retail Versneller

We varen vaak te veel op ons buikgevoel. De Retail Versneller is een data gedreven oplossing voor optimalisatie van de fysieke winkel. De Retail Versneller maakt gebruik van een beproefde optimalisatie methodiek die innovatieve technologie combineert met slimme data analyses. Je krijgt inzicht in de dagelijkse klantprocessen. Het resultaat? Efficiëntere processen en lagere kosten, hogere rendementen en verbeterde klanttevredenheid.

16.00 - 16.30 René Hendriks - Activatie Expert Retail | Partner

Aan Zee Service Design

Hallo zelf-regie, benut je Innergy ACTIVATIE, dat is waar het om draait in ons vak. Maar in hoeverre zet jij jezelf aan? Wat doe jij om jezelf in beweging te brengen? Wat zijn de doelen in jouw leven? Waar kom jij voor uit je bed? Hoe stretch je je eigen comfort zone? Hoe ga jij om met tijd?  René Hendriks van Aan Zee is Retail Activator en Sparketeer en neemt ons aan de hand van het Personal Innergy Paspoort mee op reis naar hoe hij zichzelf steeds opnieuw weet aan te zetten en hoe dit mogelijk ook een hulpmiddel kan zijn voor anderen.

16.30 - 17.30 Afsluitende borrel

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken