Van Wing: 'Palmolie-industrie wil The Flower Farm beschadigen'
- Food-en-retail
- 20 nov 2019 @ 11:20
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOPolitiek
- 20 nov 2019 @ 11:20
- Peter van Woensel Kooy
Volgens de RCC mag The Flower Farm niet stellen dat zijn boter zonder palmolie het tropisch oerwoud helpt redden, waarop lobbyclub EPOA een feestelijk persbericht uitstuurde. TFF-oprichter Marcel van Wing: 'De palmolie-industrie is er duidelijk op uit om ons te beschadigen. Terwijl zij degenen zijn die het oerwoud onherstelbaar beschadigen.'
'Het is een persbericht dat geen objectieve weergave is van de uitspraak. En dan zeg ik het mild', zegt Van Wing (foto) met gevoel voor understatement over de reactie van de lobbyclub. Hij verblijft deze week in Azië. The Flower Farm hekelt de gretige interpretatie die de European Palm Oil Alliance (EPOA) aan de Reclame Code Commissie-uitspraak geeft. Deze heeft intussen ook media als Trouw bereikt.
The Flower Farm komt daarom met de volgende officiële reactie:
'De afgelopen weken heeft de Reclame Code Commissie zich gebogen over een klacht van The European Palm Oil Alliance die bezwaar maakte tegen een aantal uitingen van The Flower Farm.
Volgens de Reclame Code Commissie mag The Flower Farm in haar reclame ‘het probleem van palmolie in relatie tot ontbossing van het tropisch regenwoud aan de orde stellen’. De commissie oordeelt in dat verband ook da The Flower Farm daarom mag ‘benadrukken dat haar margarine palmolievrij’ is. De boodschap Eat Plants. Not Palm Please is daardoor toegestaan.
De Reclame Code Commissie heeft in haar oordeel benadrukt dat het belangrijk is dat consumenten begrijpen dat het vermijden van palmolie niet alle ontbossing tegengaat. Helaas wordt tropisch bos ook om andere redenen verwoest. Palmolievrij kan ontbossing niet stoppen. Maar het kan volgens ons wel een bijdrage leveren aan de vermindering ervan. De Commissie vindt het ook belangrijk dat consumenten moeten kunnen weten dat andere (margarine)producenten zich inspannen om palmolie te gebruiken waarvoor niet is ontbost.
The Flower Farm zal aandacht blijven vragen voor ontbossing. The Flower Farm gelooft in palmolievrije producten en duurzame alternatieven zoals shea boter die – anders dan palmolie – altijd gegarandeerd 100% ontbossingsvrij zijn. Dat zullen we blijven uitdragen. De uitspraak van de Reclame Code Commissie sterkt ons daarin. Mocht je nog verdere vragen hebben, schroom dan niet contact op te nemen.
Met vriendelijke groet
Marcel van Wing
The Flower Farm'
* Lees hier het stuk waaraan Van Wing refereert
* Lees hier het stuk op MarketingTribune over de lancering van The Flower Farm, augustus 2019
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing